Hlavní úkoly České školní inspekce ve školním roce 2018/2019

Vydáno:

V úterý 3. července 2018 schválil ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga po projednání na poradě vedení Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy plán hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2018/2019. Ten je členěn na úkoly stálé, specifické, další a rozvojové. Plné znění dokumentu včetně příloh je k dispozici na webových stránkách České školní inspekce www.csicr.cz, v následujícím článku komentujeme vybrané specifické úkoly, jimž se bude Česká školní inspekce v nadcházejícím školním roce věnovat. Výstupem realizace níže popsaných specifických úkolů bude zpravidla samostatná tematická zpráva, případně budou příslušné kvalitativní informace využitelné pro nastavování efektivních vzdělávacích politik a řízení vzdělávací soustavy součástí výroční zprávy České školní inspekce za školní rok 2018/2019.

Hlavní úkoly České školní inspekce ve školním roce 2018/2019
Mgr.
Tomáš
Zatloukal,
MBA,
ústřední školní inspektor
Přírodovědná, jazyková a informační gramotnost
V rámci své činnosti se Česká školní inspekce zaměřuje zejména na hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání v souladu s požadavky příslušných rámcových vzdělávacích programů, přičemž oblast hodnocení gramotností je nedílnou součástí výpovědí o kvalitě počátečního vzdělávání. Česká školní inspekce hodnotí podporu, dosaženou úroveň a výsledky vzdělávání v šesti vybraných gramotnostech (čtenářská, matematická, sociální, přírodovědná, jazyková, informační) s tím, že každý školní rok je hodnocena skupina tří gramotností. Opakující se zaměření na jednotlivé gramotnosti umožňuje formulovat závěry o žádoucích i nežádoucích posunech v podmínkách, rozvoji i úrovni žáků na různých úrovních vzdělávací dráhy.
Cílem České školní inspekce tedy bude posoudit úroveň podpory, rozvoje a dosažených výsledků v jazykové, přírodovědné a informační gramotnosti na základních a středních školách, identifikovat společné a rozdílné prvky a uplatňované přístupy ve školách s rozdílnou úrovní rozvoje a výsledků v jednotlivých gramotnostech a mezi různými gramotnostmi, formulovat nad analýzou získaných poznatků obecná doporučení pro podporu rozvoje sledovaných gramotností na úrovni vzdělávacího systému, získat dílčí podklady pro hodnocení vzdělávání v jednotlivých školách a poskytnout školám dílčí zpětnou vazbu o míře naplňování vzdělávacích cílů relevantních k vybraným aspektům sledovaných gramotností.
Vzdělávání k bezpečnosti v dopravě
Zvýšení ochrany dětí a žáků na pozemních komunikacích je jednou z priorit Národní strategie bezpečnosti silničního provozu na období 2011-2020, schválené vládou České republiky, a je jí věnována speciální pozornost na úrovni vládních i nevládních organizací. Česká školní inspekce bude sledovat a hodnotit formy, rozsah, kvalitu i dopady dopravní výchovy v základních školách a v nižším stupni víceletých gymnázií ve vztahu k výstupům Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a k dovednostem potřebným pro bezpečné chování v silničním provozu. Sledovány a hodnoceny budou mimo jiné organizační, materiální i personální podmínky zajištění dopravní výchovy, spolupráce škol s externími subjekty, využívání vhodných pomůcek, formy a metody realizace dopravní výchovy (v rámci školní výuky, projekty, mimoškolní akce) a jejich souvislost se znalostmi žáků prokázanými v tematickém testu. Výstupem z inspekční činnosti bude mimo jiné formulování silných a slabých stránek vzdělávání v uvedené oblasti a doporučení k obsahu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, k metodické podpoře učitelům, k materiálnímu vybavení škol apod. Porovnáním zjištění z ověřování výsledků žáků a z inspekční činnosti na místě bude možné získat kvalitativní informace o dopadech podpory dopravní výchovy školami na znalosti žáků v této oblasti.
Společné znaky vzdělávání v úspěšných základních školách
