Čtení, psaní, malování - od přípravné třídy až do druhého ročníku

Vydáno:

Ověřování různých metod prvopočátečního čtení a psaní a zjišťování jejich efektivity je stále aktuální téma. Opakovaně se potvrzuje, že bez ohledu na volbu metody si běžný žák osvojí dříve či později obě tyto dovednosti bez problémů. Jinak je tomu ovšem u dětí se specifickými vývojovými poruchami učení - nácvik čtení nebo psaní je pro ně záležitost dlouhodobá, často velmi stresující, doprovázená neúspěchy, nechutí ke školní práci, sebepodceňováním nebo různým emočně negativně laděným chováním. Speciální potřeby při nácviku čtení a psaní se u těchto žáků individuálně liší, vždy je ale potřeba postupovat po malých krocích, prodloužit procvičování, využívat různých mnemotechnických a názorných pomůcek apod.

Čtení, psaní, malování - od přípravné třídy až do druhého ročníku
PaedDr.
Daniela
Švancarová
 
speciální pedagožka, Pedagogicko-psychologická poradna pro Prahu 1, 2 a 4
Publikace Čtení, psaní, malování, jejíž čtvrtý (a poslední) díl vyšel na konci roku 2012, je alternativním materiálem k výuce prvopočátečního čtení a psaní. Tuto publikaci mohou využít běžní prvňáci, svými postupy však vyhovuje zejména dětem se specifickými obtížemi - těmito specifickými obtížemi jsou například
rizika vývojových poruch učení, nezralost (zejména percepční), pomalé psychomotorické tempo...
Mezi zvláštnosti této publikace, které ji odlišují od jiných písanek a slabikářů, patří například „neomezené“ procvičování (obtahování) tahů, písmen a slov, propojení každého písmene se zrakovým i sluchovým podnětem a mnemotechnickými pomůckami, maximální využití obrázků jako názorné a zároveň oblíbené metody práce. Publikace obsahuje také rozsáhlý trénink zaměřený na sluchové i zrakové rozlišování dlouhých a krátkých slabik, na jejich správné čtení a psaní. K nácviku využívá nejen efektivní vizualizace, ale i melodií známých dětských písniček. Prostor je dán také nácviku správného čtení a psaní měkkých a tvrdých souhlásek a slabik (d-ď, di-dy) apod.
S prvním dílem lze pracovat například
již v přípravném ročníku
ZŠ při odkladu školní docházky. Tento díl totiž není zaměřen na čtení jako takové, ale na trénink dovedností, které jsou
k nácviku čtení a psaní
důležité. Pomocí čtvrtého dílu se naopak může dítě učit nejen na konci prvního ročníku, ale také v ročníku druhém, kdy žák potřebuje docvičit nebo reedukovat správné psaní měkkých a tvrdých slabik ve slovech.
Publikace nezapomíná ani na rozvoj jazykového citu, slovního projevu, artikulační obratnosti, na přesah do dalších oblastí, které rozvíjejí zkušenosti a vědomosti dětí, jejich uvažování, představu posloupností, hru s rýmováním apod.
Jako krátký příklad jsem vybrala osvojování písmene „d“:
 V prvním díle
se dítě seznámí s velkým tiskacím tvarem „D“, který připomíná dědu s velkým břichem. Jednotlivé obrázky začínají na tuto hlásku, jen je poznat a pojmenovat. Dějový obrázek navozuje přirozený mluvní projev. Dítě vyhledává „D“ v krátkém textu, obtahuje tvar…
Ve druhém díle
k němu přidává samohlásky a čte slabiky; poznává, které jsou začátkem určitého slova. Rozlišuje slabiku
da
a
Ve třetím díle
poznává všechny zbývající tvary, psací tvary vyvozuje z tiskacích. Čte, obtahuje, píše. Ve čtvrtém díle sluchem i zrakem zjišťuje rozdíly mezi
d
a
ď
,
ď
a
di, di
a
Seznámení s touto alternativní publikací (se základními principy práce, s používanými metodami nácviku počátečních školních dovedností v oblasti čtení a psaní) bude probíhat
v Dyscentru ve školním roce 2013/14
jako akreditovaný čtyřhodinový kurz.