Hodnocení pracovníků

Vydáno:

Hodnocení pracovníků je nástrojem řízení pracovního výkonu zaměstnanců. Umožňuje řediteli školy i ostatním vedoucím pracovníkům kontrolovat, usměrňovat a podněcovat podřízené pedagogické i nepedagogické pracovníky v průběhu vykonávání sjednané práce, dosahování požadovaného pracovního výkonu a realizace strategických cílů školy.

Hodnocení pracovníků
Ing.
Martin
Šikýř
Ph. D.
Vysoká škola regionálního rozvoje, s.r.o.
PODSTATA HODNOCENÍ PRACOVNÍKŮ
Podstatou hodnocení pracovníků jako nástroje řízení pracovního výkonu pracovníků (viz Řízení školy č. 10/2013) je systematické získávání a poskytování hodnotící informace, zpětné vazby, o skutečném pracovním výkonu pracovníků. Vedoucí pracovníci využívají zpětnou vazbu o skutečném pracovním výkonu podřízených pracovníků za účelem jejich řízení a vedení k vykonávání sjednané práce a dosažení požadovaného pracovního výkonu.
Pracovní výkon
je požadovaný výsledek práce a chování pracovníků vyjádřený množstvím práce, kvalitou práce, včasností práce, přístupem k práci, přítomností v práci a podobně. Předpokladem úspěšného řízení pracovního výkonu je rozvoj požadovaných schopností, dosahování žádoucí
motivace
a vytváření příznivých
podmínek
k vykonávání sjednané práce a dosahování požadovaného pracovního výkonu.
Schopnosti
vyjadřují způsobilost pracovníků vykonávat sjednanou práci a dosahovat požadovaného pracovního výkonu. Zahrnují odborné schopnosti, schopnosti vykonávat sjednanou práci s využitím vlastních znalostí a dovedností, a schopnosti chování, schopnosti chovat se požadovaným způsobem při vykonávání sjednané práce.
Motivace
vyjadřuje ochotu pracovníků vykonávat sjednanou práci a dosahovat požadovaného pracovního výkonu. Motivace vysvětluje, proč jsou pracovníci aktivní a proč se chovají určitým způsobem. Aktivitu a chování pracovníků determinují vnitřní
motivy
(vnitřní podněty působící v psychice pracovníků) a vnější
stimuly
(vnější podněty působící na psychiku pracovníků). Stimuly určují aktivitu a chování pracovníků pouze tehdy, pokud se setkají s příslušnými motivy. Základním motivem aktivity a chování pracovníků jsou potřeby, které vyvolávají v pracovnících pocit nedostatku (popřípadě nadbytku) něčeho subjektivně důležitého. Tento pocit nutí pracovníky k aktivitě a chování směřujícímu k uspokojení prožívaných potřeb. Při cíleném usměrňování a ovlivňování aktivity a chování pracovníků v pracovním procesu je nutné najít a uplatnit takové vnější podněty (stimuly), které se u pracovníků setkají s příslušnými vnitřními podněty (motivy, potřebami) a náležitě zapůsobí na jejich motivaci.
Podmínky
zahrnují všechny organizační (pracovní úkoly), časové (pracovní doba), prostorové (pracovní prostředí), bezpečnostní (bezpečnost a ochrana zdraví při práci), technické (pracovní zařízení), ekonomické (odměna za práci), právní (pracovněprávní vztahy), sociální (společenské vztahy) a jiné činitele, které ovlivňují schopnosti, motivaci, výsledky a chování pracovníků v pracovním procesu při vykonávání sjednané práce a dosahování požadovaného pracovního výkonu.
Schopnosti a motivace pracovníků spolu s jejich podmínkami určují výsledky práce a chování pracovníků, které určují výsledky fungování a hospodaření organizace.
Prostřednictvím účelného řízení a vedení pracovníků je možné účinně ovlivňovat schopnosti, motivaci, podmínky a výkon pracovníků i výkon organizace. Systémovým nástrojem řízení a vedení pracovníků k vykonávání sjednané práce a dosahování požadovaného pracovního výkonu je právě systematické hodnocení pracovníků neboli získávání a poskytování hodnotící informace, zpětné vazby, o skutečném pracovním výkonu pracovníků.
Zpětná vazba
je obvykle spojována s poskytováním hodnotících informací, kdy vedoucí pracovník seznamuje podřízeného pracovníků s výsledky hodnocení jeho pracovního výkonu. Poskytování hodnotících informací však musí předcházet získávání hodnotících informací, což je hlavní smysl hodnocení pracovníků, respektive zpětné vazby. Z pohledu
řízení ovládání systému
přináší zpětná vazba informaci o skutečné úrovni výstupu systému. Tato informace přivedená na vstup systému umožňuje rozhodnout o změně stávající úrovně vstupu systému tak, aby bylo dosaženo požadované úrovně výstupu systému. Z pohledu
řízení a vedení pracovníka
přináší zpětná vazba informaci o skutečné úrovni pracovního výkonu pracovníka. Tato informace poskytnutá pracovníkovi umožňuje rozhodnout o změně stávající úrovně schopností, motivace, podmínek, výsledků a chování pracovníka tak, aby bylo dosaženo požadované úrovně pracovního výkonu pracovníka. Proto je hodnocení pracovníků, respektive zpětná vazba základním nástrojem řízení a vedení pracovníků.
FORMY HODNOCENÍ PRACOVNÍKŮ
Hodnocení pracovníků, respektive získávání a poskytování zpětné vazby může být neformální nebo formální.
Neformální hodnocení
se uplatňuje průběžně při zkoumání a posuzování pracovního výkonu podřízeného pracovníka v průběhu určitého období, kdy vedoucí pracovník řídí a vede podřízeného pracovníka k vykonávání sjednané práce a dosahování požadovaného pracovního výkonu. Účelem je včasné rozpoznání a řešení případných odchylek skutečného pracovního výkonu od požadovaného pracovního výkonu a určení vhodného způsobu nápravy, stejně jako využití příležitostí k dalšímu zlepšování úrovně schopností, motivace, podmínek, výsledků a chování podřízené pracovníka.
Formální hodnocení
se uplatňuje periodicky při zkoumání a posuzování pracovního výkonu podřízeného pracovníka za určité období, kdy vedoucí pracovník informuje a projednává s podřízeným pracovníkem dosažený pracovní výkon, schopnosti, motivaci i podmínky. Zpravidla se uskutečňuje formou hodnotícího rozhovoru. Výsledná zpráva je součástí personální evidence a slouží jak k uzavření dohody o pracovním výkonu na další období (viz Řízení školy č. 10/2013), tak k rozhodování vedoucího pracovníka v dalších oblastech spojených s řízením pracovního výkonu podřízeného pracovníka (výběr, odměňování, vzdělávání apod.).
KRITÉRIA HODNOCENÍ PRACOVNÍKŮ
Hodnocení pracovníků, respektive získávání a poskytování zpětné vazby je založeno na zkoumání a posuzování
rozhodujících kritérií, charakteristik a determinant pracovního výkonu:
 