Jednou z nejefektivnějších cest směřujících k plošnému zkvalitňování vzdělávání je přenos inspirativních postupů z úspěšných škol k ostatním školám. Česká školní inspekce v souladu se svými zákonnými kompetencemi zjišťuje a hodnotí průběh a výsledky vzdělávání a také efektivnost vzdělávací soustavy. Při svých zjištěních pak zohledňuje také podmínky, které školy ke své činnosti mají, a zároveň také vyhledává, identifikuje a popisuje faktory a vlivy, které jsou společné školám, jež jsou všeobecně vnímány jako kvalitní. Cílem dvouleté realizace úkolu bude identifikovat takové společné znaky průběhu vzdělávání v základních školách, které mohou mít souvislost s vysokou kvalitou vzdělávání jako celku, případně s dobrými vzdělávacími výsledky žáků. Výstupy inspekční činnosti přinesou mimo jiné inspirativní příklady pro ostatní školy s potenciálem přispět ke zvyšování kvality v českých základních školách v souladu s principy Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020.
Společné vzdělávání
Ve školním roce 2018/2019 budou již třetím rokem naplňovány principy společného vzdělávání zavedené novelou školského zákona účinnou od 1. 9. 2016. Cílem těchto zásadních změn realizovaných v rámci počátečního vzdělávání v České republice je umožnit dětem a žákům se speciálními vzdělávacími potřebami účastnit se za stanovených podmínek vzdělávání v tzv. hlavním vzdělávacím proudu a poskytnout jim i školám pro tuto individuální integraci adekvátní podporu. Česká školní inspekce bude v rámci tohoto specifického úkolu navazovat na činnosti realizované ve vztahu ke společnému vzdělávání v uplynulých školních letech a soustavně sledovat a hodnotit, jakým způsobem jsou zákonné požadavky uplatňovány v praxi, jak se daří naplňovat principy společného vzdělávání definované školským zákonem a k jakým změnám v dané oblasti činnosti škol dochází. Součástí bude také monitoring obtíží, rizik a systémových limitů v souvislosti s nastavenými parametry společného vzdělávání. V neposlední řadě bude inspekční činnost zaměřena také na dopady podpůrných opatření.
Úspěšné základní školy ve vyloučených lokalitách
Jedním z problémů českého vzdělávacího systému je také diferenciace škol, ovlivněná do značné míry (byť ne výhradně) různými formami znevýhodnění žáků (sociálního, jazykového apod.). V některých lokalitách pak dochází ke koncentraci takových žáků v konkrétních školách a školy se s tímto objektivním vnějším faktorem vyrovnávají s různou mírou úspěšnosti. Cílem realizace tohoto dvouletého úkolu je popsat a zhodnotit vzdělávání ve školách s vysokým podílem znevýhodněných žáků, které i přesto dosahují dobrých výsledků, neboť dokážou v rámci vzdělávání jednotlivá znevýhodnění různými nástroji či mechanismy omezovat či kompenzovat. Cílem je identifikovat a hodnotit, jakými způsoby tyto školy znevýhodnění snižují a jak se zavedené příkladné postupy promítají do průběhu a výsledků vzdělávání. Výstupy inspekční činnosti přinesou mimo jiné i inspirativní příklady pro jiné znevýhodněné školy s ambicí přispět k překonávání a snižování rozdílů v kvalitě vzdělávání v českých základních školách, což je zcela v souladu s principy Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020.
Vzdělávání v běžných ZŠ s třídami zřízenými dle § 16 odst. 9
Základní školy mohou na základě § 16 odst. 9 školského zákona zřizovat v běžných školách pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami speciální třídy, oddělení a studijní skupiny. V některých případech je možné a vhodné realizovat vzdělávání žáků z takových speciálních tříd, oddělení a skupin v určitém rozsahu společně se žáky bez speciálních vzdělávacích potřeb, přičemž takové společné vzdělávání může mít pozitivní dopady na obě skupiny žáků. Česká školní inspekce bude v rámci dvouleté realizace tohoto úkolu sledovat a hodnotit formy, rozsah a přínosy společného vzdělávání žáků ve školách s uvedenými třídami, odděleními a studijními skupinami s cílem formulovat obecné principy, které vedou v případě vzdělávání žáků takových škol k úspěšnějšímu dosahování cílů vzdělávání. Úkol má přímou vazbu k naplňování cílů Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020.
