Dobré vztahy jako základ

Vydáno:

Dobré vztahy mezi učiteli a žáky a mezi žáky navzájem jsou jedním z hlavních východisek teorie změny, se kterou pracuje projekt Eduzměna ve svém pilotním působení na Kutnohorsku. Spolu s podporou aktivity a reflexivity by měly nastartovat pozitivní změny ve vzdělávání v tomto regionu. A přispět k tomu, že se všechny děti během pěti let trvání pilotního projektu zlepší v základních gramotnostech i vztahu k učení i ke škole a také posílí své kompetence důležité pro život v 21. století, mimo jiné například kompetence k řešení problémů.

To, že jsou vztahy pro všechny z nás zásadně důležité, dokazuje nejdelší výzkum lidského štěstí. Vědci z Harvardu v něm téměř 80 let zkoumali životní spokojenost a duševní i fyzické zdraví na vzorku 724 mužů z různého sociálního zázemí a životních podmínek. A co je výsledkem této unikátní studie, která svým rozsahem a délkou v podstatě nemá obdoby? Vlastně zcela jednoduché zjištění: kvalitní vztahy nás udržují šťastnější, zdravější a výkonnější. Ani v prostředí škol by proto péče o dobré vztahy neměla být výjimkou či jakýmsi nadstandardem, ale základní podmínkou, kterou je potřeba vědomě a cíleně naplňovat. Má totiž dalekosáhlé a celoživotní pozitivní dopady.
Učení a vnitřní motivace
Dobré vztahy vyučujících a dětí jsou nejen základní podmínkou pro podnětné a bezpečné prostředí ve třídě a škole, ale také podmínkou pro to, aby se dítě vůbec mohlo učit a rozvíjet svůj individuální potenciál. Patří mezi základní lidské potřeby podle známé Maslowovy pyramidy potřeb s přímým dopadem mimo jiné do oblasti vzdělávání dítěte.1) Aby se dítě mohlo učit a vytvořit si vztah k poznání, musejí být naplněny jeho základní životní potřeby, kterými j

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
Výmaz školy a dalších údajů ze školského rejstříku
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Mediální vzdělávání
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Nastavení strategie výuky na dálku
Založení, vznik právnické osoby a zápis školy a školského zařízení do rejstříku škol a školských zařízení
Individuální konzultace na půdě školy
Účastník konkurzu na místo ředitele školy / školského zařízení
Vyhlášení konkurzu na místo ředitele školy / školského zařízení
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Novela školského zákona
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Vztahy školy a zřizovatele - školy veřejné
Základní metodický rámec pro hodnocení škol ze strany zřizovatele
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem

Poradna

Výuka Aj
Zřizovatel
Platová třída 13
Nehodnocení
Pracovnělékařské prohlídky
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Pracovní smlouva
Povinné předškolní vzdělávání