Globální rozvojové vzdělávání pomáhá žáky připravit na výzvy současného světa

Vydáno:

Na výzvy globalizace musí reagovat i školy a jednou z cest, jak žáky na život v současném stále se měnícím světě připravit, je globální rozvojové vzdělávání. Cílem tohoto konceptu je vzbudit v žácích a studentech zájem o dění na lokální i globální úrovni a pomoci jim uvědomit si, že i oni sami můžou do dění kolem sebe zasáhnout a ovlivnit ho. Představíme vám dva projekty vzdělávacího programu Varianty společnosti Člověk v tísni, které se zabývají globálním rozvojovým vzděláváním a do nichž se školy mohou v letošním školním roce zapojit.

Globální rozvojové vzdělávání pomáhá žáky připravit na výzvy současného světa
 
Lucie
Kundra
 
Vzdělávací program Varianty společnosti Člověk v tísni, o. p. s.
JAK SE STÁT SVĚTOVOU ŠKOLOU
Školám, které se zajímají o globální témata a začleňují do výuky žákovské či školní projekty a jiné aktivní výukové metody, je určen program Světové školy.Základní filozofie
Světové školy
podporuje
přípravu žáků na reálný život v současném světě
a opírá se o jednoduchou metodologii tří kroků: uč se – zjišťuj – jednej.
 „Škola, která chce získat certifikát, musí splňovat několik kritérií – podporovat své žáky, aby o globálních problémech diskutovali, dívali se na ně v souvislostech, přemýšleli o nich a zároveň se aktivně zapojovali do jejich řešení. Základem snahy o získání titulu Světové školy jsou aktivní žáci podporovaní pedagogy,“
vysvětluje koordinátorka programu Kateřina Sobotková.
V loňském školním roce se do programu
Světové školy
zapojila kromě dalších také Škola Kavčí hory z Prahy 4, kde se vzdělávají předškoláci i žáci základní a střední školy. Školní tým si vybral jako hlavní téma pro celý školní rok základní práva dětí.
 „Chtěli jsme téma, které bude pozitivní a dobře uchopitelné pro všechny žáky školy. Vsadili jsme na naše nejstarší, kteří se již za děti neradi označují, a nechali jsme je samostatně pracovat s mladšími spolužáky,“
vysvětluje koordinátorka projektu na škole Kateřina Měšťánková.
Žáci se během celého školního roku
věnovali tématu ve výuce
– využívali pracovní listy na téma dětských práv, měli možnost navštívit nevládní organizace zabývající se touto problematikou a společně také zakopali schránku dětských práv pro budoucí generace. Vyvrcholením pak byla akce, kterou žáci uspořádali a na níž mimo jiné prezentovali fiktivní Úřad právní ochrany dětí, za jehož neexistenci je Česká republika dlouhodobě kritizována. Žáci
vytvořili i webové stránky
Úřadu (http://www.ksidlisti.cz//svetovaskola/).
„Smyslem projektu nebylo pouze získat titul Světová škola, ale byla to i výborná příležitost nabrat nové zkušenosti. Kdy jindy si člověk stoupne před celou školu s mikrofonem v ruce?“
shrnuje studentka Dominika Rybářová.
Na konci minulého školního roku byla Škola Kavčí hory jednou z patnácti škol, jež za svoji aktivitu získaly prestižní certifikát Světová škola, který v České republice uděluje vzdělávací program
Varianty společnosti Člověk v tísni, o. p. s.,
ve spolupráci s nevládními organizacemi
ADRA, ARPOK
a Multikulturní centrum Praha.Dohromady už titul
Světová škola
obdrželo pětačtyřicet škol z celé České republiky a více než dvě stovky škol z dalších evropských zemí. České
Světové školy
najdete na mapě aktivních škol společnosti EDUin (http://www.eduin.cz//mapa-aktivnich-skol/).
V letošním roce se mohou do programu
Světové školy
přihlásit nové školy. Škola zapojením získá
metodickou podporu při zařazování průřezových témat
(Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, Multikulturní výchova, Environmentální výchova, Výchova demokratického občana) do výuky a odbornou podporu při začleňování témat globálního rozvojového vzdělávání do školního vzdělávacího programu. Učitelé mají také možnost zúčastnit se zdarma
akreditovaných seminářů
