Finanční řízení projektů realizovaných v programu EU peníze školám

Vydáno:

Příjemci programu EU peníze školám (oblast podpory 1.4) Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost jsou základní školy se sídlem mimo hlavní město Prahu. Tato oblast podpory je financována za využití zjednodušeného vykazování nákladů formou jednotkových nákladů dle ustanovení vztažné právní legislativy.

Finanční řízení projektů realizovaných v programu EU peníze školám
Dr. Ing.
Jaroslav
Kuba
PhD., MBA
vrchní ředitel sekce operačních programů MŠMT
Touto legislativou je zejména zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), Nařízení (ES) 1081/2006 novelizované nařízením (ES) 396/2009 a další. Financování projektů probíhá formou dotace, jejímž poskytovatelem je MŠMT. 85 % prostředků je hrazeno ze zdrojů EU - konkrétně z ESF, zbývajících 15 % ze státního rozpočtu České republiky.
Rozpočet projektu
Maximální možná výše dotace na projekt, tj. max. rozpočet projektu je stanoven dle vzorce:
300 000 Kč + celkový počet žáků školy x 4 300 Kč
Rozpočet projektu se naplňuje výběrem šablon klíčových aktivit až do maximální výše dotace stanovené pro danou školu výpočtem dle výše uvedeného vzorce. Minimální částka, kterou musí škola naplnit výběrem jednotlivých šablon, je
300 000 Kč. Ke každé šabloně se automaticky a pevně váže jednotková cena, ze které vychází celková hodnota šablony. Stanovené jednotky a jejich hodnoty jsou závazné pro všechny žadatele a příjemce a nelze je měnit.
Pro obdržení dotace musí příjemce splnit
účel dotace. Účelem dotace se rozumí realizace příslušného projektu, provádění klíčových aktivit a naplnění výstupů jednotlivých šablon. K naplnění účelu dotace musí příjemce realizovat v rámci projektu jednotky nákladů, jejichž souhrnná hodnota činí alespoň 50 % částky dotace.
Financování
Dotace je příjemci poskytnuta ve dvou zálohových platbách.
První zálohová platba ve výši 60 %
rozpočtu projektu je příjemci odeslána z MŠMT do 30 dnů od data přijetí akceptace Rozhodnutí o poskytnutí dotace poskytovatelem dotace, nejdříve však 60 dnů před datem zahájení realizace projektu. Akceptací se rozumí statutárním zástupcem podepsané, aktuálním datem a razítkem příjemce dotace opatřené
Prohlášení příjemce dotace, které je zpět zasláno odboru CERA.
Druhá zálohová platba ve výši 40 %
rozpočtu projektu je odeslána příjemci po uplynutí 14 měsíců od data odeslání zálohy první. O uvolnění druhé zálohové platby v dřívějším termínu může příjemce požádat poskytovatele podpory v rámci 1. monitorovací zprávy, a to v případě, že v první monitorovací zprávě prokáže dosažení výstupů ve výši 40 % rozpočtu.
Po ukončení projektu je příjemce povinen provést závěrečné vyúčtování projektu, ve kterém vykáže celkové množství jednotek nákladů využitých na realizaci projektu a případné nevyužité prostředky je povinen vrátit na účet poskytovatele podpory.
Způsobilost výdajů
Výdaje uskutečněné příjemcem jsou způsobilé v případě, že:
 
stanovené výstupy jsou realizovány ode dne zahájení realizace projektu, tj. dne, kdy statutární zástupce/oprávněná osoba akceptuje Rozhodnutí o poskytnutí dotace, není-li ve schváleném projektu datum pozdější,
 
