Článek vznikl na základě úvodního příspěvku předneseného autorem na Kulatém stolu ke Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ v Dolních Břežanech v červnu 2019.
Dlouhá trať opuštěnou krajinou aneb „Potřebujeme střední článek řízení?“
RNDr.
Jindřich
Kitzberger
ředitel Základní školy Duhovka, čestný člen SKAV
České školství je velmi decentralizovaným systémem a jednotlivé školy mají vysoký stupeň autonomie, podtržené ještě právní subjektivitou každé z nich. Centrální úřad má dnes k řízení systému jen nepřímé nástroje, zejména právní a ekonomické, využívá také školského rejstříku a České školní inspekce. Přímé kompetence vůči školám a školským zařízením nemá. Důsledkem je mj. vysoké administrativní zatížení a značná míra právní regulace systému.
Pokud bychom uvažovali o zavedení středního článku řízení, tedy článku mezi MŠMT a jednotlivou školou, je tato úvaha nepochybně spojena s omezením uvedené autonomie a určitým posunem ve smyslu centralizace, protože takový článek by nutn