EU peníze školám

Vydáno:

Za účelem systematické podpory vzdělávání na základních školách vznikla v rámci operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (dále jen „OP VK“) nová oblast podpory 1.4 - Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách. Tento projekt je znám také pod názvem EU peníze školám.

EU peníze školám
Dr. Ing.
Jaroslav
Kuba
PhD., MBA
vrchní ředitel sekce operačních programů MŠMT
Cílem projektu je zlepšit podmínky na základních školách a tím zkvalitnit základní vzdělávání. Jeho smyslem je rozvíjet oblasti počátečního vzdělávání, které se dlouhodobě jeví jako problematické. Jedná se o zcela revoluční a inovativní formu čerpání dotací, která zjednodušuje získávání finančních prostředků z Evropského sociálního fondu a umožňuje hladší průběh celého souvisejícího administrativního procesu.
MŠMT proto ve spolupráci s Výzkumným ústavem pedagogickým (dále jen „VÚP“) připravilo tzv. šablony klíčových aktivit. Tyto šablony jsou předdefinovány a obsahují veškeré náležitosti projektu. Žadatelé tedy nemusí vymýšlet vlastní projekty, ale pouze vybírají ze šablon a tím si svou projektovou žádost sestaví. Zvolené kombinace šablon zároveň dávají prostor uspokojení individuálních potřeb na konkrétní základní škole.
Sestavení i samotná realizace projektu není obtížná, proto ani není nutné využívat soukromých poradenských firem.
MŠMT plně podporuje komunikaci s žadateli a příjemci, zřídilo bezplatnou informační linku
800 228 229
a emailovou adresu
esf@msmt.cz
, kam je možné se s případnými dotazy obrátit. Dále organizuje semináře pro žadatele a ve spolupráci s Národním institutem dalšího vzdělávání (dále jen „NIDV“) regionální workshopy. Žadatelé a příjemci také mohou využít individuální konzultační hodiny s NIDV nebo ČŠI.
O finanční dotaci si může základní škola požádat předložením projektové žádosti v rámci výzvy oblasti podpory 1.4, která byla vyhlášena 18. května 2010 a bude
ukončena 20. prosince 2012.
Výzva je průběžná, žádost lze předložit kdykoliv do jejího ukončení a žadatelé nemusí mít obavy, že na ně objem finančních prostředků nevystačí.
Celková alokace 4,5 mld. Kč byla rozpočítána tak, aby mohli být uspokojeni všichni oprávnění žadatelé.
Oprávněným žadatelem je základní škola mimo území hlavního města Prahy, která je v době předložení žádosti uvedena na seznamu v Příloze č. 1 výzvy.
Cílovou skupinou
jsou žáci a pedagogičtí pracovníci základních škol.
Výše dotace
se odvíjí od velikosti školy a záleží na počtu žáků. Počet žáků je rovněž uveden v aktuální Příloze č. 1 výzvy. Minimální výše dotace na každou ZŠ je 300 000 Kč.
Vzorec pro výpočet maximální částky dotace je následující:
300 000 Kč + (4 300 Kč násobeno počtem žáků ZŠ). Částka 4 300 Kč je fixní a neměnná.
Tak dostáváme finanční rámec, ve kterém je možné se pohybovat a naplňovat rozpočet jednotlivými šablonami. Výběrem šablon se žadatel/příjemce zavazuje ke splnění daných výstupů. Každá šablona obsahuje jednotky (odučená hodina, vytvořená sada vzdělávacích materiálů a získaný certifikát dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků) a zároveň nese svou finanční hodnotu a definované výstupy. Náklady na splnění výstupů jsou vypočítány na základě analýzy cen (s ohledem na faktory jako je plat pedagoga, nákup učebních pomůcek apod.).
Šablony klíčových aktivit jsou členěny do 3 základních typů.
Šablony typu
„individualizace“
podporují členění žáků do skupin a individuální přístup k nim nebo umožňují výuku dvou pedagogů v jedné hodině. Druhý typ šablon podporuje
vznik inovativních vzdělávacích materiálů
a třetí typ
další vzdělávání pedagogických pracovníků
(dále jen „DVPP“). Samostatným specifickým typem jsou šablony zaměřené
na inkluzívní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a na jejich integraci
do běžného vzdělávacího proudu.
