Finanční gramotnost pro žáky základních škol

Vydáno:

Novým fenoménem, který se objevil v nabídkách školicích agentur, jsou semináře o finanční gramotnosti. Domnívám se, že finanční gramotnost současných dětí i některých dospělých jedinců je na nízké úrovni, což dokládá vysoká zadluženost domácností. Velmi by prospělo, kdyby na základních školách vznikl předmět (či povinný seminář), který by obsahoval základní informace o financích. Někde už s tím začali a ukázali cestu.

Finanční gramotnost pro žáky základních škol
Ing. Mgr.
Ondřej
Vodsloň
 
projektový manažer projektu Otevřená mysl
V průběhu školního roku 2011/2012 uspořádalo Gymnázium Sázavská
sérii bezplatných kurzů finanční gramostnosti
pro posluchače z řad žáků 8. a 9. tříd základních škol. Gymnázium Sázavská nabídlo kurz na svých webových stránkách a rozeslalo nabídkový e-mail vybraným pražským základním školám. Cílem bylo
vybavit žáky přehledem o základních nebezpečích i možnostech finančního světa.
Gymnázium Sázavská využilo při zpracování programu kurzu nově vzniklých metodik a materiálů, které byly vyvinuty v rámci projektu Otevřená mysl. Kurz kombinuje klasickou frontální výuku v podobě přednášky se skupinovou diskuzí, brainstormingem nad probíranými tématy a řešením vzorových případových studií.
V rámci přednášek byli posluchači seznámeni
s elementárními informacemi ohledně možností a forem legálního získávání finančních prostředků
(příjmy ze závislé činnosti a z podnikání)
a povinností s tím spojených
(daně a odvody). Dále získali
informace o půjčkách, pojištěních
a v neposlední řadě též
návody a doporučení k sestavování a organizaci osobního i rodinného rozpočtu
(na konci článku najdete vzorový pracovní list).
V rámci diskuzí a případových studií byly probrány zejména příklady vhodných a nevhodných půjček. Zazněla upozornění ohledně nástrah číhajících na běžné spotřebitele v souvislosti s obvyklým nákupním chováním (např. kreditní karty).
Organizátory kurzu mnohdy překvapila hloubka a detailnost partikulárních znalostí žáků. Celkový přehled a představy o finančním světě, zejména o rozdílech a povinnostech spojených s přijmy ze závislé činnosti a z podnikání, jednoznačně ukázala, že je zcela na místě vzdělávat žáky právě ve finanční gramotnosti. Ne všichni budou pokračovat ve studiu na kvalitní střední škole, kde by tyto informace mohli později načerpat. Ne všichni budou studovat vysokou školu ekonomického zaměření. Proto jsou kurzy na základní, nejpozději na střední škole, klíčové.
Gymnázium Sázavská plánuje
v tomto školním roce uspořádat další kurzy
stejného tematického zaměření. Zájemci se mohou obracet na zástupce ředitele PhDr. Michala Řezáče (michal.rezac@sazavska.cz).
Ke vzdělávání žáků i vašich učitelů můžete využít
materiály z projektu Otevřená mysl
(viz www.otevrenamysl.eu/vystupy-projektu).
Vedle finanční gramotnosti můžete aplikovat zajímavé podklady pro práci ve třídě (Komunikační a prezentační dovednosti, Umění argumentace a práce s informacemi aj.) v rámci společenských věd, pro vytvoření vztahu ke svému okolí s nádechem environmentální výchovy (Trvale udržitelný rozvoj) a pro přípravu a výběr budoucího povolání, resp. střední školy (Průvodce světem práce). Další informace a kontakty najdete na webových stránkách školy (www.sazavska.cz)
Naše
výukové materiály
jsou
všem zájemcům bezplatně k dispozici
a nás zajímají vaše zkušenosti, připomínky, náměty.
PŘÍKLAD
Pracovní list – osobní rozpočet
Jana Novotná studuje druhý ročník vysoké školy. Od rodičů dostává měsíčně 2 000 Kč kapesného. Na domluvené brigádě si roznášením letáků vydělá 1 200 Kč hrubého týdně (na základě dohody o provedení práce, Jana nepodepsala prohlášení o slevě na dani). Jana využívá příjmy na nákup tramvajenky (500 Kč měsíčně), kredit do mobilního telefonu (500 Kč měsíčně), obědy v menze (700 Kč měsíčně) a financování večerní zábavy (500 Kč týdně). Dále si Jana platí kolej, kde bydlí tři dny v týdnu – měsíčně zaplatí 1 000 Kč (kolejné platí i o letních prázdninách).
Úkoly
Jaký je čistý měsíční příjem Jany z brigády?
Sestavte osobní měsíční rozpočet Jany Novotné
Jana by si chtěla o letních prázdninách udělat výlet do Španělska na dva týdny. Kdyby Jana spořila celý školní rok (10 měsíců), kolik peněz by si na výlet našetřila?
Pokud by se Jana rozhodla pořídit si v létě místo výletu do Španělska ojeté auto za 20 000 Kč, měla by na něj dostatek prostředků? Co byste Janě poradili, aby si mohla auto po desetiměsíčním šetření pořídit?

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Bezplatné poskytování učebnic
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání

Poradna

Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon