Finanční vzdělávání s podporou vybraných gramotností

Vydáno:

Finanční gramotnost je praktickou záležitostí, odrážející se v našem chování, jednání a postojích. Tomu je nutné podřídit finanční vzdělávání žáků. Jejich větší finanční gramotnosti můžeme dosáhnout posílením gramotnosti čtenářské, informační, matematické a občanské.

Finanční vzdělávání s podporou vybraných gramotností
Ing. Mgr.
Jitka
Kašová
odborná garantka projektu Rozumíme penězům, projekt je realizován díky finanční podpoře ESF
O souvislostech finanční a čtenářské (informační) gramotnosti jsem se na tomto místě zamýšlela již dříve. Tentokrát se podívejme na zbývající dvě oblasti funkční gramotnosti - matematickou a občanskou.
Propojení matematiky s finančním vzděláváním se zdá být logické.
Matematická gramotnost představuje schopnost pracovat s čísly, správně volit a používat matematické operace a číselné údaje v tištěných textech, tabulkách, grafech a správně je interpretovat.
V nakládání s penězi se může jednat například o bilancování rozpočtu, kalkulace nákladů, výpočet úroků a splátek, vyhodnocení efektivity investic...
Nejčastější finanční rozhodování zřejmě děláme v roli
spotřebitele. Ať už nakupujeme zboží nebo služby, měli bychom přitom zvažovat více kritérií než pouze atraktivnost.
Rozhodující význam může mít potřebnost a užitečnost nákupu, kvalita zboží/služby, cena, způsob nakupování, dopad našeho rozhodnutí na osobní rozpočet. Kromě toho bychom se měli orientovat také v našich spotřebitelských, případně i občanských právech.
Uplatňování finanční gramotnosti v organizované společnosti vyžaduje znalosti a kompetence vyjádřené jako
občanská gramotnost.
Předpokládá naši
orientaci ve vybraných občanských, pracovních a spotřebitelských právech.
Informačními zdroji pro řešení finančních situací jsou v těchto případech legislativní normy, zákony, vyhlášky, směrnice... Mnohý z dramatických příběhů dlužníků se odvíjí od neznalosti či nevyužití práva na reklamaci, případně odstoupení od smlouvy, od důvěřivosti v ústní prezentaci podmínek spotřebitelské smlouvy, od podceňování závazků vyplývajících z pozice ručitele nebo spoludlužníka. To vše jsou střípky, ze kterých se skládá finanční gramotnost.
Do finančních problémů se můžeme dostat i v souvislosti se zaměstnáním. Problémem mohou být chybějící nebo nesprávné pracovní smlouvy, práce načerno nebo zdravotní problémy omezující naši možnost pracovat.
Jak se řeší takové situace? Jak jim lze předcházet? Co jsou to státní dávky sociální pomoci?
Žáci by měli získat
základní orientaci v pracovněprávních vztazích, ale také znalosti o hrubé a čisté mzdě, zákoníku práce apod. Ostatně už i na základní škole se mohou někteří z nich začít ucházet o brigádnické činnosti a podepisovat své první smlouvy.
Kde můžeme získat potřebné informace, s kým se můžeme o finančních problémech poradit? Kam se obrátit o bezplatnou pomoc?
To jsou otázky, na které narazíme při finančním vzdělávání, třebaže svým zaměřením patří spíše do občanské výchovy.
Přesah finanční gramotnosti do oblasti matematiky a občanské výchovy nejlépe potvrzuje tato definice:
Finanční gramotnost je soubor znalostí, dovedností a hodnotových postojů občana nezbytných k tomu, aby finančně zabezpečil sebe a svou rodinu v současné společnosti a aktivně vystupoval na trhu finančních produktů a služeb.
Požadavky na výuku finanční gramotnosti je možné naplňovat buď v jednotlivých výukových hodinách odborných předmětů (matematika, český jazyk, občanská výchova, rodinná výchova...) nebo formou samostatných projektů, postavených na řešení konkrétních situací a problémů.
Činnostní forma učení
je pro získání skutečné finanční gramotnosti žáků důležitá.
Finanční vzdělávání je potřeba
zakomponovat do školního vzdělávacího programu
tak, aby nezatěžovalo učební plán, ale naopak přineslo nová, užitečná témata k naplňování stávajících požadavků.
V záplavě jiných povinností školy se ukazuje jako efektivní využít k řešení této otázky externí odbornou pomoc. Občanské sdružení AISIS, které už několik let s finanční podporou ESF a rozpočtu ČR, úspěšně vzdělává pedagogy základních škol v aplikaci vlastních programů finanční gramotnosti, v této souvislosti nabízí:
 
hotové a praxí ověřené programy finančního vzdělávání žáků,
 
školení pedagogů a celých školních týmů v používání výukových materiálů,
 
metodickou pomoc, konzultace a supervize zaměřené na zavádění finančního vzdělávání.