Doučování sociálně znevýhodněných žáků jako ideální praxe pro studenty pedagogických fakult

V důsledku restrikcí a omezení prezenční výuky v základních školách vznikla v posledních dvou letech významná poptávka po doučování zejména u sociálně znevýhodněných žáků, kteří z různých důvodů nemají potřebnou vzdělávací podporu v rodinném zázemí; s nástupem ukrajinských žáků do škol se nyní poptávka po doučování ještě zvyšuje o velké množství žáků s odlišným mateřským jazykem. A protože pracovní kapacity učitelů i pedagogických asistentů jsou limitované, výrazně se zvyšuje zájem škol o doučování zajišťované externisty, v našem konkrétním případě z řad studentů pedagogických fakult.
Doučování sociálně znevýhodněných žáků jako ideální praxe pro studenty pedagogických fakult
Doc. PhDr.
Zbyněk
Němec
Ph.D.
vysokoškolský pedagog (PedF UK), s Novou
Mgr.
Barbora
Dyrková Šimůnková
metodička
Následující text čerpá ze zkušeností studentů Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, kteří v projektu obecně prospěšné společnosti Nová škola1) už třetím rokem zajišťují on-linei off-line doučování spojené s volnočasovými aktivitami (odpoledními kluby) pro sociálně znevýhodněné žáky, a to skupinovou i individuální formou v pěti pražských základních školách. Text se soustředí na popis přínosů doučování a na doporučení postupů, kterými mohou školy a učitelé základních škol doučování zajišťované vysokoškolskými studenty podpořit.