Ekologická a environmentální výchova žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v Českém Brodě

Vydáno:

Máme-li představit ekologické aktivity žáků ze Základní školy a Praktické školy v Českém Brodě, musíme se nejprve vrátit v čase. Bez historie není přítomnost a žádná škola nezíská ocenění Ekoškola hned.

Ekologická a environmentální výchova žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v Českém Brodě
Mgr.
Marie
Šnajdrová
 
ředitelka Základní školy a Praktické školy, Český Brod, Žitomířská 1359
 
Jaroslav
Kulich
 
učitel Základní školy a Praktické školy, Český Brod, Žitomířská 1359
Nejprve vám proto představíme školu. Ta stojí v městské zástavbě blízko centra města Český Brod v západní oblasti kolínského okresu. Spádově sem mají blízko i žáci z některých obcí okresů Nymburk a Praha-východ. Jde o poměrně novou školní budovu, využívající již modernějších a ekologických zařízení. Ve škole se vzdělávají
žáci se speciálními vzdělávacími potřebami v základní škole speciální, základní škole praktické a také střední škole – praktické škole dvouleté.
Jde především o žáky s různým stupněm mentálního postižení, žáky se souběžným postižením více vadami, tělesným postižením, ale také se zde vzdělávají žáci s poruchami chování a učení nebo žáci s autismem.
Vraťme se však o několik roků zpět, do doby, kdy jsme se systematickou ekologickou výchovou ve škole začínali. Psal se rok 2008. Tehdy začala naše škola pracovat v programu Recyklohraní. Hned v začátku nás provázel program Tonda Obal na cestách. Program, který seznamoval žáky
s tříděním odpadů, vysvětloval recyklování vytříděných materiálů
a hlavně byl pro všechny zapojené školy dobře dostupný. V této době nás podpořil i náš zřizovatel Středočeský kraj, od kterého jsme získali nádoby na třídění papíru, plastů, skla a také kompostéry na bioodpad.
V témže roce si škola určuje své motto: POZNEJ A CHRAŇ! V rámci tohoto motta se ve škole snažíme umožnit žákům
získávání nových informací především prostřednictvím vlastních zážitků a prožívání.
Účastníme se ekologických soutěží, kde sbíráme zkušenosti, snažíme se být často v přírodě, využívat naučných stezek a vážit si naší největší učebny, kterou je příroda sama.
V roce 2009 se zapojujeme s žáky do projektů EKO gymnázia Poděbrady. Pracujeme na zvoleném projektu a výsledky celoroční práce pak naši žáci prezentují na závěrečné projektové konferenci. Ta první se konala v Lysé nad Labem, tématem roku byl Les. Následovaly ještě další, v roce 2010 v Poděbradech na téma Svět v pohybu, následující rok jsme pak ve škole s dětmi pracovali na tématu Diverzita a s výsledky našich aktivit jsme se představili na projektové konferenci v Dymokurech. Velmi jsme si cenili toho, že
integrace našich žáků mezi žáky běžných základních škol
proběhla zcela bez problémů a úspěšně.
První a velmi výrazný úspěch nás čekal v roce 2010. Tehdy jsme se zapojili do pokusu Agentury Dobrý den z Pelhřimova o dosažení světového rekordu v počtu
městských a obecních znaků vytvořených z odpadových materiálů.
Našimi žáky vytvořený znak se umístil v krajském kole soutěže
na druhém místě
a společně s ostatními úspěšně vytvořenými znaky byl vystaven v zámecké galerii v Kladně. V celostátním měřítku jsme pak vystavovali znak i na Mezinárodním veletrhu cestovního ruchu GO v Brně. Kromě radosti z ocenění jsme tak ve škole získali ještě větší chuť pracovat, také se pozvedlo sebevědomí i důvěra žáků ve vlastní práci.
To bylo rozhodující i pro náš prozatím největší školní projekt z programu OP VK s názvem Zvyšování sociálních dovedností k maximální možné integraci a inkluzi. Tento projekt se prolínal výukou během celého školního roku 2011/2012.
Zapojeni byli téměř všichni