Klíčové aktivity lze dělit dále podle tematických okruhů. Na základě průzkumů TIMSS a PISA bylo vytipováno 7 témat, na která se šablony soustředí: čtenářská a informační gramotnost, cizí jazyky, využívání ICT, matematika, přírodní vědy, finanční gramotnost a inkluzivní vzdělávání. Zlepšení výuky v těchto oblastech může být dosaženo metodickým vzděláváním pedagogických pracovníků, tvorbou a následným používáním nových metodických pomůcek a učebních materiálů a účinnou prací se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami či se žáky mimořádně nadanými prostřednictvím dělení vyučovacích hodin. Snížení výskytu rizikového chování u žáků ZŠ a podpory rovného přístupu ke vzdělávání je podpořeno zapojením asistenta pedagoga, školního psychologa, speciálního pedagoga nebo zavedením programu primární prevence.
PŘÍKLAD SLOŽENÍ PROJEKTU
Projekt může být složen
ze šablon tematicky souvisejících
(např. všechny typy šablon tematického okruhu cizí jazyky) nebo z různých
šablon tematicky nesouvisejících
nebo pouze z jedné šablony zvolené vícekrát. Jednotlivé šablony mohou být samozřejmě zvoleny několikrát. Škola by měla mít na paměti, že popis výstupů v daných šablonách je závazný a měla by vybírat uvážlivě ty šablony, které jsou pro ni potřebné k docílení zlepšení situace na škole v souladu s předem připraveným projektovým záměrem.
Praktické příklady projektů škol jsou k dispozici na webových stránkách MŠMT v sekci EU peníze školám.
REALIZACE PROJEKTU
Žadatelé i příjemci se řídí Příručkou pro oblast podpory 1.4, kterou rovněž naleznou na webových stránkách MŠMT. Tento dokument je pro ně závazný a zároveň je zdrojem pro čerpání informací o projektu i o obsahu jednotlivých šablon klíčových aktivit.
Doba trvání realizace projektu
je pevně nastavena na
30 měsíců. V průběhu realizace budou příjemci povinni předložit
jednou za 6 měsíců monitorovací zprávu
ve velmi zjednodušené a administrativně nenáročné podobě, ve které budou prokazovat naplňování výstupů. To bude také na vybraném vzorku škol kontrolováno na místě. Účetní doklady a vedení analytického účetnictví není ze strany MŠMT předmětem kontroly. Povinností příjemců je dodržovat platnou legislativu a směrnice školy.
Z projektu nelze hradit investiční výdaje, tzn. dlouhodobý hmotný majetek a soubor movitých věcí nad 40 000 Kč a dlouhodobý nehmotný majetek nad 60 000 Kč.
Neinvestiční výdaje se financují v rámci celého projektu napříč šablonami, není tedy nutné dodržovat stanovenou hodnotu jednotlivých šablon. Výdaji mohou např. být platy pedagogům, nárokové a nenárokové složky platů, kurzy DVPP, nákup pomůcek potřebných k realizaci projektu jako jsou učebnice, pracovní sešity, knihy, slovníky, odborná literatura, didaktické pomůcky, MP3, fotoaparáty, PC, dataprojektory apod.
Skládání projektu a tvorba žádosti probíhá prostřednictvím
aplikace Benefit 7
(naleznete na ), která je uživatelsky příjemná a velmi intuitivní. Po předložení žádosti na MŠMT probíhá hodnocení formálních náležitostí dle kritérií uvedených v Příručce a požadavků stanovených ve Výzvě. V případě zjištění nedostatku je žadatel vyzván k nápravě a administrativní proces pokračuje dále schválením projektu a vydáním právního aktu
Rozhodnutí o poskytnutí dotace. Tento proces trvá cca 3 měsíce. Po akceptování Rozhodnutí ze strany příjemce je do cca 30 dnů odeslána první zálohová platba ve výši 60 % celkové částky dotace. Druhá část dotace ve výši 40 % je odeslána po 14 měsících od data odeslání první zálohy.
MŠMT definovalo šablony tak, aby poskytovaly prostor pro vlastní realizaci školy a aby byly přijatelné pro všechny základní školy různé velikosti. Cílem bylo umožnit jednoduché čerpání dotací a podpořit aktivity směřující k zlepšování úrovně počátečního vzdělávání.
Ke dni 3. 12. 2010 přijalo MŠMT 1 592 žádostí v celkové hodnotě 1 679 332 860 Kč. Do projektu se tedy během půl roku zapojilo již 41 % základních škol a jejich úspěšnost při schvalování žádostí je stoprocentní, což svědčí o bezproblémovosti celého systému. Samotná realizace projektů a nadchnutí pro věc již záleží na ředitelích základních škol, jejich manažerských dovednostech a na schopnostech a týmové spolupráci pedagogů.