Extra třída na ZŠ Deblín

Vydáno:

Práce v rámci projektové výuky, rozvoj kompetencí/gramotnosti žáků, komunitní vzdělávání, místně zakotvené učení - to jsou důležité atributy vzdělávání a dlouhodobé vize na Základní škole Deblín.

Extra třída na ZŠ Deblín
Mgr.
Petra
Stupňová
 
a žáci 7. ročníku ZŠ Deblín
Každým rokem se na naší škole snažíme připravovat výuku tak, aby byla pro žáky zajímavá, aby byla co nejvíce provázaná s realitou a připravovala je na život v blízké budoucnosti, který si dnes jen těžko dokážeme představit. Je to poměrně složitý úkol, ale zároveň je to výzva, kterou se snažíme přijímat společně se žáky, učiteli, rodiči, komunitou.
V minulém školním roce se žáci 7. třídy, inspirováni svými staršími spolužáky (projekt Hody v Deblíně), rozhodli zapojit do projektu Extra třída. Nastala jedna z nejtěžších částí projektu - vymyslet téma. Vyrazili jsme pro inspiraci do terénu. Zjišťovali jsme, jak vnímají život v Deblíně a okolí naši kamarádi, sousedé a v neposlední řadě naše rodiny. Z průzkumu vyplynulo, že toho víme relativně málo o místě, které je naším domovem. Proto jsme se téměř jednohlasně rozhodli, že vymyslíme něco, čím bychom to mohli změnit -
poUČME (SE) O MÍSTĚ, KDE ŽIJEME.
Jak to ale udělat nenásilně a zábavnou formou?
Každý z nás si někdy rád hraje. S touto myšlenkou se zrodil nápad vytvořit vlastní vědomostní, regionálně zaměřenou deskovou hru. Vzorem nám byly již dobře známé deskové hry Česko, Evropa, Svět. Tu naši jsme nazvali
Tišnovsko hrou... znáte to tady?
Mezi čtyřiceti čtyřmi podanými projekty se ten náš stal jedním z dvacítky těch, kterým byla poskytnuta finanční podpora. Už nic nestálo v cestě k realizaci našeho nelehkého cíle/snu.
Rozdělili jsme se do šesti skupin podle okruhu zájmů. Vzniklo tedy šest pracovních týmů, z nichž se každý zabýval jen jedním tématem (Historie, Kultura, Sport, Geografie, Zajímavosti, Příroda). Vypravili jsme se do okolí a zjišťovali informace k danému tématu formou rozhovorů s rodinnými příslušníky, známými a sousedy. Z takto získaných informací vznikly první otázky do hry. Vyhlásili jsme také veřejnou soutěž ve sbírání otázek pro naši hru. Nejlepšího „sběrače“ jsme na slavnostním ukončení projektu obdarovali naší hrou.
Další období jsme strávili bádáním ve školní regionální knihovně, kde nám byly k dispozici nejrůznější časopisy a publikace, mezi nimi také regionální učebnice -
Atlas Deblínska; Deblínsko: na cestě k trvalé udržitelnosti (vlastivědná učebnice); Dvojjazyčná učebnice terénního učení - Deblín a okolí.
Rovněž se uskutečnila beseda s kronikářkou Deblína PhDr. Marií Antlovou a etnografkou Podhoráckého muzea PhDr. Irenou Ochrymčukovou. Obě besedy nám přinesly nenahraditelné informace pro naši hru. Naučili jsme se nejen správně ptát, ale především naslouchat. Po vytvoření dostatečného množství jsme otázky konzultovali s našimi odborníky/garanty na daná témata (odborníky z vysokých škol, muzejními pracovníky apod.).
Následným krokem bylo přesné stanovení pravidel hry. V této části jsme hodně diskutovali, vysvětlovali a hájili svůj názor nebo názor skupiny.
Shodnout se na pravidlech
bylo nutností pro další pokračování projektu. Bez tohoto kroku bychom nemohli začít navrhovat grafickou podobu hry. Nejednalo se pouze o vzhled hrací desky, ale také o tvar a velikost krabice, počet figurek a v neposlední řadě o podobu hracích karet. Opět jsme se rozdělili do několika pracovních týmů. Každá ze skupin se pokusila vytvořit myšlenkovou mapu, která by následně mohla být použita, ať už na hrací desku, nebo obal hry. Po konzultaci s grafičkou firmy Bika jsme ale museli upustit od některých nápadů (nebylo to lehké). Nakonec jsme vybrali několik fotografií (obrázků) významných míst z Tišnovska a ty překreslili. Tyto návrhy již byly grafičkou schváleny a použity na přebal hry.
Po vyrobení a zkompletování hry byl stále cíl splněn jen zčásti. Mít ve škole uloženou hru jistě nikoho moc nenaučí. Proto jsme se pustili do
organizování turnaje
ve spolupráci s Klubem přátel školy Kamarád. Propagace turnaje proběhla nejen prostřednictvím námi navržených letáčků, které jsme roznesli, ale rovněž jsme nechali otisknout pozvánku v regionálním tisku a v každé z přilehlých obcí byla informace o turnaji vyhlášena v místním rozhlase. Pozvánku jste mohli vidět také na oficiálních i facebookových stránkách školy. Zajistili jsme prostory pro turnaj, promysleli systém hry, obstarali ceny pro vítěze, účastnické listy pro všechny zúčastněné a v neposlední řadě zařídili bohaté občerstvení.
Tento slavnostní den se uskutečnil v sobotu 31. května 2014. Proběhl za účasti mnoha známých, rodičů a kamarádů, ale také představitelů městyse Deblín, ORP Tišnov, spolupracovníků a podporovatelů a zahrnoval také křest hry a soutěžní turnaj. Vítězem se stala paní Petra Urbánková z Lažánek.
Důležitost celého počinu podtrhl večerní koncert školního pěveckého sboru Sasanky a vokálního okteta Generace pořádaný Klubem přátel školy Kamarád.
A co nám projekt Extra třída přinesl? Mnoho cenných zkušeností - osvojili jsme si techniku vedení rozhovoru a formulování otázek, vyzkoušeli si jednání s představiteli obcí a zástupci rodičů, naučili se mnoho dalších dovedností - prezentace, práci s grafickými programy, natáčení dokumentu. Získali jsme rovněž mnoho organizačních zkušeností (vedení celoročního projektu, organizování větší akce).
Pro veřejnost byl žákovský projekt ukázkou a inspirací, co všechno lze zvládnout, když se do něčeho pustíme. Přinesl větší povědomí o místě, kde žijeme, a vzhledem k ohlasům „přespolních“ se stal také pozvánkou pro ty, kteří do našeho regionu hodlají zavítat.

Související dokumenty