Extra třída se nyní otevírá všem školám

Vydáno:

V České republice není dostatečně využíván potenciál školy pro rozvoj života v místní komunitě. Na tuto skutečnost reagoval program Extra třída, během jehož dvou uplynulých ročníků bylo zrealizováno celkem 42 žákovských projektů. Některé Extra třídy uspořádaly výstavy, jiné obnovovaly místní tradice, další kultivovaly prostředí v daném místě (parky, hřiště, zahrady apod.). Paleta uskutečněných nápadů je opravdu pestrá, jak se můžete přesvědčit na webových stránkách programu www.extratrida.cz.

Extra
třída se nyní otevírá všem školám
Mgr.
Silvie
Pýchová
 
EDUin, o. p. s., koordinátorka programu
Extra
třída
Zpětná vazba od zapojených učitelů potvrzuje, že realizace lokálně ukotvených projektů, které přímo vymýšlejí a uskutečňují žáci, pozitivně ovlivňuje jejich vztah ke škole a k místu, kde žijí. Projektové aktivity tohoto typu u nich rozvíjejí občanské kompetence a chuť něco ve společnosti měnit k lepšímu.
Proto jsme se pro následující školní rok rozhodli otevřít výzvu všem školám v České republice.
V předchozích ročnících se totiž mohly zapojit jenom školy se značkou
Rodiče vítáni.
Přibližně 50 nejlepších projektů má příležitost získat na konci kalendářního roku grant, a to ve výši až 30 tisíc Kč. Tyto finanční prostředky jsou určeny na uskutečnění záměru veřejně prospěšného projektu zaměřeného na zkvalitnění života v místě v konkrétní obci či městě. Program Extra třída realizuje obecně prospěšná společnost EDUin v partnerství s Nadačním fondem Tesco.
KDO MŮŽE BÝT EXTRA TŘÍDA
Do programu se mohou zapojit třídy 7.–9. ročníku základních škol (popř. odpovídajících ročníků víceletých gymnázií). Žáci by měli jako třída připravit projekt, který pozitivně ovlivní kvalitu života v místě, kde se nachází jejich škola, a záměr by měl vycházet z potřeb místních lidí. Program Extra třída je postaven na týmové spolupráci a využívá principy zkušenostního učení v reálných podmínkách života. Žáci, kteří se zapojí do programu Extra třída, procházejí na webu dvanácti kroky přípravy a realizace projektu. Úloha učitele, kterému v programu Extra třída říkáme „patron“, je čistě koordinační, protože obsah projektu by měli tvořit výhradně žáci. Učitel je pak „poslední instancí“, která autorizuje publikované výstupy z projektu.
BUDOU SE CHTÍT ŽÁCI DO NĚČEHO TAKOVÉHO PUSTIT?
Motivací pro ně by mohla být vidina samotné realizace projektu, to, že si budou moci „sáhnout“ na výsledek své práce. Alespoň tak tomu bylo u většiny již uskutečněných projektů Extra tříd. Motivačním faktorem by měl být i fakt, že žáci sami jsou hlavními aktéry, tedy těmi, kdo vymýšlejí obsah a přebírají zodpovědnost za výsledky své práce. Mají příležitost mít společný zážitek, na jehož konci může být nejen jejich vlastní radost, ale i radost lidí, jimž je jejich projekt určen.
Žáci nejsou na vymýšlení projektových záměrů sami, program Extra třída je vede k tomu, aby svoje nápady konzultovali doma se svými rodiči, případně prarodiči, ptali se na jejich názor nebo je přímo požádali o „přidání pomocné ruky“ při samotné realizaci projektu. Rodiče či prarodiče se tak mohou aktivně zapojit do komunitních iniciativ školy a zároveň zblízka pozorovat, jak jejich děti usilují o proměnu okolního světa k lepšímu.
PROČ SE STÁT PATRONEM ČI PATRONKOU EXTRA TŘÍDY
Při přípravě a realizaci projektu žáci rozvíjejí mnohé klíčové kompetence a projekt se bude v každém případě týkat některých průřezových témat definovaných v RVP. Je to zároveň unikátní příležitost, jak lépe poznat svou třídu v autentických situacích. Čas věnovaný podpoře žáků v projektu bude bezpochyby smysluplná investice, jak o tom vypovídají úryvky rozhovorů s některými patrony Extra tříd z předchozích ročníků. Registrovat do programu Extra třída se můžete už nyní. Projektové záměry budou mít třídy možnost připravit a publikovat na webu programu Extra třída do 10. listopadu 2014. Těšíme se na nové nápady dalších Extra tříd!
POZNÁMKA REDAKCE
Zajímavé a inspirativní projekty realizované ve školním roce 2013/2014 budeme postupně představovat v rubrice Inovace a inspirace ze škol.

Související dokumenty

Pracovní situace

Může škola požadovat peníze za opotřebení učebnic?
Doprovod žáka do nemocnice
Žákovská a studentská samospráva
Změna ve vyplňování záznamů o úrazech
Zákonný zástupce
Školy s rozšířenou výukou
Krizový plán jako součást interní dokumentace školy
Bezpečnostní plán jako součást interní dokumentace školy
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Přiznání svéprávnosti nezletilému dle nového občanského zákoníku
Metodické doporučení MŠMT pro práci s Individuálním výchovným programem v rámci řešení rizikového chování žáků
Zdravotní způsobilost k tělesné výchově
Výchovná opatření a jejich zveřejňování
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Mimoškolní akce školy – účastníci akce
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022

Poradna

Výuka Aj
Problémy ve třídě
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Žák v zahraničí