Fenylketonurie jako příklad vzácného onemocnění u dětí předškolního věku

Vydáno:

Fenylketonurie (PKU, phenylketonuria) je označována jako onemocnění vzácné, tzn. s nízkým výskytem v populaci. Jde o dědičnou metabolickou poruchu, kdy v organismu dochází ke špatné výměně látky fenylalanin, která je nedílnou součástí všech bílkovin. Tato látka zůstává v moči a není metabolizována, dostává se do celého organismu včetně mozku. Může způsobit vážná tělesná i psychická poškození jedince a také těžkou mentální retardaci. Výskyt je uváděn v poměru 1 : 8000 narozených dětí. V současné době v naší republice žije asi 800 osob trpících fenylketonurií (Michalík, 2012).

Fenylketonurie jako příklad vzácného onemocnění u dětí předškolního věku
PhDr.
Ilona
Fialová,
Ph. D.,
odborná asistentka, Masarykova univerzita v Brně, katedra speciální pedagogiky
Celoživotní onemocnění fenylketonurie, které je předmětem našeho zájmu, patří mezi nemoci omezující normální způsob života. Tyto nemoci zůstávají často po dlouhé období „příznakově němé“, tj. nejsou doprovázeny bolestmi ani jinými nápadnými obtížemi, ale vyžadují určitá omezení, speciální dietu, dodržování léčebných postupů, pravidelnou docházku na lékařská vyšetření apod. Dětský fenylketonurik může mít dojem, že je všechno v pořádku, jen kdyby nebyl omezován v jídle. Proto je důležité, aby bylo dítě podle stupně své rozumové vyspělosti dobře informováno o své nemoci a o tom, proč jsou daná omezení nezbytná. Na všechny otázky je třeba pravdivě odpovídat. Důležitá je tedy podrobná informovanost dítěte samotného již od předškolního věku, a to na takové úrovni a takovým způsobem, který bude dítě schopné chápat. Současně je třeba usilovat o to, aby dítě přes nezbytná opatření vedlo normální život, aby mělo dost zajímavých aktivit a dostatek sociálních kontaktů s vrstevníky.
Od doby, kdy byla objevena fenylketonurie jako nová nemoc v roce 1934 (objev je spojen s osobností profesora Ivara Asbjorna Follinga, norského lékaře a biochemika), zájem vědců o tuto nemoc pokročil nebývalým způsobem (Hejcmanová, 2000). Jejich výzkum dává lidem s tímto onemocněním naději žít produktivní a plnohodnotný život. V současné době je fenylketonurie sice nevyléčitelným onemocněním, ale její léčba, založená na přísné eliminační dietě se sníženým obsahem přirozených bílkovin, je úspěšná. Omezování příjmu bílkovin je založeno na individuální míře tolerance dítěte k fenylalaninu, podle věku je potřebná bílkovina nahrazována umělou směsí esenciálních aminokyselin bez fenylalaninu. Dieta povoluje množství normální stravy v kombinaci s užíváním speciálních preparátů a PKU výrobků. Nejnovější studie doporučují dodržování PKU diety celoživotně, minimálně však do ukončení vývoje mozku, tj. zhruba do 20 let, a u žen do porodu všech dětí. Přísnou dietou v době těhotenství může těhotná žena s fenylketonurií účinně předcházet poškození svého dítěte, ale nelze ovlivnit, zda dítě bude, či nebude trpět fenylketonurií (Blehová, 1963).
První novorozenecký screeningový program vyvinuli lékaři v 60. letech 20. století v USA. Jeho cílem byla prevence mentální retardace u dětí s PKU. Lékařka B. Blehová zahájila vyhledávání postižených fenylketonurií v Československu již v roce 1958 pomocí klasického močového testu s chloridem železitým, v té době jediným dostupným. Její zásluhou se od roku 1972 na celém území naší republiky začal systematicky zavádět novorozenecký screening. V současnosti se provádí celostátní novorozenecký screening, který vyšetřuje 13 závažných onemocnění, mezi kterými je také fenylketonurie. Test se provádí v suché kapce krve na filtračním papírku. Screening napomáhá včas odhalit závažnou chorobu, a umožňuje tak co nejdříve nastolit léčebná opatření, která zásadním způsobem pozitivně ovlivní průběh choroby i kvalitu života. U dětí s tímto onemocněním se objevuje charakteristický zápach připomínající zatuchlinu, barva očí, kůže a vlasů je světlejší než u běžné populace. Mohou se také objevovat kosterní změny, které mají za následek menší hlavu, nižší postavu a ploché nohy (Fialová, 2012). Dále se může objevovat třepání rukou, opakující se kývání horní polovinou těla, dupání aj. Někteří nemocní mohou mít i záchvaty zlosti a asi jedna čtvrtina nemocných má v anamnéze záchvaty, podobné epileptickým. Tyto příznaky se však neprojevují u včasně diagnostikovaných a správně léčených jedinců (Pijáčková, 1985).
Léčba fenylketonurie spočívá v dodržování určitých dietních, režimových a léčebných opatření. Jen tak nedojde k negativním projevům tohoto onemocnění a dítě s touto diagnózou se může vyvíjet v souladu se svými vrstevníky. Z jídelníčku je tedy nutno vyloučit potraviny bohaté na bílkoviny, jako je maso, masné výrobky, mléko, obilniny, mouka, pekárenské výrobky, těstoviny, vejce, luštěniny, ořechy, umělé sladidlo aspartam atd. Tuky a cukry je možno zařazovat do stravy bez omezení. Základem stravy fenylketonurika jsou speciální potraviny s nízkým obsahem bílkovin. Výživa dítěte předškolního věku je především určována ošetřujícím lékařem, nutričním specialistou rodiči. Je vhodné zajistit, aby se dítě spolupodílelo na výběru potravin, tím se posiluje jeho zodpovědnost za správný výběr a eliminují se dietní chyby. Tyto společné aktivity posilují pozitivní postoj dítěte k dodržování dietního režimu.
DOPORUČENÍ PRO PEDAGOGY
-
Pokud je dítě s metabolickou poruchou včas diagnostikováno a následně vhodně léčeno, nedochází ve většině případů ke vzniku mentálního postižení, jeho psychomotorický vývoj probíhá bez problémů.
-
Je nutné důsledné dodržování speciální nízkobílkovinné diety. Stravování ve školních jídelnách je pro tyto děti méně často zajištěné. Ve většině případů jídlo připravují rodiče a to se následně v jídelně ohřívá. Je nutné, aby bylo dítěti umožněno společné stolování s ostatními vrstevníky. Je to důležité pro začleňování dítěte do třídního kolektivu.
-
Příprava jídla pro děti s fenylketonurií je velmi náročná. Jídlo se musí vážit, počítá se obsah bílkovin a fenylalaninu. Nedojedené jídlo se musí opět zvážit, a znovu přepočítat zbylý obsah bílkovin a fenylalaninu. To je důležité k tomu, aby se nepřekračovala povolená denní norma fenylalaninu. Zde je nutná důvěra a spolupráce mezi rodiči a pedagogy. Nezbytná je vzájemná informovanost o dodržování dietního režimu dítěte či případné dietní chybě.
-
Všechny tyto skutečnosti by měl pedagog znát, plně respektovat a sledovat dietní režim dítěte v době pobytu v mateřské škole.
-
Není možné dovolit, aby dítě dietní opatření nedodržovalo. Např. „Pro jednou se nic nestane, když kousek sníš“ atd.
-
Potraviny pro fenylketonuriky jsou velmi finančně nákladné, z tohoto důvodu je někdy jídelníček jednotvárný, skládá se z méně nákladných produktů.
-
Dítě s fenylketonurií není omezeno ve sportování, zájmových a volnočasových aktivitách, při cestování, může se účastnit škol v přírodě pořádaných mateřskou školou atd.
-
V současné době je k dispozici množství poznatků, materiálů, publikací a jiných zdrojů dostupných např. na internetových stránkách, které podporují informovanost veřejnosti, nabízí rady a pomoc rodinám s dětmi s fenylketonurií. Od roku 2000 vychází čtyřikrát ročně časopis Metabolík. Jeho cílem je přiblížit problémy týkající se fenylketonurie a jiných metabolických onemocnění.
Další informace o problematice fenylketonurie získáte v Národním sdružení PKU, kde se sdružují pacienti s fenylketonurií: www.nspku.cz. Můžete se obrátit na Občanské sdružení Metoděj: www.os-metodej.cz. Metabolické centrum Fakultní nemocnice Královské Vinohrady má kontakt na stránkách: www.espku.cz. Zajímavé jsou také informace ohledně diety PKU: www.pku-dieta.cz (Michalík a kol., 2012).

