FKSP a financování bankovních poplatků

Vydáno:

Jsme příspěvková organizace zřízená krajem, zaměstnancům přispíváme z FKSP na penzijní připojištění, ale náklady na bankovní poplatky za bezhotovostní převod necháváme proplatit zaměstnancům. Poplatky nesmí být nákladem FKSP a při 70 zájemcích o příspěvek 12x ročně by tento poplatek zatížil rozpočet školy (6 000 Kč). Tento postup máme uveden ve vnitřní směrnici, která je projednána s odborovou organizací. Nyní si jeden zaměstnanec na proplácení poplatku stěžuje a požaduje vysvětlení, na základě čeho jsme to dali do směrnice. Je tento postup nesprávný?

FKSP a financování bankovních poplatků
JUDr.
Marcela
Smutná
 
 
SOUVISEJÍCÍ PŘEDPISY:
 
§ 3, § 12 zákona č. 114/2002 Sb., o fondu kulturních a sociálních potřeb, ve znění p. p.
 
§ 27 zákona č. 42/1994 Sb., o penzijním připojištění se státním příspěvkem a o změnách některých zákonů souvisejících s jeho zavedením, ve znění p. p.
Základní pravidla pro
tvorbu fondu kulturních a sociálních potřeb
(dále jen „fond“) a hospodaření s fondem stanoví vyhláška č. 114/2002 Sb., o fondu kulturních a sociálních potřeb (dále jen „vyhláška“). Tato vyhláška taxativně vymezuje okruh plnění, která lze z fondu poskytovat. V pravidlech o čerpání fondu nelze okruh plnění rozšířit. Další ze základních zásad, které platí pro poskytování plnění z fondu, je ta, že na poskytnutí příspěvku nebo jiné plnění z fondu
není právní nárok.
Příspěvek na penzijní připojištění upravuje § 12 vyhlášky, podle něhož příspěvkové organizace zřízené územními samosprávnými celky mohou z fondu hradit za své zaměstnance příspěvek na penzijní připojištění nebo jeho část. Poskytování příspěvku z fondu na penzijní připojištění navazuje na právní úpravu obsaženou v zákoně č. 42/1994 Sb., o penzijním připojištění se státním příspěvkem, který v § 27 odst. 5 stanoví, že
za účastníka může s jeho souhlasem platit penzijnímu fondu příspěvek nebo jeho část třetí osoba.
Zaměstnavatelé tvořící fond mohou hradit z tohoto fondu příspěvek nebo jeho část za své zaměstnance, kteří jsou účastníky podle tohoto zákona.
Výše příspěvku je
omezena
ve vztahu k organizačním složkám státu a státním příspěvkovým organizacím na 90 % částky, kterou se zaměstnanec zavázal hradit. Příspěvkové organizace zřízené územními samosprávnými celky mohou hradit celý příspěvek nebo jeho část podle toho, co je stanoveno v pravidlech pro hospodaření s fondem.
Aplikace výše uvedených ustanovení v praxi znamená, že zaměstnavatel uzavře se svým zaměstnancem
smlouvu o poskytování příspěvku
z fondu, v níž bude stanovena výše příspěvku a odkdy a za jakých podmínek bude zaměstnavatel zaměstnanci přispívat. Zaměstnanec v návaznosti na to oznámí svému penzijnímu fondu z jakého účtu, odkdy a v jaké výši bude dostávat od svého zaměstnavatele z fondu příspěvek ke své částce, kterou hradí na penzijní připojištění (popřípadě, pokud je to vyhláškou umožněno, že tento celý příspěvek bude hradit zaměstnavatel).
Je nepochybné, že bankovní poplatek za převod příspěvku zaměstnavatele na penzijní připojištění zaměstnance ze svého účtu na účet penzijního fondu
není součástí příspěvku
(stejně jako není součástí příspěvku bankovní poplatek, který platí zaměstnanec sám při převodu příspěvku ze svého účtu) a zaměstnavatel tento poplatek nemůže hradit. V uvedeném smyslu by měl být zaměstnanec informován, se zdůrazněním skutečnosti, že na plnění z fondu není právní nárok. Pokud se zaměstnavatel rozhodne některá plnění poskytnout, může se jednat jen o příspěvky a plnění, která jsou výslovně uvedena ve vyhlášce.