stanovené výstupy jsou nejpozději ke dni ukončení projektu skutečně dosaženy. V případě, že některé výstupy nebudou dosaženy, jsou prostředky poskytnuté na jejich dosažení nezpůsobilé.
Předpokladem způsobilosti výdajů je dosažení a doložení požadovaných výstupů klíčových aktivit, ke kterým se příjemce zavázal v projektové žádosti. Příjemce nesmí na výdaje projektu hrazené z prostředků OP VK čerpat finanční prostředky z jiných finančních fondů Evropských společenství či z jiných veřejných prostředků, tedy nesmí čerpat dotaci na stejné klíčové aktivity a stejnou cílovou skupinu současně.
Účetnictví
Příjemce je povinen vést účetnictví v souladu se všemi platnými právními předpisy
[zejména zákonem č. 563/1991 Sb., o účetnictví, zákonem č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), zákonem č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), zákonem č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů a dalšími platnými právními předpisy České republiky a Evropských společenství]. Povinnost vést analytické účetnictví se týká jen subjektů, kterým platné právní předpisy stanoví tuto povinnost .
Dotace je příjemcům poskytnuta pod účelovým znakem 33123. V roční účetní závěrce se nevyčerpaná částka dotace promítne do hospodářského výsledku příjemce, odkud je převedena do rezervního fondu (tento postup má ze strany MŠMT pouze doporučující charakter).
Zřizovatel má povinnost příjemci umožnit zpětné čerpání z rezervního fondu.
Projektový účet
V projektech oblasti podpory 1.4 nemusí příjemce povinně zřizovat zvláštní projektový účet/ podúčet, ale může využít již existující bankovní účet organizace. Finanční prostředky dotace jsou příjemcům (základním školám, jejichž zřizovatelem je kraj nebo obec) poskytnuty prostřednictvím bankovního účtu kraje a obce. Základním školám soukromým (s. r. o, a. s., o. p. s., o. s.) a základním školám církevním jsou finanční prostředky zasílány přímo na jejich bankovní účet. Pro základní školy, jejichž zřizovatelem je MŠMT, je ukotven speciální režim čerpání finančních prostředků dotace prostřednictvím zřízení výdajového účtu a nastavení rozpočtového limitu u ČNB.
Případná
změna účtu/ podúčtu příjemce a změna účtu zřizovatele
je dle pravidel Příručky považována za
podstatnou změnu
schváleného projektu. Záměr změnit bankovní účet/podúčet je příjemce povinen předem oznámit poskytovateli podpory. Příjemce má povinnost do 5 pracovních dnů od realizace změny poskytovateli podpory (MŠMT) zaslat oznámení o provedené změně účtu, v případě změny účtu zřizovatele je
příjemce povinen informovat poskytovatele podpory
o připravované nebo již realizované změně účtu jeho zřizovatele. Pro účely oznámení podstatných změn poskytovateli podpory je na webových stránkách MŠMT umístěn formulář
„Žádost o podstatnou změnu projektu“.
Neinvestiční charakter projektů
Projekty realizované v oblasti podpory 1.4 jsou ryze neinvestičního charakteru. To znamená, že z prostředků dotace lze hradit pouze
neinvestiční výdaje
. Neinvestiční výdaje lze hradit napříč zvolenými šablonami, jedná se zejména o výdaje na nákup (pořízení) dlouhodobého drobného majetku do 40 000 Kč, učebních pomůcek, výukových materiálů, výdaje na realizaci DVPP. Z finančních prostředků poskytnuté dotace nelze hradit nákup (pořízení) dlouhodobého hmotného majetku nad 40 000 Kč, souboru movitých věcí nad 40 000 Kč (pro plátce DPH a nároku na její odpočet jsou uvedené finanční limity v ceně bez DPH).
Metodikem k účtování výdajů realizovaných v rámci projektu je zřizovatel příjemce, případně Ministerstvo financí či místně příslušný finanční úřad.
Čerpání prostředků dotace na mzdy a platy a ostatní platby za provedenou práci
V souvislosti s realizací projektů v oblasti podpory 1.4
nejsou stanoveny závazné limity mzdové regulace
pro čerpání mzdových prostředků a počtu zaměstnanců příspěvkových organizací regionálního školství územních samosprávních celků. Příjemce je oprávněn čerpat částku dotace nad rámec jemu stanovených limitů mzdové regulace.