ZDROJE
-
BLEHOVÁ, B. Fenylketonurie. Praha: SZN, 1963.
-
FIALOVÁ, I. Postavení dítěte s PKU v oblasti vzdělávání. Olomouc: Společnost pro mukopolysacharidosu, 2012.
-
HEJCMANOVÁ, L. Mateřská hyperfenylalaninemie. In: Hamanová, J. et al. Dospívající v péči praktického lékaře. Praha: Triton, 1994.
-
MICHALÍK, J. a kol. Metodika práce se žákem se vzácným onemocněním. Olomouc: Společnost pro mukopolysacharidosu Olomouc, 2012.
-
PIJÁČKOVÁ, A. Fenylketonurie a její léčba. Brno: UJEP, 1985.

Související dokumenty

Pracovní situace

Návrat dítěte do MŠ po nemoci
Neočkované dítě v mateřské škole
Dohled v předškolním vzdělávání
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Ukončení individuálního vzdělávání dítěte
Prominutí, snížení úplaty za předškolní vzdělávání
Správní řízení ve druhém stupni
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Školní řád MŠ - směrnice a komentář
Evidenční list dítěte nepřijatého k předškolnímu vzdělávání
Odpovědnost pedagogů MŠ podle aktuální právní úpravy
Zkušební pobyt dítěte při přijetí do mateřské školy
Doporučení MŠMT pro mateřské školy k problematice pozdního vyzvedávání dítěte z mateřské školy po ukončení provozu
Některé problémy spojené s pořádáním „školky v přírodě“
Šablony od A do Z
Podpora implementace novely školského zákona z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání
První kroky při vymáhání dlužného školného
Správní řízení v mateřské škole – právní předpisy, informace, sdělení, judikatura
Přijímání k předškolnímu vzdělávání
Přijímání k předškolnímu vzdělávání v mateřské škole dle § 16 odst. 9 školského zákona

Poradna

Akce v mateřské škole přes noc
Povinnost plnění spotřebního koše v soukromé MŠ, pokud nepobíráme dotace na stravu
Nerovnoměrně rozvržená pracovní doba v MŠ
Předškolák a očkování
Pedagogické koncepce
Směrnice
Dobrovolnická práce
Jmenování ředitelky
Vychovatelka ŠD
Ukončení pracovního poměru
Míra vzdělávací povinnosti
Zdravotní průkaz
Lesní školka
Provoz MŠ
Sloučení škol
Zápis do MŠ
Předpoklad odborné kvalifikace pro pedagogickou činnost
Přijímací řízení - předčasné podávání žádostí
Počet dětí ve třídě MŠ II
Počet dětí ve třídě