Externí složky PR

Vydáno:

V minulém dílu seriálu o školním PR jsme se věnovali interním složkám. Padla slova, že nejprve je třeba si vyřešit vztahy a komunikaci uvnitř školy, teprve pak je možné obrátit pozornost ven. Máte interní složky ve škole vyřešené? Výborně, pojďme se projít ven do světa.

Externí složky PR
Mgr.
Miroslav
Hřebecký
 
lektor školského managementu, manažer vzdělávání a služeb EDUin, o. p. s.
Public relations je budování a řízení vztahů se zákazníky. V předešlém čísle jsem psal o kanálech a subjektech, na které je třeba myslet uvnitř školy. Dnes se zaměříme na mnohem větší skupinu zákazníků, která čeká za branami školy. Které prostředky na jejich „lov“ můžeme nasadit?
OSOBNÍ KONTAKTY, NETWORKING
Přímé osobní vztahy
jsou nejintenzivnější a nejdůležitější komoditou, kterou můžeme při budování kladného obrazu školy využít. Ať se nám to líbí nebo ne, čím déle je někdo ve funkci, tím více vztahů si stihne vybudovat, pokud o to pochopitelně aktivně usiluje. Představte si třeba situaci u zřizovatele. Jestliže se vyskytne nějaký nenadálý problém se školou, dlouholetý ředitel je pro ně čitelný, dokáží odhadnout jeho jednání, pokud mu telefonují, ví, kdo se ozve na druhé straně. Stejně tak on ví, komu zavolat, kdo mu s čím pomůže atd. Tyto vztahy je třeba
cíleně budovat
a následně dlouhodobě udržovat. Pokud se pro to naskytne nějaká neformální příležitost, tím lépe, lidé jsou pak bezprostřednější, často i odloží své formální role.
Velmi důležitý je i tzv. networking, síťování. Toto je například jedna z nejsilnějších zbraní neziskového sektoru. Ten drží velmi pohromadě, jeho pracovníci intenzivně komunikují mezi organizacemi a sdílejí informace. Podle hesla dnes pomůžu já tobě, zítra ty mně. Ideálním prostředím pro networking jsou například oborové konference. Ředitel, který nevytáhne paty ze školy na žádnou odbornou akci, se připravuje nejen o nové nápady a trendy, které ho v jeho škole minou, ale ochudí se především o možnost poznat kolegy z ostatních škol a institucí a sdílet s nimi know-how. Takže nabrat vizitky do kapsy a vzhůru na to! Existuje už nějaká neoficiální struktura škol ve vašem městě? Že ještě ne? Tak ji vytvořte. Jste na vesnici na vzdělávání jediní? Přes kopec je jistě podobná škola, která má stejný pocit osamění. Síťujte, síťujte, síťujte. V něčem si pochopitelně takové školy mohou konkurovat, například zájmovým územím v boji o žáka. To ale neznamená, že nemohou kolegiálně spojit síly v postupu vůči společnému zřizovateli nebo v řešení legislativních otázek.
VYSTOUPENÍ NA KONFERENCI, ÚČAST V PRACOVNÍCH SKUPINÁCH, PUBLIKAČNÍ ČINNOST
Konference nejsou dobré jen k načerpání know-how nebo k networkingu, dá se na nich i vystoupit s odborným příspěvkem. Jednak v tu chvíli získáváme roli experta, za druhé je to nádherná reklama pro naši domovskou instituci vůči celému publiku. Kdybychom namísto toho chtěli vkládat letáček o škole do konferenčních balíčků (mimochodem proč ne...), vyjde to mnohem dráž a polovina účastníků ho ani nedonese domů.
Pracovní skupiny
jsou ještě lákavější díky spojení role experta s cíleným lobbingem. A jakékoliv mediální vystoupení nebo publikační činnost má kouzlo v množství příjemců, kteří danou informaci zaregistrují.
EXTERNÍ KOMUNIKAČNÍ KANÁLY
Telefon, e-mail, sociální sítě... Prvním dvěma jsme se věnovali v předchozích dílech, na sociální sítě se zaměříme v budoucnu. Je to typická oblast, kde úspěch od neúspěchu dělí dodržování několika málo jednoduchých pravidel, stačí jen nastavit mechanismy a od pracovníků, kteří je užívají, vyžadovat dodržování.
TISKOVÉ MATERIÁLY
Tisknout se dá dnes leccos, dokonce je většinou technika dostupná i přímo ve škole. Důležité je vybavit se postupně příslušnými doprovodnými nástroji. Dlouhá sešívačka, která umí spojit přehnuté archy A4 uprostřed, kroužkový rychlovazač, laminovač, termovazač... Ceny naštěstí neustále klesají a životnost těchto věcí je dlouhá.
