Elixír učitelům pomáhá naučit se učit

Vydáno:

Když mají žáci odpovědět na otázku, co mají z hodin fyziky nejraději, na prvních místech se vždy objeví pokusy a experimenty - během nich si prý nemusí nic opisovat z tabule, takže se vlastně nic neučí, a navíc je to zábava. Ve skutečnosti se díky pokusům žáci naučí mnohem více než při přepisování učebnice do svého sešitu. Díky experimentům, možnosti si věci osahat a vyzkoušet na vlastní kůži, mohou opravdu pochopit probíranou látku.

Elixír učitelům pomáhá naučit se učit
RNDr.
Irena
Dvořáková
Ph. D.
lektorka učitelství na MFF UK, učitelka na ZŠ Červený vrch
Učitelů fyziky, kteří se snaží svým žákům připravit zábavnější, zajímavé a užitečné hodiny, je v Česku mnoho. Někdy se ale může stát, že přesně neví, jak toho dosáhnout, neznají některé pomůcky nebo se potřebují s někým o výuce poradit. Právě pro tyto učitele, kteří se chtějí nadále rozvíjet, je určen projekt Elixír do škol. V minulém roce jej spustila Nadace Depositum Bonum, kterou založila Česká spořitelna a jejímž cílem je pomoci zkvalitnit výuku fyziky a dalších přírodovědných oborů na českých školách.
V rámci projektu
Elixír do škol
funguje po celém Česku 21 regionálních center, ve kterých se každý měsíc scházejí učitelé fyziky a vyměňují si své zkušenosti, ať už jde o nové experimenty, či způsoby, jak vykládat určitou látku. Setkání vždy vede zkušený pedagog, program setkání se ale upravuje podle požadavků návštěvníků. Učitelé si navíc v centrech mohou zdarma do svých hodin půjčit pomůcky z balíčku, který obsahuje například model parního stroje, moderní měřicí sondy, pájky nebo USB mikroskop, v celkové hodnotě 45 tisíc korun. Setkání v centrech jsou naprosto dobrovolná, pravidelně se jich účastní přes 200 učitelů. Celkem pak již centra navštívilo více než 400 zájemců. Více informací najdete také na stránkách
Další z cest, kterou se Nadace Depositum Bonum snaží pomoci zatraktivnit a zkvalitnit výuku fyziky, je podpora takzvané párové výuky, kdy hodiny nevede jeden kantor, ale tandem dvou učitelů. Pilotní projekt
párové výuky
s příznačným názvem
Tandemy Nadace
spustila minulý školní rok na osmi vybraných základních školách a víceletých gymnáziích v Praze, Brně, Ostravě a Olomouci. K učitelům fyziky se tam připojili magisterští studenti a doktorandi přírodovědeckých oborů. V hodinách tak pedagogům po celý školní rok pomáhali třeba studenti nanotechnologií, jaderné fyziky, astrofyziky či elektrotechniky.
Tato spolupráce přinesla mnoho pozitiv. Nejdůležitější je, že tandemová výuka učinila fyziku pro děti mnohem srozumitelnější a zajímavější. Jelikož měli učitelé ve třídě k dispozici druhého kolegu, mohli výuku více založit na pokusech, a výklad se tak stal názornější. Také došlo k výrazné
individualizaci
výuky. Pedagogové se spolu se studenty mohli daleko více věnovat dětem, které potřebovaly látku dovysvětlit, nebo naopak téma probrat do větší hloubky s talentovanými žáky.
Pároví učitelé z řad studentů dále žákům dokázali zprostředkovat informace o nejnovějších poznatcích z fyziky, do výuky ve větší míře zapojili i
moderní techniku
a v několika případech také na školách založili fyzikální kroužky, na které by jinak nezbývaly kapacity. Tandemy přinesly i další pozitiva - díky párové výuce mohly děti vidět, jak spolu dva dospělí lidé spolupracují a komunikují.
Projekt jako celek ukázal, že párová výuka pro žáky představuje obrovský přínos. Tandemisté na osmi školách odučili přes 1 300 hodin a s párovou výukou se celkem setkalo 1 800 žáků. Tandemy pomohly také samotným učitelům a studentům - těm prvním daly možnost se znovu zamyslet nad tím, jak vést výuku, těm druhým třeba schopnost jednoduše vysvětlovat složité jevy.
Jelikož se párová výuka osvědčila, bude pokračovat i letos, navíc v rozšířené podobě. Do projektu se zapojila i katedra didaktiky fyziky Matematicko-fyzikální fakulty UK, výuku v tandemech si tak v rámci dlouhodobých praxí vyzkouší také budoucí učitelé fyziky.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Účast na školení během víkendu
Hodnocení pedagogického pracovníka
Ukázka části pracovní náplně pedagogického pracovníka
Ochrana pedagogů
Pracovní doba pedagogického pracovníka
Novela zákona o pedagogických pracovnících
Zpřístupňování osobních údajů učitelů na webových stránkách školy
Vzdělávání koordinátorů EV
Výpověď daná zaměstnavatelem pedagogickému pracovníkovi, který nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace
Čerpání dovolené a volno k samostudiu
Učitelé – kategorie pomáhající profese
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka
Co udělat s učitelem podporujícím Putina nebo šířícím proruské dezinformace?
Cestovní náhrady
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?

Poradna

Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Platová třída
Odměna za očkování
Prodloužení zkušební doby
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období