Čtenářská gramotnost - nástroj gramotnosti finanční

Vydáno:

Výsledky testování českých školáků poukazují na problém malé čtenářské gramotnosti a nedostatečné schopnosti řešit úlohy z matematiky a přírodních věd. Proměna společnosti zase přináší potřebu nových témat, mimo jiné i finanční gramotnosti.

Čtenářská gramotnost - nástroj gramotnosti finanční
Mgr.
Jitka
Kašová
odborná garantka projektu Rozumíme penězům
Na co se tedy ve vzdělávání zaměřit dříve a kde na to brát čas? Zdá se, že při hledání odpovědi na tuto otázku musíme opustit tradiční pohled na výuku vymezenou vyučovacími předměty a více hledat vzájemná funkční
propojení témat a kompetencí.
Požadavek finančního vzdělávání žáků vstupuje do škol v kontextu aktuálních společenských problémů, především velké a nebezpečné předluženosti českých domácností. Ukazuje se na potřebu včas děti vybavit alespoň základy
finanční gramotnosti.
Zároveň se však základní školy stále více potýkají s nízkou úrovní čtenářské gramotnosti a pozornost se musí věnovat i gramotnosti informační či matematické. Jak mezi těmito různorodými požadavky najít spojitost a tím i prostor k odpovídající výuce? Pojďme si nejdříve připomenout, co pro nás znamená samotný pojem
gramotnost. Tradiční pojetí gramotnosti je definováno jako dovednost číst, psát a počítat. Vystačíme si však s touto definicí i v současnosti? Čím je dnešní společnost jiná?
Žijeme v době
informační exploze. Současná společnost bývá označována jako
společnost informační
a její rozvoj je založen na rozvoji informačních a komunikačních technologií. Její úroveň je posuzována i podle míry
funkční gramotnosti. Co se za tímto novým pojmem skrývá?
Funkční gramotnost představuje schopnost adekvátně zpracovat informace, s nimiž přicházíme do styku. Jedná se o schopnost v přečteném textu informace najít, porovnat, odlišit od podobných, ale přesto jiných a správně je aplikovat při další práci.
Funkční gramotnost představuje tedy schopnost
aktivně se zapojit do světa informací - orientovat se v něm, najít v něm své uplatnění, úspěch, bezpečí a spokojenost. Ovlivňuje schopnost lidí efektivně se učit a celoživotně se vzdělávat, rozhoduje o konkurenceschopnosti a prosperitě celé společnosti.
Funkční gramotnost bývá blíže specifikována pro oblast čtenářskou, informační, občanskou a matematickou. Každá z nich představuje práci s odlišným typem informací (texty, tabulky, grafy …), odlišnými informačními zdroji, situacemi, pravidly či tématy. A právě volba aktuálních témat (obsahů), je pro budování funkční gramotnosti významná. Takovým vhodným aktuálním tématem se může stát právě problematika finanční gramotnosti. Vysvětlím to na příkladu propojení gramotnosti finanční a čtenářské.
Čtenářskou gramotnost
nelze dnes vnímat jako prostou schopnost číst v technickém slova smyslu, tedy jako dovednost, kterou jsme získali v dětství, a která slouží k jednoduchému dešifrování a porozumění textu. Čtení je stále více využíváno jako nástroj k dosažení dalších cílů, které jsou klíčem k úspěchu ve studiu, v pracovním i osobním životě.
V souvislosti s tématy finanční gramotnosti jde zejména o schopnost použít čtenářskou gramotnost pro pochopení světa peněz, pro řešení běžných životních situací spojených s rozhodováním o současných nebo budoucích financích. Patří sem například:
 
porozumění významu odborných pojmů, dovednost porovnávat je a rozlišovat, práce se slovníkem, vnímání odlišného významu vět v souvislosti se změnou jediného slova nebo pořadí slov ve větě,
 
dovednost číst s porozuměním smlouvy, najít v nich klíčová slova, zformulovat klíčové otázky týkající se pochopení textu, vnímat jednotlivá fakta v kontextu, domýšlet souvislosti,
 
schopnost analyzovat text, najít skryté souvislosti v příběhu, fabulovat a předvídat vývoj situace (příběhu) v souvislosti s novými informacemi, rozlišit manipulativní prostředky,
 
reprodukovat sdělení, vysvětlit a argumentovat, uspořádat informace v textu s ohledem na jeho účel, zapojit se do diskuse,
 
formulovat hlavní myšlenky textu, vytvářet stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu.
Jak může takové spojení finanční a čtenářské gramotnosti vypadat v praxi? Nabízím
ukázku jedné vyučovací lekce:
1. Úvodní řízená diskuze
 
Proč si lidé půjčují peníze? Jak se nazývají ti, co si půjčí/ti co půjčí? Je ve větším nebezpečí dlužník nebo věřitel? Komu byste půjčili peníze a za jakých okolností?
 