Mnohem důležitější je promýšlet, co tisknout z pohledu obsahu, pro jakou cílovou skupinu a hlavně specifikovat distribuční kanál, kterým se to dostane k příjemci. Klasickou chybou bývají nezacílené obecné materiály, které v duchu hesla „pro každého něco“ neosloví nakonec vůbec nikoho. V digitální době je čím dál méně důvodů tisknout na papír, i když rozhodně tuto formu nelze pominout (například během dnů otevřených dveří je důležité, aby si návštěvník „něco“ odnesl v ruce). Nabízí se však i nejrůznější elektronické formy – jako třeba vlastní blog, na úrovni školy je vhodné vydávat elektronický newsletter, o něm již byla zmínka v předešlých dílech. Důležité je vždy dopřát textu jazykovou korekturu, kdo jiný by měl dbát na úroveň jazyka více než škola. Samozřejmostí by měla být i kvalitní a moderní typografie. Grafika bývá již téměř výhradně barevná. Pokud jde o materiály vytvořené v textovém editoru, měly by být vyexportovány standardně do uzamčeného formátu PDF. Pokud jsou šířeny e-mailem, nezapomínejme na rozesílání zprávy jako skryté kopie či ještě lépe přes Mail Chimp.
AUDIOVIZUÁLNÍ PROSTŘEDKY
Hýbající se obrázky, které umí mluvit, jsou hitem poslední doby. Video v ucházející kvalitě umí dnes pořídit každý lepší mobil nebo digitální fotoaparát. Následný střih je možné provést přes některou online aplikaci na běžně výkonném počítači, takže
vstupu videa do PR prostoru
nestojí nic v cestě. Velkou výhodou je i to, že žáky pořizování videozáznamu baví, takže lze lehce sestavit realizační štáb. Je již poměrně dost škol, které si pořídily například náborový šot. Zbývá otázka, jak video dostat k divákovi. Pevné nosiče se dnes přežily, většinovým řešením je zavěšení na internet, nejčastěji přes portál You Tube. Škola, která produkuje videa častěji, by měla zauvažovat o vlastním kanálu YouTube. Moderním formátem jsou i videoblogy, tzv. vlogy. Kdo netuší, co to obnáší, podívat se může například na web společnosti EDUin, kde jsou uveřejňovány videoblogy s pedagogickou tematikou. Je vám technika cizí, nerozumíte internetovým technologiím? Z toho si nic nedělejte, já také ne. U všech těchto věcí platí: zapojte do toho mladé – nejmladší učitele, nejstarší žáky, případně vlastní děti. Pro ně je to denní chléb.
DROBNÉ PROPAGAČNÍ PŘEDMĚTY
Jejich nevýhoda tkví v tom, že stojí peníze a málokterá škola na ně dokáže vyčlenit prostředky z běžného rozpočtu. Dobrou zprávou je, že 99 % z nich se vyrábí v jedné nejmenované asijské zemi, takže ty částky nejsou nijak horentní. Například propisovací tužky s logem a jménem školy jsou na kus téměř korunovou záležitostí, přitom právě propisky jsou dárkem velmi vděčným. Kdo školními reklamními předměty pohrdá, svůj názor změní pravděpodobně v okamžiku, kdy do školy v rámci projektu Comenius zavítají
delegace
ze zahraničních škol a začnou z tašek vytahovat svoje dárky, a nezbývá než jen kývat hlavou a děkovat.
Ve výčtu je třeba pamatovat ještě na webové stránky a vztahy s médii. Oběma oblastem věnujeme samostatné kapitoly.

Související dokumenty

Pracovní situace

Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Kalendář
Soudní přezkum a rozhodnutí ředitele školy
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Ředitelské volno
Právní postavení školské rady
Zápis z jednání školské rady
Řízení zařízení školního stravování (školní jídelny, vývařovny, výdejny)
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Vztahy školy a zřizovatele - školy veřejné
Základní metodický rámec pro hodnocení škol ze strany zřizovatele
Plány činnosti - červenec 2021
Plány činnosti - srpen 2021
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Jak reagovat na požadavky rodičů, aby jejich dítě bylo vyjmuto z povinností stanovených ochrannými opatřeními Ministerstva zdravotnictví?
Jak reagovat na výzvy ohledně covidu-19, které ředitelé nalézají v datových a e-mailových schránkách

Poradna

Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Granty
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP