Den bezpečnějšího internetu 2011 - těší nás Vaše podpora!

Vydáno:

Den bezpečnějšího internetu je v tuto chvíli minulostí. Zbývá jediné – poděkovat Vám za podporu, se kterou jste se přidali k jeho aktivitám.

Den bezpečnějšího internetu 2011 - těší nás Vaše podpora!
Ing.
Jiří
Palyza
Safer Internet, tvorba a plnění webového obsahu a medializace aktivit
Moc nás potěšila Vaše vstřícnost, se kterou jste nás informovali o všech akcích, které jste v rámci Dne bezpečnějšího internetu na svých školách zorganizovali. Velmi si toho vážíme. Pevně věříme, že besedy a osvětové akce byly pro Vaše svěřence zajímavé a pomohly jim lépe se orientovat v internetovém světě.
K nám, do Národního centra bezpečnějšího internetu, došlo celkem 75 zpráv o různých akcích, které jste v rámci Dne bezpečnějšího internetu zorganizovali. Ve většině případů šlo o besedy osvětového charakteru, které byly vedeny ať už Vašimi učiteli či specialisty v oblastech počítačů a internetu, anebo dětmi samotnými, které mají s prostředím internetu, online hrami a sociálními sítěmi bohaté zkušenosti. V mnoha případech byly akce velmi nápadité, besedy byly zpestřeny různými druhy soutěží a kvízů, díky kterým si děti mohly lépe osvojit zásady bezpečné práce s internetem.
Poslali jste nám mnoho fotografií a detailních popisů uskutečněných aktivit. O některých se dočtete na našich webových stránkách v sekci Safer Internet Day 2011, kam jsme umístili
zpracované informace včetně fotodokumentace. Ve stejné sekci najdete interaktivní mapu, kde lze velmi přehledně vyčíst, kde všude se v České republice akce konaly včetně informací o tom, jaká byla jejich forma a obsah.
Mile nás překvapilo zjištění, že aktivity nejsou směrovány pouze k datu 8. února, na kdy byl letos Den bezpečnějšího internetu vyhlášen, ale probíhají i v pozdějších termínech tak, aby se mohlo zapojit maximum dětí. Pokud plánujete organizaci osvětové kampaně na své škole, mějte na paměti, že mnoho užitečných materiálů si můžete zdarma stáhnout z naší internetové stránky
www.bezpecne-online.cz. Najdete zde mnoho metodických pomůcek, které jsou zpracované pro konkrétní témata z oblasti bezpečné práce s internetem k okamžitému použití ve výuce. Jejich součástí jsou
kontrolní testy
pro ověření zvládnutí školené problematiky.
Důležitost takových znalostí potvrzují i výsledky evropského průzkumu EU Kids Online. V rámci Dne bezpečnějšího internetu se zaměřil na průzkum chování mladé generace ve vztahu k navazování kontaktů v prostředí online. Jako referenční si vzal otázku: „
Je pro mne mnohem jednodušší být sám sebou v prostředí internetu než v přímém kontaktu s lidmi?
“ a dotazoval se cílové skupiny věku 11 až 16 let, aktivně používající internet.
Je pro mne mnohem jednodušší být sám sebou v prostředí internetu, než v přímém kontaktu s lidmi?
Zvolená formulace se může zdát na první pohled těžko uvěřitelná, ale možná budete výsledkem studie překvapeni:
 
38 % mladých Evropanů ve věku 11 až 16 let na tuto otázku odpovědělo, že pro ně je to jen částečně pravda, ovšem 12 % se shodlo v tvrzení, že jde o vysoce pravděpodobný stav. Věk a pohlaví v této kategorii nemají na výsledek v podstatě žádný vliv.
 
Ti, kdo se shodli v názoru, že jde o velmi pravděpodobný stav, mají mnohem častěji problémy vytvářet přátelské vztahy se svými vrstevníky. To by mohlo znamenat, že online přátelství mohou kompenzovat těžkosti v navazování offline vztahů, tzn. vztahů v reálném životě.
 
Tato skupina mladých také mnohem častěji hledá nové přátele online, chce si „přidat“ nové známé a kontakty anebo poslat informace osobního charakteru lidem, se kterými se nesetkala tváří v tvář. Má také tendenci předstírat, že je někým jiným, vystupuje pod změněnou identitou. Taková zjištění vedou k jednoznačnému závěru, že online život může vést k rizikovým komunikačním praktikám.
 
Takřka polovina dotazovaných (45 %) hovoří s kontakty na internetu o jiných tématech než při osobních setkáních v reálném životě.
 
Třetina (32 %) komunikuje s online kontakty o osobních záležitostech, o kterých s nikým při offline osobních setkáních nehovoří.
Dočasná náhražka anebo jednoznačný trend?
Studie EU Kids Online argumentuje, že
příležitost a riziko jdou ruku v ruce. To, co je pro některou skupinu dětí velká zábava, může být pro jiné riziko. Jedním z projevů adolescence je hledání vlastní identity a experimentování s ní.
Ta část cílové skupiny, která vidí možnost být sama sebou ve světě online pouze jako částečnou, může lépe využívat benefitů online komunikace. Je pro ní méně trapné a frustrující diskutovat určitá témata online.
Jak si ale vyložit přiznání 12 % Evropské mládeže, pro které je skutečnost, že na internetu mohou být sami sebou mnohem snadněji než v reálném životě, velmi pravděpodobná?
Může to vést k několika dalším otázkám.
Je to proto, že tato skupina mladých má osobní anebo sociální problémy přátelit se s lidmi při osobním kontaktu, což jim kompenzuje prostředí internetu?
Nebo je to proto, že tráví online mnoho času a vede je to k pocitu, že se více „doma“ cítí právě v prostředí internetu?
Nebo spolu obě možnosti velmi úzce souvisí?
Trávení více času v online prostředí a vykonávání více aktivit na internetu prostřednictvím jeho aplikací vede k přiznání o jistotě vyjádření vlastní identity právě na internetu. Podle studie lze vysledovat rostoucí pravděpodobnost takového tvrzení u dětí v přímé závislosti na délce času, který stráví na internetu. Podobné to je i v závislosti na počtu používaných aplikací.
Jaká jsou zde rizika?
Jedním ze závěrů studie je zjištění, že děti, které se cítí být samy sebou právě na internetu, jsou mnohem zranitelnější. Vzhledem k této skutečnosti bylo předmětem dalšího výzkumu, zda projevy této skupiny v prostředí internetu lze považovat za rizikové chování.
Pro mladé uživatele, kteří vnímají možnost vyjádření vlastní identity na internetu mnohem jednodušeji, než ve světě reálném,
existuje celá řada forem potenciálně rizikové komunikace. Ta sice nemusí hned vést k některému z typů ohrožení, ale nezapomínejme, že tato možnost zde je.
S dětmi, pro které je velmi složité navazovat kontakty v reálném světě, je tedy velmi důležité diskutovat otázky rizik online kontaktů a komunikace. To samé platí i pro sdělování osobních informací.Ty je třeba chránit a nakládat s nimi velmi obezřetně.