Díky spolupráci s kolegy dnes s dětmi bádáme jako ryby ve vodě

Pokud mají učitelé zlepšovat svou výuku a posouvat školy, aby se v nich každý žák každou hodinu něco pro něj užitečného naučil, potřebují podporu. Podpora má mnoho podob, důležitá je podpora odborná metodická, podpora od vedení školy, ale čím dál tím víc se ukazuje důležitost podpory kolegiální. Kolegové učitelé sdílejí své zkušenosti, úspěchy i úskalí a nejistoty, radí si a podporují se navzájem.

Díky spolupráci s kolegy dnes s dětmi bádáme jako ryby ve vodě
Mgr.
Hana
Svobodová,
konzultantka projektu Kolegiální spolupráce a metodička badatelsky orientovaného vyučování a programu Globe
Mgr. Bc.
Barbora
Hrdličková,
metodička projektu Kolegiální spolupráce
Zkušenost z projektu kolegiální spolupráce popisuje Hanka Šmardová ze ZŠ Třebíč. Pod vedením Věrky Keselicové, mentorky badatelského programu GLOBE, tu byl sestaven tým sedmi učitelů, kteří se pravidelně scházejí a diskutují o výuce. Jedním ze zapojených učitelů je i druhostupňová učitelka Hanka, která říká: „Do programu GLOBE jsem zapojena už roky, měřila jsem se žáky z kroužku údaje o životním prostředí a dělala pokusy, ale badatelství je něco jiného, je mnohem komplexnější a vede k proměně vnímání žáků i učitelů.
Badatelská metoda staví na přirozené zvídavosti žáků a vede je k aktivitě. Během výuky žáci kladou otázky, formulují hypotézy, plánují postup jejich ověření, provádějí pokusy, vyhledávají a třídí informace, vyhodnocují výsledky a formulují závěry, které nakonec prezentují před ostatními. Při BOV žáci také často spolupracují a rozvíjejí kritické myšlení. Výsledkem je, že takto prozkoumanou látku si žáci pamatují, uvědomují si souvislosti.
Metoda mě zaujala, ale nejdříve jsem nevěděla, jak na to. Mentorka Věra mi poskytla odkaz (http://badatele.cz/cz/metodicke-materialy-pro-zs), kde si lze stáhnout metodiku Průvodce badatelsky orientovaným vyučováním - píše se v ní o metodě, ale hlavně obsahuje aktivity na trénink jednotlivých badatelských dovedností. Trénovali jsme se žáky asi čtyři měsíce, zhruba dvakrát týdně po 10 minutách jsme nacvičovali jednou kladení otázek, podruhé zase formulování hypotézy. Ani to nebolelo a já i moji žáci jsme si zvykli na nový způsob uvažování. Děti zažily radost ze zvídavosti a mě potěšilo, že začaly být mnohem aktivnější. Kolegové i mentorka Věrka mě nadšeně podporovali, zajímalo je, co jsme zkoušeli, jak to šlo, jak který žák reagoval a co bych udělala příště jinak.
Postupně jsem se žáky začala zkoušet celé badatelské lekce z webu programu GLOBE (https://globe-czech.cz/cz/badatelstvi, https://globe-czech.cz/cz/tema-roku) a Badatelé.cz (http://badatele.cz/cz) - vymysleli a vyzkoušeli je zkušení učitelé GLOBE. Vybrala jsem si vždy lekci na téma, které se mi hodilo do výuky. Stihla jsem tak jednu za měsíc a půl. Čas je při aktivizačních metodách vždycky bariéra, ale kolegové mě podpořili, že to takhle stačí. A stačilo - mě i žáky badatelské vyučování baví čím dál tím víc. Začala jsem si být v metodě jistější. Kolegové se mi několikrát přišli podívat do hodiny a oceňovali nasazení dětí. Ptali se na můj názor na odučenou hodinu a popisně komentovali dění ze svého pohledu. I já jsem párkrát navštívila výuku kolegů. Přijde mi inspirativní, jak má každý jiný styl, a přitom se všichni snažíme dělat pro žáky to nejlepší.
