Digitální vzdělávání ve školách v Evropě

Vydáno:

Asi těžko bychom v současné době hledali člověka, který by nesouhlasil s tvrzením, že digitální technologie způsobily a způsobují v soudobé společnosti revoluci. Děti vyrůstají ve světě, kde jsou technologie všudypřítomné a digitalizace zasahuje do všech oblastí života, od zdraví po obchod, od vztahů a komunikace až po způsob, jakým lidé pracují. Tímto trendem a nutností držet krok s rychle postupujícími změnami jsou nemenší měrou zasaženy i školy a vzdělávací systémy. Ty se musejí v prvé řadě vyrovnat s novými trendy v oblasti učení a výuky (nové metody a přístupy); přitom platí, že je to stále primárně škola, kdo hraje klíčovou úlohu v přípravě dětí a mladých lidí na život ve světě plném technologií.

Digitální vzdělávání ve školách v Evropě
Mgr.
Simona
Pikálková
Ph.D.
Dům zahraniční spolupráce
Zmíněné skutečnosti jsou východiskem studie Digitální vzdělávání ve školách v Evropě(Digital Education at School in Europe), kterou zpracovala evropská informační síť Eurydice v roce 2019. Autoři v ní analyzují a porovnávají přístupy celkem 43 evropských vzdělávacích systémů k oblasti výuky digitálních, resp. informačních technologií na základních a středních školách a dalším souvisejícím otázkám. Věnují se pojetí daného předmětu ve školním kurikulu, oblasti rozvoje digitálních kompetencí učitelů, hodnocení žáků a studentů v dosažení digitálních kompetencí a konečně mapují strategické přístupy k této problematice se speciálním důrazem na podporu školám. V následujícím textu se pokusíme načrtnout hlavní témata zprávy a uvedeme některá zajímavá zjištění.
Na úvod je třeba říci, že pojetí digitálního vzdělávání (DigV) je v této studii významně širší než běžně chápané ICT (informatika), dříve často vnímané jako synonymum. Koncept DigV zde vychází z evropské definice digitální kompetence1), ktero