učitelé a žáci. Šlo o projekt, ve kterém jsme pracovní skupiny vytvářeli průřezem všech tříd, včetně tříd základní školy speciální. V tomto projektu pracovala skupina „EKO“ a i zde jsme se snažili dostát našemu mottu – POZNEJ A CHRAŇ. Žáci tak měli možnost zabývat se v projektových činnostech zvířaty domácími, hospodářskými i žijícími ve volné přírodě. Učili se poznávat podmínky chovu, uspokojování potřeb určitého zvířete i
pravidla vzájemného respektování a předcházení konfliktních situací.
Seznamovali se i s rostlinami – s podmínkami jejich růstu, s následným využitím i s jejich reprodukcí. V hledáčku EKOskupiny byly i odpady a pozorování jejich vlivu na přírodu a opačně. Z těchto činností vzniklo mnoho výstupů, jedním z nejzajímavějších byl i
krátký film
Co dělat, když vás pokouše pes.
Výsledkem celého projektu pak byla
publikace s mnoha náměty a popisy pracovních postupů
nejen pro oblast ekologické výchovy.
Tento projekt i všechny předcházející činnosti vedly k vytvoření skupiny žáků i pedagogů a inspirovaly ji k dalšímu úkolu a cíli. Získat zelenou vlajku a stát se Ekoškolou. Se sklonkem roku 2011 se schází jádro budoucího ekotýmu a ustanovuje se první opravdový školní ekotým. Navazujeme spolupráci se sdružením Tereza. V této činnosti nás začíná
podporovat i Město Český Brod.
Z projektu PŘÍVĚTIVÝ ČESKÝ BROD dostává škola do pronájmu zanedbaný a sutí zavezený pozemek v sousedství školy, který si žáci společně s učiteli přebudují během několika málo týdnů usilovné práce na novou školní zahrádku. Z projektu dostáváme také nový velký skleník.
Školní ekotým po představení svých plánů a plánované činnosti získává nové čestné členy. Jsou to zástupci různých organizací a zájmových sdružení města. Čestným členem ekotýmu se tak stává zástupce z Odboru životního prostředí MěÚ Český Brod, ředitel Městských lesů Český Brod, ředitel Technických služeb Český Brod, ale i jednatel MO ČRS v Českém Brodě. Naši činnost
podporují
i někteří jednotlivci či rodiče žáků. Škola
spolupracuje se
Stanicí pro ohrožené živočichy v Pátku u Poděbrad,
zapojuje se do akcí
pořádaných sdružením Pošembeří a v poslední době spolupracuje také s partnerskou Základní školou Generála Janouška v Praze na Černém Mostě. Činnost ekotýmu, a tudíž i školy je poměrně velká, ale bez pomoci a pochopení všech spolupracujících organizací a jednotlivců by to bylo velmi těžké. Stěžejní a velmi důležitá je však podpora ze strany vedení školy a také zájem, zapojení se a pomoc kolegů pedagogů. Z aktivit žáků a učitelů naší školy v této oblasti, kterých je stále mnoho, bychom chtěli připomenout ještě např. natočení krátkého žákovského filmu O tyto rostliny se staráme my, který byl motivací pro zbudování naučné stezky mezi rostlinami rostoucími na zahradě a jejím okolí, každoroční účast na akci Ukliďme si Pošembeří, již tradiční sázení Stromu prvňáků nebo masopustní průvod městem. Za velký úspěch však považujeme i to, že třídění odpadu je pro naše žáky zcela samozřejmou každodenní činností, a to nejen ve škole, ale také v jejich domovech.
A tak nejen proto další významné úspěchy a uznání školy v této oblasti na sebe nenechaly dlouho čekat. V červnu 2013 jsme si v Senátu ČR převzali
zelenou vlajku a titul Ekoškoly
a v listopadu pak na Krajském úřadu Středočeského kraje také
titul Škola udržitelného rozvoje Středočeského kraje 1. stupně.
Toto jsou pro naše pedagogy a zejména žáky závazky, ale hlavně impulzy, které nás všechny motivují k další společné práci a realizaci našich dalších nápadů. Už dnes se například těšíme na jaro, kdy chceme společně vysázet kousek lesa u Českého Brodu, natočit další žákovský film a dělat společně mnoho dalších užitečných, ale současně zábavných aktivit.