Názorná ukázka potravního řetězce
Setkání mentorů projektu - motivace při badatelské lekci
Výběr badatelské otázky
A jak to dopadlo? Lekce navržené jinými učiteli už mi nestačí. Začala jsem vymýšlet své vlastní. Jedna z nich byla i Teče voda, teče, kterou jsme odučily v tandemu s mentorkou Věrkou.
V kolegiální spolupráci na škole nás podporuje i Hanka Svobodová ze vzdělávacího centra TEREZA. Nejenže nás na začátku realizace projektu provedla analýzou toho, jak jsme na tom na naší škole se spoluprací a přírodovědnou gramotností, ale poskytla nám oporu i ohledně toho, jak spolu mluvit o tom, co vidíme v hodinách kolegů. Zpětná vazba od kolegů, kterým důvěřuji, je pro mne totiž opravdu důležitá.
Hanka Svobodová se přijela podívat i na naši hodinu a viděla ji ze svého pohledu konzultantky takto: ‚Po motivaci s obrázky žáci odhalují téma Různá schopnost různých půd zadržovat vodu. Učitelka Hanka Š. povzbuzuje žáky ke kladení otázek a Věrka zapisuje na tabuli naformulované hypotézy. Práci si kolegyně rozdělily rovnoměrně a působily přirozeně sehraně. Žáci začínají bádat a třídou se ozývají nadšené výkřiky: Jsem špinavá! To nevadí, děláme pokus. Výsledky výzkumu, která půda jak zadržuje vodu, zapisují žáci do tabulky. Ve skupinách potvrzují či vyvracejí své hypotézy a baví se o souvislostech, proč to je zrovna takto. Děti uklízejí třídu a učitelé už si vaří kávu. Více než hodinu si potom nadšeně s úsměvem povídají o tom, jaké to bylo. Oceňuji vstřícný přístup Hanky Š. k žákům a to, jak je vedla ke konkrétním otázkám, to pomohlo dojít k cíli hodiny včas.‘
Nakonec se ještě kolegové domlouvají, že příští měsíc se půjdou podívat na výuku k učitelce Mileně, i ta už učí aktivizačně a v badatelství udělala velký posun. Pochvalují si, že jim vedení poskládalo rozvrh tak, aby bylo možné navštěvovat se a pomáhat si v hodinách. Ve více lidech se to přece vždy lépe táhne - o práci a potíže se můžete podělit a úspěch příjemněji oslavit.“
Hanka Š. už se cítí v BOV jako ryba ve vodě, je mnohem jistější a kolegiální podpora jí k tomu pomohla. Pokud máte chuť si její badatelskou lekci vyzkoušet, najdete ji na https://globe-czech.cz/portfolio/cz/tece-voda.
Takže - zkuste to také! S kolegy, kterým důvěřujete, a s podporou konzultanta se to podaří.
TEREZA nabízí podporu, díky které:
-
učitelé (s podporou vedení školy) vybudují tým;
-
stanoví cíl;
-
naplánují jednotlivé aktivity směřující k cíli;
-
společně plánují, realizují a vyhodnocují hodiny, lekce, projektové dny a další typy výuky, které dělají; nemusejí jen bádat, mohou dělat další věci spojené s přírodovědnou gramotností - vyzkoušet učení venku, místně zakotvené učení, zkušenostní učení a další aktivizační metody;
-
využívají podporu externího konzultanta v tématech, která jsou pro ně důležitá (například tvorba a vedení týmu, zpětná vazba, mentoring, koučink, tandemová výuka, odborná environmentální témata);
-
učení baví učitele i děti.
Více o programu kolegiální spolupráce najdete na http://terezanet.cz/cz/kolegialni-spoluprace. Přihlásit se můžete i do kurzu kolegiální spolupráce, více informací o něm najdete na druhé straně obálky tohoto čísla.
Projekt GLOBE je spolufinancován Státním fondem životního prostředí České republiky na základě rozhodnutí ministra životního prostředí.
Řekly o projektu:
„Někdy jsem žasla, jak se kolegyně připravují, pracují podle badatelských materiálů, mají své nápady, a ráda jsem jim pomáhala.“ Marta Chludilová, mentorka programu Globe ZŠ Dubňany
„Projekt mě naučil lépe - promyšleně, efektivně, ale přitom přirozeně - plánovat výuku a společné akce pro děti s kolegyněmi.“ Andrea Tláskalová, mentorka programu Globe ZŠ Zbiroh