výsledky (množství práce, kvalita práce, včasnost práce apod.),
 
chování (provedení práce, přístup k práci, přítomnost v práci apod.),
 
schopnosti (způsobilost k práci),
 
motivace (ochota k práci),
 
podmínky (pracovní doba, pracovní prostředí apod.).
METODY HODNOCENÍ PRACOVNÍKŮ
Zkoumání a posuzování rozhodujících kritérií, charakteristik a determinant pracovního výkonu se uskutečňuje s využitím specifických metod hodnocení pracovníků, například hodnocení podle dohodnutých cílů, hodnocení podle stanovených norem, hodnocení pomocí stupnice, hodnocení volným popisem, hodnocení metodou kritických případů a podobně. Volba správné metody hodnocení pracovníků závisí na povaze, požadavcích a podmínkách vykonávané práce.
Pravděpodobně nejběžnější metodou hodnocení zaměstnanců je hodnocení pomocí stupnice, které je univerzální metodou, použitelnou rovněž pro sebehodnocení pracovníka. Každé kritérium pracovního výkonu (množství práce, kvalita práce, včasnost práce, přístup k práci, přítomnost v práci a podobně) se posuzuje zvlášť, přiřazením určitého stupně pracovního výkonu. Používají se stupnice číselné, grafické, slovní nebo jejich kombinace. Určitým problémem bývá formulace a interpretace jednotlivých kritérií a stupňů pracovního výkonu. Pro posouzení jednotlivých kritérií pracovního výkonu je možné využít například pět stupňů pracovního výkonu s následujícím významem:
 