Proč řada věřitelů oslovuje se svojí nabídkou lidi neschopné splácet? Proč jim nabízí vysoké půjčky i bez ručitele a kontroly v registru dlužníků?
Řídíme diskuzi ke vstupním otázkám. Vedeme žáky ke hledání souvislostí a vysvětlení pojmů. Nehodnotíme, neodpovídáme, necháváme téma otevřené. Zaznamenáváme klíčová slova.
Po skončení diskuze vyzveme žáky k sepsání dalších otázek, na které bychom potřebovali získat odpověď, abychom si uměli odpovědět na otázky vstupní. Otázky zapíšeme na tabuli.
2. Experti
Žáci utvoří expertní skupiny (trojice), každá z nich nastudujte určenou část textu (A, B, C). Potom dopisují odpovědi dle zadání:
a)
Text nám odpověděl na otázky:
 
Další, související otázky:
Studijní text (3 části):
A. Majetek dlužníků
V bulvárním tisku a na internetu denně vycházejí desítky inzertních nabídek na rychlé půjčky bez ručitele. Věřitelé nalákají klienty nejspíše v dobách nákupního shonu (Vánoce, Velikonoce, čas dovolených...) a sázejí na jejich tíživou sociální situaci. Tyto nabídky se zaměřují hlavně na problematické klienty, důchodce a matky samoživitelky. Často jsou to i lidé, kteří splácejí dluhy tak, že si půjčí jinde. S tím, jak roste celková zadluženost domácností a zhoršuje se jejich schopnost splácet, se tyto nabídky na rychlé půjčky rozmohly jako houby po dešti. Věřitelům jde přitom hlavně o majetek dlužníků.
B. Nebezpečná past
Nabídky na rychlé půjčky vypadají lákavě. Odborníci však varují, že se většinou jedná o past, z níž není úniku. Lichváři si najímají schopné právníky, kteří formulují smlouvy tak šikovně, že na dlužníka, pokud peníze nevrátí na den přesně, dopadnou obrovské sankce a hned vzápětí nato exekuce. Věřitelům přitom nejde o splátky nebo smluvní pokuty, ale spíše o zastavený majetek.
C. Rozhodčí doložka ve smlouvě
Rozhodčí doložka v praxi znamená, že případný spor se řeší u rozhodce, kterého si určí věřitel, takže to může být třeba jeho obchodní partner nebo kamarád. A zákon porušen není. Stejně tak přímá vykonavatelnost exekuce. Pokud včas nezaplatíte dluh a případné sankce, které se mohou vyšplhat ještě nad samotnou dlužnou částku, velmi rychle může proběhnout exekuce na byt.
3. Porada
Expertní týmy postupně dostanou slovo a prezentují dle osnovy:
 
Odpovídá váš text na některou z otázek na tabuli? Na kterou? Jak zní odpověď?
 
Na jakou další otázku vaše část textu odpovídá? Dopište otázku na tabuli. Odpovězte, vysvětlete.
 
Co byste ještě potřebovali vědět? Jaké další otázky jste zapsali? Napište je na tabuli.
4. Test
Otázky na tabuli vnímejte jako testové otázky. Očíslujte je (pokud je jich hodně, vyberte ty nejdůležitější) a napište stručné odpovědi. Porovnejte a zkontrolujte si jejich správnost.
Organizace výuky
Lekci je možné realizovat jako součást výuky vzdělávacích oblastí Jazyk a jazyková komunikace, Výchova k občanství nebo Člověk a svět práce. K řešení problematiky finanční gramotnosti, žáci používají a tedy i rozvíjejí zároveň svou gramotnost čtenářskou.
Námět lze ale rozpracovat i s důrazem na gramotnost informační, občanskou nebo matematickou. Příklad takových lekcí přinesou ukázky v dalších číslech tohoto časopisu.
Použitá ukázka je součástí materiálů k semináři
Finanční vzdělávání s podporou čtenářské gramotnosti.
Anotace semináře
Vzdělávání pedagogických pracovníků ve formách a metodách výuky směřujících k rozvoji finanční a čtenářské gramotnosti žáků základních škol.
Účastníci se aktivně seznámí s řadou efektivních metod podporujících čtenářskou gramotnost. Budou přitom používat texty obsahově související s finančním vzděláváním (hodnota a historie peněz, nakládání s penězi, základní práva spotřebitelů, činnosti bank a jiných finančních institucí, obrana proti zadlužení, finanční produkty k zajištění rizik a zhodnocení peněz).
Použité aktivity se zaměřují na dovednosti pracovat s informacemi, porozumět textu a jeho interpretaci, vyhodnocovat text, formulovat otázky, vyvozovat závěry z textu, porovnávat text se svými osobními znalostmi a zkušenostmi. Důležitou součástí těchto aktivit je práce s odbornými pojmy z oblasti peněz, hospodaření domácnosti a používání základních finančních produktů a služeb.
Získané informace účastníci ve druhé části semináře používají k řešení problémových úloh. Ze semináře si odnášejí náměty k finančnímu vzdělávání s podporou čtenářské gramotnosti žáků na 2. stupni ZŠ a návrh plánu implementace finančního vzdělávání do své výuky.
Vzdělávací cíl
Účastníci získají přehled o obsahu Standardů finanční gramotnosti (MŠMT); prakticky si vyzkouší metody efektivní práce s textem, diskusní metody a metody kritického myšlení zaměřené na finanční vzdělávání; prohloubí svou metodickou průpravu k rozvoji finanční a čtenářské gramotnosti žáků; získají specifické znalosti související s vlastní finanční gramotností.
Komu je určen:
Seminář je přednostně určen učitelům 2. stupně ZŠ, především učitelům vzdělávacích oblastí Jazyk a jazyková komunikace, Člověk a společnost, Člověk a svět práce.
Rozsah:
dva bezprostředně navazující 4hodinové semináře.
Tento seminář je jedním ze sedmi modulů volného vzdělávacího cyklu Finanční vzdělávání s podporou vybraných gramotností (čtenářské, informační, občanské a matematické). Cyklus je nabídkou DVPP pro pedagogy 1. i 2. stupně ZŠ.
Konkrétní termíny seminářů k tomu tématu najdete na www.rozumimepenezum.cz