Kontrola zápisů, jednotných přijímacích zkoušek a maturit
Korektní průběh zápisů dětí do základního vzdělávání je stěžejním atributem rovného přístupu všech dětí ke vzdělávání. Proto jsou zápisy Českou školní inspekcí každoročně sledovány. S účinností k 1. září 2016 pak došlo v důsledku schválené novely školského zákona k zásadní změně v přijímání ke střednímu vzdělávání v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. V přijímacím řízení v uvedených oborech se od školního roku 2016/2017 koná vždy jednotná přijímací zkouška z českého jazyka a literatury a z matematiky, přičemž pro přijímací řízení lze stanovit zároveň i školní přijímací zkoušku. Česká školní inspekce tak bude kontrolovat dodržování souvisejících předpisů a regulérnost průběhu zkoušky. Konečně cílem sledování maturitních zkoušek je dohlédnout na jejich korektní průběh a provést kontrolu toho, zda jejich organizace a průběh odpovídají pravidlům stanoveným v příslušných právních předpisech.
Vzdělávání ve školách, jejichž žáci jsou u maturitní zkoušky dlouhodobě neúspěšní
Segment středního vzdělávání Česká školní inspekce hodnotí a kontroluje standardně v souladu se svým zákonným zmocněním. Stejně tak Česká školní inspekce pravidelně provádí kontrolu organizace a průběhu maturitních zkoušek. Cílem realizace tohoto úkolu, který navazuje na shodně koncipovaný úkol realizovaný v uplynulých dvou školních letech, je důsledně posoudit kvalitu a efektivitu vzdělávání v těch středních školách, jejichž žáci jsou při maturitních zkouškách dlouhodobě neúspěšní. Součástí realizace bude také sledování problematiky předčasných odchodů ze vzdělávání, a to jak přechodů žáků mezi jednotlivými školami, tak odchodů žáků zcela mimo vzdělávací systém.
Vzdělávání ve vyšších odborných školách
S účinností od 1. května 2015 získala Česká školní inspekce v důsledku novely školského zákona novou kompetenci, spočívající v oprávnění hodnotit kvalitu vzdělávání také na vyšších odborných školách. Ve spolupráci s Asociací vyšších odborných škol ČR byla ve školním roce 2015/2016 vytvořena hodnoticí kritéria, která se stala základem pro inspekční hodnocení vyššího odborného vzdělávání. Smyslem realizace tohoto úkolu je vedle standardního inspekčního hodnocení a kontroly kvality a efektivity vzdělávání ve vyšších odborných školách také vyhodnotit validitu používaných kritérií a analyzovat v nich obsažené faktory ve vztahu k obecné kvalitě jednotlivých vyšších odborných škol.
Kvalita poskytování poradenských služeb
S účinností k 1. září 2016 získala Česká školní inspekce v důsledku schválení novely školského zákona novou kompetenci týkající se hodnocení podmínek a průběhu poskytování poradenských služeb ve školských poradenských zařízeních. Smyslem realizace tohoto úkolu je zejména sledovat, hodnotit a kontrolovat plnění povinností školských poradenských zařízení, včetně monitoringu překážek a limitů, s nimiž se školská poradenská zařízení při svých činnostech potýkají.

Související dokumenty

Pracovní situace

Příprava školy na kontrolu České školní inspekce
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Málotřídní
Informace o školních úrazech
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Plán hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2014/2015
Změna ve vyplňování záznamů o úrazech
Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2013/2014
Plán hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2015/2016
Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2014/2015
Poskytování osobních údajů při kontrole České školní inspekce
Plán hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2013/2014
Koncepční záměry ČŠI 2014 - 2020
Výroční zpráva ČŠI za školní rok 2012/2013
Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2015/2016
Tematické zprávy 2015/2016
Leden 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Prosinec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Srpen a září 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)