a kurzů na globální témata pořádaných vzdělávacím programem Varianty. Na konci školního roku získají školy, které splňují kritéria, certifikát Světová škola,jenž nese záštitu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a Ministerstva zahraničních věcí České republiky. Základní a střední školy se do programu mohou přihlásit do 15. září 2014. Více informací najdete na
http://varianty.cz/svetovaskola
nebo kontaktujte koordinátorku projektu Kateřinu Sobotkovou:
katerina.sobotkova@clovekvtisni.cz.
KVALITA NEBO KVANTITA?
Školám, které zajímá, jaký dopad má v dlouhodobém pohledu začleňování globálního rozvojového vzdělávání do výuky na změny v postojích žáků, je určen projekt
Kvalita nebo kvantita?
Do projektu jsou kromě společnosti Člověk v tísni zapojeny organizace a experti ze tří dalších zemí – Velké Británie, Slovenska a Etiopie. Vzdělávací program
Varianty
spolupracuje na projektu v České republice s 12 učiteli a učitelkami ze základních a středních škol a se dvěma pedagogickými fakultami.
„Vycházíme z předpokladu, že učitel má možnost ve velké míře prověřit znalosti žáků, ale zjistit, nakolik došlo během výuky ke změně postojů, je pro učitele mnohem obtížnější. Pracujeme s metodikou britské organizace Reading International Solidarity Centre a ve spolupráci s českými učiteli vytváříme výukové aktivity, pomocí nichž mohou učitelé zjistit, nakolik došlo u žáků v delším časovém období ke změně postojů,“
vysvětluje koordinátorka české části projektu Blanka Blažková z programu Varianty.
Jednou z 54 výukových aktivit je Není rajče jako rajče. Učitel žákům promítne nebo rozdá barevné fotografie s nabídkou různých druhů rajčat – lišících se cenou, původem a vzhledem. Žáci si mají v pozici zákazníka vybrat a svou volbu písemně zdůvodnit, učitel kritéria výběru odpovědi žáků zanese do záznamového archu. Následuje diskuze o kritériích výběru žáků, proč jsou pro koho důležitá. Cílem aktivity je ověřit, jaké informace o zboží bere žák v potaz při jeho výběru – zda zvažuje pouze osobní výhody (cena, vzhled nebo chuť), nebo přemýšlí v komplexnějších souvislostech (kde bylo zboží vypěstováno, kolik vody bylo na vypěstování spotřebováno, jestli bylo chemicky nebo geneticky upravováno). Na základě zhodnocení výsledků z průběhu aktivity naplánuje učitel výukovou mezifázi, během níž žákům zprostředkuje další relevantní informace k tématu, díky nimž se mohou postoje žáků posunout „žádoucím směrem“. Po delším časovém období aktivitu ve výuce zopakuje a podle výsledků určí, zda došlo ke změně v postojích žáků. Další aktivity, které v projektu vznikly, se zabývají tématy lidských práv, xenofobie a předsudků, globalizace nebo ekologie.
Ohlasy vyučujících na aktivity vytvořené a pilotované v rámci projektu jsou pozitivní – žáci nad danými tématy díky aktivitám více přemýšlejí a učitel může po zjištění jejich postojů lépe plánovat výuku, která vede k dalšímu rozvoji jejich postojů.
„Při pilotování aktivity o plýtvání jídlem jsem informovala žáky o možnosti zapojit se do národní potravinové sbírky. Několik žáků se s rodiči ke sbírce připojilo a pak o tom hovořili se svojí třídní učitelkou. Vliv vidím i v tom, že působením učitele se žáci seznámí s tématem a pak jsou aktivní i v životě mimo školu,“
říká Jana Sedláčková Krištoforyová, která je do projektu zapojená.
V tomto školním roce nabízíme základním a středním školám znovu možnost zapojení do projektu Kvalita nebo kvantita? Učitelé, kteří se do projektu zapojí, nejdříve absolvují školení. Na něm se naučí pracovat s aktivitami, vyhodnotit si výsledky práce s aktivitou a na základě nich naplánovat další výuku. V průběhu celého školního roku budou učitelé moci využít metodickou podporu programu Varianty. V prosinci tohoto roku pak vyjde publikace, která bude obsahovat aktivity vytvořené v Čechách, na Slovensku i ve Velké Británii v rámci projektu, a metodickou část, jak s aktivitami a postoji žáků pracovat. Školy se mohou přihlásit do 3. října 2014. Pro další informace kontaktujte koordinátorku projektu Blanku Zemanovou: blanka.zemanova@clovekvtisni.cz, nebo navštivte webové stránky projektu
www.varianty.cz/kvalita_kvantita.