Hledáme pro české školy cestu k úspěchu?

Vydáno:

Pátek třináctého bývá tradičně chápáno jako datum smolné až nebezpečné. Snad je takto nechápali organizátoři konference Autonomie, odpovědnost, kvalita – Hledáme pro české školy cestu k úspěchu, která byla organizována v tento den v Senátu Parlamentu ČR.

Hledáme pro české školy cestu k úspěchu?
PhDr.
Václav
Trojan
Ph.D.
vedoucí katedry Centra školského managementu Pedagogické fakulty UK v Praze
V jednom z referátu zazněl zajímavý závěr jednoho z autorů zprávy
Jak se systémy, které se ve světě nejvíce zlepšily, stále zlepšují
1). Totiž fakt, že
každá etapa vývoje školského systému má svoje zákonitosti, svoje specifika, metody a přeskočení kterékoli etapy není ve skutečnosti reálné.
Autoři radí brát si vždy
inspiraci od zemí, které se zlepšily ze srovnatelné úrovně, nikoli pošilhávat po zemích s vyšší výchozí úrovní
(zpráva dělí školské systémy podle dosažené úrovně na nízké – uspokojivé – dobré – výborné, jde o dvacítku těch nejlepších).
Aplikujme logiku této myšlenky do životní dráhy ředitele školy, do jeho vzdělávání. Napadlo mne během poslouchání uvedeného příspěvku, že se
snažíme naráz vzdělávat začínajícího kapitána malé fregaty i kapitána ropného tankeru, nováčka i ostříleného mořského vlka.
V dřívějším příspěvku jsem rozebíral
nezbytnost
vytvoření
celoživotního vzdělávacího systému pro řídící pracovníky
– od ředitelů budoucích až po ty s mnohaletou zkušeností –systému navazujících programů respektujících životní etapy ředitele školy. Opět se ze zcela jiného úhlu pohledu ukazuje, jak je tato oblast důležitá a
v současnosti chybně nastavená.
Nově nastupující ředitel
se rozkoukává po škole, studuje dokumenty, získává spolupracovníky, přemýšlí o příčinách přítomného stavu. Naproti tomu
ostřílený ředitel
vytváří sítě spolupracovníků, píše příklady dobré praxe a
paradoxně oba mohou spolu navštěvovat shodný vzdělávací program pro řídící pracovníky.
Budu konkrétní.
Nově nastupující kapitán se dychtivě pustí do zlepšování stavu posádky své lodi a jejího vybavení.
Zajde-li se však podívat za kapitánem, který brázdí světová moře již mnoho let a jeho loď je téměř dokonalá, nebude možná výsledek jeho návštěvy takový, jako by očekával.
Vytvořené očekávání nemá šanci být naplněno.
Mladý kapitán najde jistě mnoho inspirace, ale může si také vylámat zuby ve chvíli, kdy si neuvědomí, že vynikající současný zkušený kapitán veliké lodi se za poslední dva roky posunul s celou lodí z úrovně dobrý na úroveň výborný a musel dělat jiná opatření, než čekají kapitána nového.
Souhlasně s Mc&Kinsey zprávou o dvacítce nejlepších školských systémů na světě si troufám tvrdit, že každá dosažená úroveň ředitele školy má svoje zákonitosti a nelze ji přeskočit. Není poslední dobou vůbec módní psát v kterémkoli oboru lidské činnosti o postupném vývoji a získávání kompetencí, o potřebě zkušeností a fundamentálních základech práce ředitele školy, ale existuje zde další nepřehlédnutelný důkaz.
Ředitel školy by si bez ohledu na svoje probíhající či absolvované vzdělání měl uvědomit, na jaké úrovni se nachází, ve které fázi profesní dráhy právě je a podle toho by si také měl vyhledávat svoje případné rádce a vzory.
Stejně jako vzdělávací systém, který přeskočí důležitou etapu a po letech se musí vrátit zpět či alespoň bolestně fixovat to dosažené, nemůže bez negativních následků ani ředitel školy učinit stejnou chybu. Je to výzva pro
instituce vzdělávající ředitele škol, aby
odbourávaly uniformitu a byly schopny přizpůsobit vzdělávací program
těmto uvedeným aspektům. Ano, zapomíná se na vzory. Cožpak neměl mnohý ředitel dobrého ředitele ve svém životě?
Mnohé ovlivnil dobrý učitel, dobrý člověk. Některé ředitele škol na přednášce uvedu do rozpaků slovy, že pracuji s elitou národa.
Ředitelé škol vzdělávající další generaci, ovlivňující svojí prací budoucnost společnosti, zasahující svými výsledky do všech budoucích oborů lidské činnosti samozřejmě patří mezi elitu.
Nic na tom nemění fakt, že to část společnosti ještě netuší či to odmítá vzít na vědomí. Je obtížné srovnávat povolání mezi sebou a hodnotit jejich přínos, ale
společenský význam práce ředitele školy je neoddiskutovatelný.
Nechci, aby moje řádky vyzněly konzervativně. Potřebujeme nové tváře na kapitánských můstcích.A to nejen proto, že průměrný věk ředitele základní školy ve školním roce 2009—2010 byl 49,6 let a ředitele střední školy dokonce 53 let, jak vyplývá z výroční zprávy ČŠI za uvedené období.
Nové tváře mohou pomoci najít novou dynamiku a směr.
To je jedna strana mince. Na té druhé zůstává zobrazena potřeba uvědomění si, kde se konkrétní ředitel v danou dobu nachází, kam se chce posunout a hlavně, kam se v dohledné době může posunout.
1 How the world´s most improved school systems keep getting better. McKinsey&Company, prosinec 2010

Související dokumenty

Pracovní situace

Jak zadat školní web
Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Kompetence vedoucích zaměstnanců a jiných zaměstnanců v oblasti kontroly
Předávací protokol
Rozvoj pedagogických pracovníků
Stávka pedagogických pracovníků z pohledu zřizovatele
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Statutární orgán, zástupce statutárního orgánu
Hospitace
Konání pedagogické rady
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Odvolaný vedoucí zaměstnanec (ředitel školy, zástupce ředitele) a výpověď z důvodu fiktivní nadbytečnosti
Konkurzy na ředitele škol a školských zařízení
Předávací protokol v souvislosti s ukončením výkonu činnosti ředitele školy
Vzorová zadávací dokumentace pro tvorbu školních webových stránek
Přístupnost školního webu podle litery zákona
Ztráta věci z nezabezpečené skříňky

Poradna

Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Granty
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP