Čtenářská gramotnost ve výuce chemie

Není tomu tak dávno, co se na jednom z nejčtenějších internetových deníků mohli čtenáři dozvědět, že pokles vzdělanosti českých žáků stojí téměř 170 miliard ročně. Ale alarmujících zpráv tohoto druhu je v posledních letech v českých denících přehršel a zdá se, že zájem stále roste.

Čtenářská gramotnost ve výuce chemie
Mgr.
Tomáš
Kudrna
 
provozní ředitel, Lach-Ner, s.r.o.
RNDr.
Svatava
Janoušková
Ph. D.
Centrum pro otázky životního prostředí UK v Praze
PhDr.
Václav
Pumpr
CSc.
Obchodní akademie Dušní 7 a Krupkovo nám. 4, Praha
Hospodářské noviny, MF Dnes, ale i další deníky a jiné druhy médií přinášejí informace o neutěšeném stavu vzdělanosti českých žáků a je překvapující, že nejde o obvyklou reakci na zveřejnění výsledků mezinárodních studií matematické, přírodovědné či čtenářské gramotnosti, ale o dlouhodobější trend zájmu novinářské obce nepedagogicky zaměřených médií, což může indikovat všeobecný zájem odborné, ale i laické veřejnosti o téma jakési základní funkční gramotnosti české populace. Ta má dle odborných studií klesající tendenci, což už nevzbuzuje obavy jen u odborné pedagogické veřejnosti, ale také u ekonomů, politiků, sociologů a prognostiků zabývajících se sociálně-ekonomickým vývojem české společnosti.
V kontextu stoupajícího zájmu o danou problematiku jsme jako odborníci v oboru didaktik přírodních věd přivítali iniciativu dnes již neexistujícího Výzkumného ústavu pedagogického v Praze, který pod taktovkou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (a v návaznosti na výsledky mezinárodního výzkumu PISA) začal v rámci jednoho ze svých výzkumných úkolů pracovat na
vymezení pojmů přírodovědné, matematické, čtenářské a finanční gramotnosti v prostředí českého vzdělávacího systému.
Blíže lze tyto pojmy a fenomény s nimi spojené prostudovat v příručkách.1)
Diskuze nad těmito pojmy a jejich obsahem, standardy tvořené pro většinu vzdělávacích oborů RVP ZV, ale zejména neutěšený stav žáků a studentů, které v týmu2)vzděláváme na středních a vysokých školách, nás donutil se zamyslet nad tím,
jak spojit obsah přírodovědných oborů, resp. komplexního obsahu přírodovědné gramotnosti s dalšími typy gramotností.
Analýzou výsledků studií PISA a TIMSS a naší dlouholetou zkušeností jednak v oblasti didaktiky chemie a jednak v přímé výuce na středních odborných školách a školách vysokých jsme došli k závěru, že zcela zásadním problémem českých žáků je omezená schopnost pochopení textů, a to zvláště textů složitějších.
Potvrzením nám byly i diskuze s učiteli všech stupňů vzdělávání, kteří se domnívali, že
moderní technologie
(zejména zasílání SMS zpráv) u žáků zcela
odbourávají touhu po čtení delších textů
a řadu zadaných úloh žáci nejsou ochotni řešit, neboť jsou doprovozeny příliš dlouhými texty, v nichž se žáci
obtížně orientují
, spíše se v nich však ochotni zorientovat vůbec nejsou. Důkazem tohoto tvrzení nám byl i fakt, že když jsme žáky nechali volit dobrovolně úlohy pro domácí řešení, téměř vždy byla rozhodujícím parametrem pro volbu konkrétní úlohy
délka jejího zadání, nikoli obtížnost.
Paradoxně si tak žáci/studenti volili často úlohy co do náročnosti řešení složitější, u nichž však nemuseli „zdlouhavě“ číst zadání, a to přesto, že zadání úloh mělo často beletristický ráz, aby žáci byli pro jejich řešení více motivováni.
Jak ovšem v omezeném časovém prostoru naučit žáky chápat jednodušší i složitější texty, naučit je přírodním vědám a zároveň vybudit alespoň jejich minimální zájem o danou problematiku? Autorský tým podporovaný
společností Lach-Ner
vytvořil výukové materiály pro učitele, které se snaží atraktivní formu propojit vzdělávací obor Chemie s prvky čtenářské gramotnosti. Vznikl tak soubor 28 úloh, které u žáků pomáhají na dobře známých tématech souvisejících s jejich empirickou zkušeností rozvíjet prvky přírodovědné i čtenářské gramotnosti zároveň. Úlohy pokrývají témata vzdělávacího oboru Chemie, jak jsou uvedena v RVP ZV: Pozorování, pokus a bezpečnost práce, Směsi, Částicové složení látek a chemické prvky, Chemické reakce, Anorganické sloučeniny, Organické sloučeniny a Chemie a společnost. Jsou uvozeny více či méně náročným textem, za nímž následuje série otázek, na které žáci odpovídají. Některé otázky jsou uzavřené a žáci volí mezi alternativami A–D, v jiných případech formulují žáci odpověď sami.
Kromě vlastního zadání úloh obsahují výukové materiály také
Metodický list pro učitele.
Ten přináší kromě řešení konkrétních úloh také tabulku, která systematicky a přehledně mapuje propojení úlohy s očekávanými výstupy RVP ZV a RVP SOŠ, čtenářskou gramotností v rovině vlastní čtenářské gramotnosti, tvůrčího psaní a mediální výchovy a nakonec s přírodovědnou gramotností tak, jak je v současnosti pojímána. Pokud se úloha nějakým způsobem vymyká obvyklým možnostem výuky, to znamená, že vyžaduje například přístup žáků k informacím a datům umístěným na internetu a v jiných médiích, je v tabulce ještě uvedena didaktická poznámka, která na výlučnost úlohy upozorní.
Naší snahou je tedy učitelům maximálně usnadnit práci, ukázat jim propojení úloh se stávajícími školními vzdělávacími programy jejich škol a upozornit je na fakt, že ani přírodní vědy by neměly rezignovat na rozvoj čtenářských schopností žáků, i když ze strany učitele musí být motivace žáků značná. První reakce učitelů jsou pozitivní a pozitivní odezvu jsme získali také na 64. sjezdu Asociací českých a slovenských chemických společností, pořádaném v červnu 2012 v Olomouci.
Za zmínku však stojí ještě jeden aspekt vzniku výukových materiálů, a to je
propojení odborných didaktiků se společností, která vzdělávání v přírodních vědách považuje za jednu ze svých priorit
a umožnila projektu podpory čtenářské gramotnosti ve výuce chemie vzniknout. Věříme, že podobné projekty budou soukromými subjekty postupně podporovány stále více a stránky novin se začnou plnit pozitivními zprávami o tom, že jsme nerezignovali a žáci své vzdělávací výsledky k radosti prognostiků, ekonomů, sociologů, ale zejména nás pedagogů a didaktiků opět začínají být lepšími.
A kde výukové materiály mohou učitelé najít? Úlohy i metodické listy pro učitele lze nalézt na internetovém odkazu:
Heslo
pro získání řešení úloh je CG2012. Vše lze jednoduše stáhnout a vytisknout. Doufáme, že námi vytvořené materiály budou vyučujícím ve výuce k užitku.
1 ALTMANOVÁ J. a kol.
Gramotnosti ve vzdělávání: příručka pro učitele.
Praha: VÚP, 2010, s. 31-43. ISBN 978-80-87000-41-0. ČERNOCKÝ, B., HEDBÁVNÁ, H., HERINK, J., JANOUŠKOVÁ, S., KUBIŠTOVÁ, I., MARŠÁK, J., PUMPR, V., SVOBODOVÁ, J. Přírodovědná gramotnost ve výuce: příručka pro učitele se souborem úloh. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV), divize VÚP, 2012. ISBN 978-80-86856-84.
2 Tým se sestává ze dvou akademických pracovníků (Pedagogická fakulta UK v Praze, Centrum pro otázky životního prostředí UK v Praze), učitele střední odborné školy (Obchodní akademie v Dušní ulici) a zástupce společnosti Lach-Ner.