EDUína - cena za inovace ve vzdělávání

Vydáno:

Cena EDUína vznikla s cílem upozornit odbornou i laickou veřejnost na pozitivní počiny, které se v posledních letech objevily ve vzdělávání v České republice. Oceňovány jsou projekty založené na využití technologií i ty, jež se snaží inovovat zavedené pedagogické postupy. U založení ceny stojí obecně prospěšná společnost EDUin a český Google a letos proběhl pilotní ročník.

EDUína – cena za inovace ve vzdělávání
Mgr.
Miroslav
Hřebecký
 
koordinátor ceny, EDUin, o. p. s.
Nominovat bylo možné jedince, školu a organizace působící v České republice, kteří jsou autory zajímavého projektu, vedoucího k nějaké
inovaci ve vzdělávání.
Přínos měl být ověřen v praxi.
Hodnotícími kritérii
byly:
 
originalita
 
inovativnost
 
funkčnost
 
užitečnost
 
přenositelnost
V odborné porotě zasedlo 7 osobností, které svojí profesí i zájmy pokrývají pestrou paletu vzdělávacích aktivit od primárního po terciální školství, IT technologie, neformální vzdělávání, metodickou podporu i média, mnoho z členů poroty je zároveň rodiči a vnímají problematiku i z druhé strany jako zákazníci školství.
Od května do konce září se sešlo 68 nominací. Z nich odborná porota vybrala devět finalistů. O těch hlasovala veřejnost prostřednictvím internetu, a rozhodla tak o pořadí
tří nejlepších projektů
ucházejících se o Cenu veřejnosti;ze stejných devíti finalistů vybrala odborná porota své favority pro
Cenu odborné poroty
a
český Google
samostatně vybral ze všech nominací ty, které se zabývají technologiemi. Z nich porota technologických odborníků sestavená Googlem ocenila tři projekty a udělila
Cenu za využití technologií ve vzdělávání.
Výherci byli vyhlášeni během slavnostního večera ve středu 30. října v pražském Grand Café Orient v Domě U Černé Matky Boží, mimochodem jediné kubistické kavárně na světě. Večer moderoval herec Jan Potměšil. Vítězové si odnesli nádherné skleněné artefakty, které přímo pro tento účel vytvořila ZUŠ Hostivař, vedle toho i tablety Chromebook s poukázkou na zaškolení pro využití ve výuce od českého Googlu.
KDO SE STAL VÍTĚZEM JEDNOTLIVÝCH KATEGORIÍ?
Cena odborné poroty
1. MÍSTO: Zahrada hrou, nadace Proměny
Program podporující proměny školních zahrad v inspirativní prostředí rozvíjející dovednosti, tvořivost a fantazii dětí. Je zároveň metodickou pomůckou, která školy i žáky učí, jak postupovat při realizaci náročného projektu.
2. MÍSTO: Čtenářská gramotnost a projektové vyučování, Abeceda, o. s.
 
Portál občanského sdružení ABECEDA nabízí návody, podporu a příklady dobré praxe v oblasti čtenářské gramotnosti, mediální výchovy, tvůrčího psaní a projektové výuky.
3. MÍSTO: Rodičovské kavárny, ZŠ Kunratice
Na příkladu rodičovských kaváren v pražské ZŠ Kunratice se můžete seznámit se způsobem, jak rodiče nenásilně informovat o nových trendech ve vzdělávání a využít jejich potenciálu ke spolupráci.
Cena Google za využití technologií ve vzdělávání
1. MÍSTO: Khanova škola, Khanova škola, o. s.
Český překlad Khan Academy, výukového systému zdarma pro všechny. Stovky lekcí z matematiky, fyziky i humanitních věd mohou být alternativou k tradiční podobě vzdělávání.
2. MÍSTO: Paměť národa v mobilu, Post Bellum, o. s.
Mobilní aplikace Paměť národa je interaktivním průvodcem po místech, která jsou spojena s událostmi a příběhy 20. století. Určí vaši polohu a ukáže na mapě „místa paměti“ ve vašem okolí.
3. MÍSTO: Techambition, Techambition, s. r. o.
Systém animovaných výukových lekcí a dalších metodických materiálů, který chce zefektivnit a zpříjemnit výuku i domácí úkoly z matematiky a fyziky na středních školách. Je určen studentům i učitelům.
Cena veřejnosti
1. MÍSTO – 336 hlasů: Zahrada hrou, nadace Proměny
www.promenyproskoly.cz
Dvě první místa stejnému projektu mohla být pro někoho překvapením. Zatímco odborná porota oceňovala především metodickou část projektu, veřejnost pravděpodobně zaujal konkrétní výstup programu, jeho obecná prospěšnost a výborně zpracované stránky včetně metodické pomoci těm, kdo chtějí s proměnou své školní zahrady začít.
2. MÍSTO – 334 hlasů: Naučmese.cz, Naučmese, s. r. o.
Způsob, jak každý den propojovat ty, kteří něco umí, s těmi, kdo se chtějí něco naučit. Příklad, že vzdělávání se neodehrává jen ve škole. Příležitostí, jak se něco naučit, je mnohem víc, jen musíte vědět, kde je hledat.
3. MÍSTO – 312 hlasů: ÚDiF, Úžasné Divadlo Fyziky
Experimentování s fyzikou po vzoru pouličních kejklířů, které má diváky nadchnout. Učitele může inspirovat, jak by bylo možné učit fyziku způsobem, který ji představí jako dobrodružství poznávání.
Doporučujeme
věnovat pozornost i dalším projektům.
Už samotný postup do finále při tak velké konkurenci znamenal úspěch a vítězství bylo často velmi těsné. Při hlasování veřejnosti byl rozdíl mezi prvním a druhým místem pouhé dva hlasy. Také je třeba upozornit na fakt, že jen část projektů je zaměřena na inovaci školního vyučování. Paleta oceněných ukazuje, že
vzdělávání se do značné míry přesouvá mimo školu
, proměňuje se
v celoživotní proces
a stále větší roli v něm hrají a budou hrát
neformální podoby vzdělávání.
Průběh soutěže i kvalita přihlášených projektů vedly k velké spokojenosti pořadatelů a oba hlavní partneři ceny, EDUin i český Google, jsou rozhodnuti pokračovat v organizování EDUíny i do budoucna.
Stránky ceny s výsledky a přehledem všech nominací najdete na adrese
POZNÁMKA REDAKCE
S nominovanými projekty se postupně seznámíte také na stránkách Řízení školy v rubrice Představujeme. Začínáme již následujícím článkem, a to projektem, který zvítězil u odborné poroty i veřejnosti – Zahrada hrou.