ČŠI: Testování a další nástroje inspekčního hodnocení

Vydáno:

V měsíci září 2012 představila Česká školní inspekce médiím i veřejnosti Závěrečnou zprávu o přípravě, průběhu a výsledcích první celoplošné generální zkoušky ověřování výsledků žáků v počátečním vzdělávání (ve školním roce 2011/2012 pilotovaném na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol). Zpráva je ke stažení na www.csicr.cz a bude podrobněji rozebrána v příštím čísle Řízení školy, v dalším ze série článků informujících podrobněji o projektu Národní systém inspekčního hodnocení vzdělávací soustavy v České republice (dále i „NIQES“), v jehož rámci je vývoj systému pro národní šetření a ověřování výsledků žáků realizován. První ze série článků přinášíme právě nyní.

ČŠI: Testování a další nástroje inspekčního hodnocení
PhDr.
Ondřej
Andrys
 
náměstek ústřední školní inspektorky pro inspekční činnost
TRANSFORMAČNÍ PROJEKT ÚŘADU
Česká školní inspekce (dále i „ČŠI) je realizátorem
vlastního transformačního projektu
s názvem Národní systém inspekčního hodnocení vzdělávací soustavy v České republice (NIQES). Realizace projektu započala 1. 7. 2011 a jeho ukončení je naplánováno na polovinu roku 2014. Projekt je z 85 % spolufinancován z prostředků ESF - OP VK a jeho celkový rozpočet pro tříletou realizaci je cca 296 mil. Kč. Vzhledem k faktu, že jde o rozvojový projekt úřadu státní správy, který je národní autoritou pro hodnocení škol,
dotknou se jeho výstupy prakticky celého vzdělávacího systému
s výjimkou segmentu vysokého školství. Podrobné a komplexní informace o projektu naleznete na
Cílem ČŠI je s podporou projektu NIQES vytvořit transformovaný, moderní a flexibilní systém národního inspekčního hodnocení škol, vytvořit nové metody a nástroje pro hodnocení kvality české vzdělávací soustavy a zajistit vzdělávání jak svých zaměstnanců, tak učitelů a ředitelů škol v oblasti nových inspekčních postupů. Projekt se skládá ze čtyř klíčových aktivit.
Hlavním cílem první klíčové aktivity projektu je vytvořit
soubor nových inspekčních postupů, nástrojů a metod pro zjišťování a hodnocení kvality vzdělávání
jak na úrovni vzdělávací soustavy, tak na úrovni jednotlivých škol.
Prioritním cílem druhé klíčové aktivity je vytvořit
systém pro inspekční hodnocení školních vzdělávacích programů
a zejména
vytvořit funkční a uživatelsky příjemnou technologickou platformu pro podporu tvorby a administrace školních vzdělávacích programů ze strany pedagogických pracovníků.
Třetí klíčová aktivita projektu je zaměřena na
vybudování komplexního systému personálního rozvoje ČŠI
a důsledné další vzdělávání školních inspektorů, pedagogů i ředitelů škol v problematice nových inspekčních postupů, metod a nástrojů, které budou vytvořeny v rámci projektu a které budou implementovány do hlavní činnosti organizace.
NÁRODNÍ ŠETŘENÍ VÝSLEDKŮ ŽÁKŮ V POČÁTEČNÍM VZDĚLÁVÁNÍ
Čtvrtá klíčová aktivita, která je někdy mylně označována jako celý projekt NIQES, si klade za cíl
vybudovat univerzální technologickou platformu pro elektronické ověřování výsledků žáků ve školách, napříč ročníky a předměty, v důsledku kterého bude možné žákům, rodičům a školám poskytovat účinnou zpětnou vazbu o vzdělávacím procesu. ČŠI pak získá dosud chybějící nástroj pro hodnocení výsledků vzdělávání, jehož provádění jí ukládá školský zákon.
V rámci této klíčové aktivity je tedy vyvíjen univerzální
testovací systém, který umožní realizaci ověřování výsledků žáků na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol i výběrová či plošná šetření v jakémkoli jiném ročníku a v jakémkoli předmětu.
Dále pak systém pro tzv. školní testování spojené se školním e-learningem, kdy každý učitel získá možnost provádět vlastní elektronické testování žáků v libovolném ročníku a z libovolných předmětů jako běžný nástroj vlastních evaluačních procesů, včetně nástroje pro tvorbu vlastních elektronických kurzů či možnosti využívat databázi testů sestavených pro celostátní certifikované testování.
A v neposlední řadě sytém pro tzv. domácí testování, které umožní rodičům využívat online testovací systém pro domácí přípravu svých dětí. Nejde tedy pouze o vývoj jednoho systému pro státní certifikované testování, jak je občas chybně prezentováno, ale o celý soubor elektronických testovacích modulů, které by měly pro své potřeby využívat především školy samotné, jež tyto moduly získají zcela zdarma.
Rozpočet pro tříletý vývoj a pilotáže systému elektronického ověřování výsledků žáků je cca 92 mil. Kč, z toho rozpočet pro tříletý vývoj a související aktivity tzv. plošného testování je cca 50 mil. Kč. Náklady na provoz systému po ukončení jeho vývoje budou cca 7 mil. Kč ročně.
