Funkční komunikace mezi zřizovatelem, školami a veřejností - společné webové stránky

Vydáno:

Již více než rok funguje portál www.jaknaskoly.cz věnovaný otázkám školství a trávení volného času na Praze 7. Původní cíl, přehledným způsobem informovat o vzdělávání, možnostech trávení volného času a o vzdělávacích aktivitách napříč všemi zájmy a věkovými kategoriemi, se více než naplnil a v současné době se rozvíjí směrem k multifunkční komunikační platformě, která propojuje zřizovatele, školy, rodiče i širokou veřejnost.

Funkční komunikace mezi zřizovatelem, školami a veřejností – společné webové stránky
Bc.
Daniel
Štěpán
 
zástupce starosty MČ Praha 7 pro školství
Když jsem před třemi roky přijal jako nově zvolený zástupce starosty zodpovědnost za školství v Praze 7, bylo mým předsevzetím vybudovat společně s řediteli pro děti ve školách naší městské části takové prostředí, které jim umožní získat špičkové vzdělávání za rovnocenných podmínek, bez nutnosti docházet za kvalitou do soukromých škol. Věděl jsem, že abychom uspěli, je zapotřebí vybudovat prostor, kde se budeme všichni – školy (učitelé a management školy), rodiče (zainteresovaná i širší laická veřejnost) a zřizovatel (politické i úřední složky MČ Praha 7) – setkávat a tuto vizi společně sdílet. Jakkoliv se může zdát potřebnost
společného komunikačního prostoru
logická a přirozená, tak jsem se přesvědčil, že realizace v běžné praxi bývá napříč celou Prahou obecně povětšinou žalostná. Proto jsem se rozhodl, že jedním ze základních kamenů, na kterých budeme následně s řediteli stavět naši strategii pro kvalitnější vzdělávání, musí být
společný vzdělávací portál.
Vybudovat společný vzdělávací portál nebyl vůbec jednoduchý úkol. Někteří ředitelé škol se na mě dívali podezíravě, vždyť měli své vlastní webové stránky, tak na co další? Kolegové z naší městské části mě zase upozorňovali, že mám k dispozici web Prahy 7, tak ať jej využívám. Nevzdával jsem se a záhy jsme se s odborem školství shodli, že pokud máme společně sdílet své vize, potřebujeme k tomu zvláštní prostor v podobě vlastních webových stránek. Portál Prahy 7 byl kvůli rozsahu informací, které poskytuje státní správa a samospráva, pro náš záměr nevhodný. Trvalo proto více než rok, než jsme mohli veřejnosti představit nový webový portál
www.jaknaskoly.cz.
Zpočátku měl za úkol přehledným způsobem přinášet jen informace o možnostech vzdělávání, o trávení volného času a o vzdělávacích aktivitách napříč zájmy a věkovými kategoriemi. Měl to být především informační portál založený na geolokaci. S odstupem času ale musím konstatovat, že jsme nedocenili všechny možnosti, které portál nabízí. Proto bych doporučoval, pokud by někdo zamýšlel zbudování obdobného systému, aby ho rovnou projektovali jako komunikační portál, ušetří si tím mnoho námahy a času s jeho pozdější přeměnou.
Díky mnoha obětavým lidem se nám nakonec podařilo vytvořit jasnou, jednotnou, moderní a hlavně přehlednou komunikační platformu. Tím to ovšem neskončilo. Do systému jsme implantovali freewarový mailingový systém, a tak začínáme rozesílat přihlášeným odběratelům velké množství zpráv ze škol, kulturních zařízení a od školského odboru pomocí pravidelných mailových reportů. Máme tu zvláštní
interní sekci pro ředitele
a další novinky chystáme, jak je jen časově dokážeme připravovat. Ohlasy veřejnosti nám ukazují, že jdeme správným směrem. V ČR neexistuje žádný jiný portál, kde by byly stejným způsobem přehledně setříděny informace jak strategického vzdělávacího charakteru, tak i nabídka volnočasových aktivit či poradna specializující se na problémy, které dospívání dětí doprovázejí.
Za pozornost stojí také fakt, že společný virtuální prostor vytvořil významné konkurenční prostředí, které sice nepřímo, ale výrazně nutí školy systematicky budovat svůj marketing a PR, což je jednou ze zásadních složek úspěšné strategie a individualizace škol. Z tohoto pohledu vnímáme po ročním společném sdílení portálu
Jaknaskoly.cz
významnou pozitivní stimulaci, která nenechává školy usnout na vavřínech. Všichni vnímají společně sdílené informace jako podněty a inspiraci pro svůj další rozvoj.
Je ovšem potřeba zdůraznit, že školy na Praze 7 si nekonkurují, jelikož dalším základním kamenem školství v naší městské části bylo, že si každá škola zvolila svoji
vlastní profilaci
(a nutno podotknout, že nemáme dvě stejné profilace), a tak se vyhraňují svým zaměřením, hledají mezery na trhu, vyplňují niky a dohromady tvoří
komplexnost vzdělávací nabídky.
Pokud bych měl na závěr vybrat a vyzdvihnout jen jedno ze všech pozitiv, které podle mého názoru portál
Jaknaskoly.cz
přináší, je to významná podpora komunikace mezi zřizovatelem a školami.