Čtvrtletně jsou příjemci (školy a školská zařízení v regionálním školství, včetně škol a školských zařízení v přímé působnosti MŠMT, kraje, obce, soukromé a církevní školy, zařazené v rejstříku škol a školských zařízení, dále školy a školská zařízení zřizovaná jinými ústředními orgány státní správy než MŠMT) povinni zpracovávat
statistický výkaz P1-04
(čtvrtletní výkaz o zaměstnancích a mzdových prostředcích), ve kterém zvlášť, na samostatných řádcích, uvádí vynaložené prostředky účelově vázané na spolufinancování z ESF.
Možnosti financování platů pedagogických pracovníků uvádí následující výčet:
1.
Standardní pracovní poměr + nenárokové složky platu
(výše nenárokové složky je plně v kompetenci ředitele školy, podmínky a výši je vhodné stanovit vnitřním platovým předpisem).
2.
Standardní pracovní poměr + proplacené přesčasy
(lze aplikovat v případě, nebude tuto možnost zakazovat vnitřní směrnice, kolektivní smlouva nebo nařízení zřizovatele, v případě přespočetné hodiny je nutné vzít v úvahu skutečnost, že tato bude proplacena ve výši dvojnásobku průměrného hodinového výdělku).
3.
Dohoda o provedení práce/dohoda o pracovní činnosti
(např. na administrativní činnost ) – celkový úvazek pedagoga u příjemce nesmí přesáhnout 1,5 - tedy 60 hodin týdně, dohoda musí být uzavřena na jiný druh práce, než jaký obsahuje pracovní smlouva na základní úvazek pedagoga (např. pedagog na pozici projektového/finančního manažera), výše odměny za vykonanou práci je plně v kompetenci ředitele školy.
4.
Změna úvazku pedagoga/nový pedagog
– příjemce má možnost přijmout na částečný úvazek nového pedagoga nebo upravit úvazek současného zaměstnance tak, že mu bude snížen pracovní úvazek na kmenovou činnost a přidán úvazek na práci při realizaci projektu.
5.
Financování formou nákupu služeb
– příjemce má možnost prostřednictvím nákupu služeb hradit pedagoga, kterému je proplácena finanční odměna formou fakturace – osoba samostatně výdělečně činná (např. rodilý mluvčí).
Kontrola
Příjemce je povinen za účelem ověření plnění povinností vyplývajících Rozhodnutí o poskytnutí dotace vytvořit podmínky k provedení kontroly vztahující se k realizaci projektu, poskytnout oprávněným osobám doklady prokazující množství jednotek nákladů vynaložených v rámci projektu, umožnit průběžné ověřování souladu údajů o realizaci projektu uváděných v monitorovacích zprávách se skutečným stavem v místě jeho realizace (jedná se zejména o
kontroly na místě, v jejichž rámci jsou kontrolovány realizované výstupy - např. odučené hodiny zaznamenané v třídní knize, osvědčení o absolvování DVPP v podobě originálu či úředně ověřené kopie, dokladování výukových materiálů).
Osobami oprávněnými ke kontrole jsou poskytovatel, Česká školní inspekce, územní finanční orgány, Ministerstvo financí, Nejvyšší kontrolní úřad, Evropská komise a Evropský účetní dvůr, případně další orgány oprávněné k výkonu kontroly.
Popsané principy, postupy a pravidla finančního řízení projektů realizovaných v programu EU peníze školám jsou rámcově stanoveny v
Průběžné výzvě k předkládání žádostí individuálních projektů ostatních z OP VK, Prioritní osy 1-Počáteční vzdělávání, Oblasti podpory 1.4 – Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách, dále jsou podrobněji rozpracovány v
Příručce pro základní školy - žadatele a příjemce 1.4 OP VK, které jsou dostupné na webových stránkách poskytovatele podpory MŠMT.
Pro získání více informací, zodpovězení dotazů, případné poskytnutí odborných konzultací jsou žadatelům a příjemcům k dispozici odborní informační pracovníci MŠMT působící denně od pondělí do pátku v době od 8.00 do 16.00 hodin na bezplatné telefonní lince MŠMT
800 228 229
nebo na emailu:
esf@msmt.cz.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Mediální vzdělávání
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Nastavení strategie výuky na dálku
Individuální konzultace na půdě školy
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP

Poradna

Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání

Zákony

218/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla)
563/1991 Sb. o účetnictví
320/2001 Sb. o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole)
137/2006 Sb. o veřejných zakázkách