Vláda České republiky se svým programovým prohlášením ze dne 4. 8. 2010 zavázala k zavedení pravidelného zjišťování výsledků vzdělávání v 5. a 9. ročníku základního vzdělávání.
Po dohodě s ministrem školství, mládeže a tělovýchovy a v souladu s Programem zjišťování výsledků vzdělávání: Zjišťování výsledků vzdělávání Českou školní inspekcí v roce 2012 (č.j. MSMT-4849/2012-K1) Česká školní inspekce systém ověřování výsledků žáků celoplošně poprvé pilotovala právě v 5. a 9. ročnících základních škol a v odpovídajících ročnících jiných druhů škol.
První celoplošná generální zkouška se uskutečnila ve dnech 21. 5. - 8. 6. 2012 a zapojilo se do ní 99,8 % všech škol, pro které byla generální zkouška určena. Podrobná zpráva z této zkoušky je k dispozici na webových stránkách České školní inspekce. Druhá generální zkouška se uskuteční v termínu 13. května až 7. června 2013 a v rámci této druhé zkoušky již bude vyzkoušen systém v plné funkčnosti a zásadně dopracovány budou také testové úlohy (konstruované jako ověřovací, nikoli srovnávací). Ostrý provoz se předpokládá až od roku 2014.
V rámci různých mediálních zkratek je projekt NIQES občas prezentován pouze jako nástroj pro zavedení tzv. plošného testování žáků na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol. Takové posouzení je však nesprávným a nesmyslným zjednodušením cílů projektu a je velmi vzdáleno jeho skutečnému smyslu.
Z pohledu České školní inspekce je
oblast ověřování výsledků žáků pouze jedním z mnoha nástrojů
pro hodnocení kvality české vzdělávací soustavy v intencích školského zákona.
SPOLUPRÁCE S ODBORNOU VEŘEJNOSTÍ
Občas se objevují snahy hodnotit výstupy projektu NIQES, jakoby byl projekt ukončen. Teprve nedávno začaly výstupy z projektu získávat takové obrysy, aby bylo možné vést o parametrech či vlastnostech jednotlivých projektových výstupů odbornou diskuzi, a ovlivňovat tak dále jejich vývoj a směřování.
V této souvislosti ČŠI úzce spolupracuje s odbornými školskými asociacemi, jako je:
Asociace ředitelů základních škol ČR, Asociace pedagogů základního školství ČR, Asociace ředitelů gymnázií ČR, Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska, Asociace aktivních škol či organizace zastupující zřizovatele škol, jako je Svaz měst a obcí ČR, Asociace krajů ČR nebo odborné útvary České biskupské konference v rámci školství církevního.
Na žádném z jednání, která se dosud s uvedenými organizacemi uskutečnila, se neobjevily zásadní rozpory či nesouhlas s obsahem projektu a
zástupci jednotlivých klíčových školských asociací
a sdružení obsah projektu NIQES i jeho výstupy
včetně tzv. plošného testování naopak podporují.
Zástupci výše zmíněných asociací rovněž zasedají v poradním orgánu ČŠI - Konzultační radě pro nové nástroje inspekčního hodnocení, jejímž cílem je právě projednávání dílčích záležitostí ve vazbě na přípravu nových metod, postupů a nástrojů pro hodnocení kvality vzdělávací soustavy i zavádění procesu tzv. plošného testování žáků na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol.
ÚKOLY K ŘEŠENÍ
V rámci realizace projektu je třeba dořešit některé zásadní záležitosti, které nejsou v kompetenci ČŠI. Jde zejména o
dopracování standardů pro základní vzdělávání, aktualizace rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
a nezbytné bude rovněž
legislativní ukotvení
procesu ověřování výsledků žáků v uzlových bodech pro ostrý režim od roku 2014.
Problematika připravenosti vzdělávacích standardů pro jednotlivé předměty, které by měly být součástí ověřování výsledků žáků na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol, je zcela zásadním milníkem pro úspěšné pojetí celé oblasti ověřování výsledků žáků v počátečním vzdělávání.
Otázka standardů je klíčová, je středobodem doporučení, které České republice adresovala OECD ve své zprávě o hodnocení vzdělávání za rok 2010, standardy jsou nepostradatelné pro tvůrce testových úloh a jejich kvality se dotýká také řada připomínek a požadavků domácí odborné veřejnosti. V neposlední řadě budou dopracované standardy jasným signálem, že vzdělávání žáků má jednoznačně sledovat širší cíle, než jaké lze sledovat elektronickým testováním.
Pro výběrová národní šetření, která potřebuje ČŠI pro efektivní hodnocení výsledků vzdělávání dle školského zákona, ani pro vývoj a pilotování testovacího systému není specifické legislativní ukotvení nad rámec stávajících předpisů třeba. Za nutné však ČŠI považuje
dořešit legislativní ukotvení procesu celoplošného ověřování výsledků
žáků na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol pro ostrý režim od roku 2014, tak aby byly zcela jasně vymezeny práva a povinnosti všech zúčastněných.