nedostatečný
(nepřijatelný výkon, nedosahuje standardu, vyžaduje zásadní zlepšení),
 
dostatečný
(podprůměrný výkon, neodpovídá standardu, vyžaduje zlepšení),
 
dobrý
(průměrný výkon, odpovídá standardu, umožňuje jisté zlepšení),
 
velmi dobrý
(nadprůměrný výkon, převyšuje standard, umožňuje další zlepšení),
 
výborný
(vynikající výkon, výrazně převyšuje standard, umožňuje jiné využití).
Při použití stupnice, podobně jako jiné metody hodnocení pracovníků se hodnotitel musí vyvarovat používání subjektivního hodnocení, využívání jen průměrných stupňů hodnocení, sklonu k přílišné shovívavosti nebo přísnosti hodnocení, nebo tendenci hodnotit na základě výrazných pozitiv nebo negativ.
SUBJEKTY HODNOCENÍ PRACOVNÍKŮ
Subjekty hodnocení pracovníků jsou
hodnocený
pracovník a hodnotitel, kterým je především nadřízený, který řídí pracovní výkon podřízeného, ovšem běžně hodnotí i
další subjekty
zainteresované na pracovním výkonu podřízeného, například nadřízený nadřízeného, spolupracovník, podřízený, externí hodnotitel, zákazník a podobně.
Pro zvýšení objektivity hodnocení je možné uplatnit koncept 360° zpětné vazby, kdy pracovníka hodnotí více hodnotitelů, například nadřízený, spolupracovník, podřízený, zákazník, v případě školy rodič nebo žák. Samotný počet hodnotitelů však požadovanou objektivitu hodnocení nezajistí. Důležité je uplatňovat objektivní kritéria a metody hodnocení.
POUŽITÉ A DOPORUČENÉ ZDROJE
 
ARMSTRONG, M. Řízení pracovního výkonu v podnikové praxi: Cesta k efektivitě a výkonnosti. 1. vyd. Praha: Fragment, 2011. 400 s. ISBN 978-80-253-1198-1.
 
KOUBEK, J. Řízení pracovního výkonu. 1. vyd. Praha: Management Press, 2004. 209 s. ISBN 80-7261-116-X.
 
PAUKNEROVÁ, D. a kol.
Psychologie pro ekonomy a manažery.
2., přepracované a aktualizované vyd. Praha: Grada Publishing, 2006. 256 s. ISBN 80-247-1706-9.
 
ŠIKÝŘ, M., D. BOROVEC a I. LHOTKOVÁ. Personalistika v řízení školy. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer, 2012. 200 s. ISBN 978-80-7357-901-2.

Související dokumenty

Pracovní situace

Co je to whistleblowing?
Jaké typy podnětů na základě zákona o ochraně oznamovatelů se mohou týkat škol?
Mimořádná lékařská prohlídka
Výstupní lékařská prohlídka
Zařazování učitelů do platových tříd
Vstupní lékařská prohlídka
Periodická lékařská prohlídka
Pracovněprávní specifika „malotřídní“ školy
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Hodnocení pedagogického pracovníka
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Zrušení pracovního poměru ve zkušební době
Pracovní doba pedagogických pracovníků, její rozvržení a evidence
Podmínky hodnocení výsledků vzdělávání žáka na vysvědčení
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení žáků ve středních školách a konzervatořích dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení studentů ve vyšších odborných školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy

Poradna

Výuka plavání a omluvenky
Nehodnocení
Hodnocení v náhradním termínu
Poskytnutí informací třetí osobě
Náhrada druhého cizího jazyka
Rozsah a obsah hodnocení žáka
Hodnocení za 1. pololetí - nehodnocen