Comenia Script - alternativa k běžně psanému písmu může do škol

Vydáno:

Učitelé a pracovníci poradenských služeb ve školství, kteří se podílejí na řešení vzdělávacích problémů žáků, se shodují, že se dnešní děti i dospělí přiklánějí ke zjednodušování formy písemného projevu. U žáků se tak děje již ve věku mezi 10 a 12 lety - často opouštějí klasické psací písmo, které všechna písmena spojuje, a volí si méně komplikovaný rukopis.

Comenia Script - alternativa k běžně psanému písmu může do škol
Mgr.
Marek
Zeman
 
ředitel Odboru vnějších vztahů a komunikace, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR
Na tento trend pohotově zareagovala
Radana Lencová
v rámci doktorského studia na VŠUP v Praze (konkrétně v ateliéru písma a typografie) mezi lety 2002 a 2005. Zkoumala stav rukopisného písma a dospěla k závěru, že
je třeba jej oživit a pozměnit tak, aby lépe vyhovovalo současným potřebám
a bylo možno jej více a smysluplněji využívat. Lencová pak v rámci projektu
„Kaligrafie dnes - rukopisné písmo“
vytvořila nové psací písmo Comenia Script.
Inspiraci
hledala autorka
v renesančních humanistických písmech, která se úplně nespojovala a byla lehce čitelná i při rychlém psaní.
Brala v potaz i
současné písařské tendence
a
již existující dobře čitelná písma.
Výsledné písmo
Comenia Script
sestává z
jednoduché velké abecedy a z malé abecedy bez smyček, jednotlivá písmena nejsou spojována.
Zajímavostí je, že písmo určené pro výuku v prvních třídách má kolmý sklon, sklon mírně doprava je určen k výuce až od druhého ročníku. Po dokončení písma Comenia Script provedla Lencová ve spolupráci s PedF UK několik diagnostických zkoušek přímo s žáky základních škol. To jí pomohlo při následné tvorbě didaktických materiálů speciálně pro výuku písma.
Autorka pracovala na základě několika předpokladů. Především doufala, že
podobnost písma Comenia Script s tištěným písmem umožní žákům rychleji si psaní osvojit.
Další výhodou, kterou brala v úvahu, byl fakt, že nespojitost písma umožní písaři používat diakritická znaménka ihned, bez nutnosti vracet se zpět po dokončení celého slova; logicky by tak mělo dojít k
eliminaci chyb.
Autorka také kalkulovala s omezením objemu informací, které musejí děti vstřebat - díky Comenia Script by se namísto čtyř písmen (velké psací, malé psací, velké tištěné a malé tištěné) učily jen dvě. Navíc by podle ní písmo mělo ulehčit genetické čtení a být přístupnější žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, například dysgrafikům.
Díky množícím se dotazům ze strany učitelů i vysokoškolských pedagogů, které zajímalo, zda bude možné písmo Comenia Script využívat ve výuce, probíhalo od roku 2010 pod taktovkou MŠMT a PedF UK dvouleté pokusné ověřování. Dávalo si za cíl zjistit, zda rozvoj písařských dovedností prostřednictvím písma Comenia Script je pro žáky vhodnější, nebo doplňující ke stávající formě psaní, či bude možné tento typ písma doporučit jako alternativní písmo pro výuku.
Ověřování nebylo koncipováno jako standardizovaný vědecký výzkum (co se reprezentativnosti a omezení výběrové chyby týče). Ve středu zájmu stál především metodicko-didaktický pohled a snaha posoudit výuku počátečního psaní z kvantitavního a kvalitativního hlediska. Cílem bylo
získat zpětnou vazbu
a případné
podněty pro vylepšení písma.
Pokusné ověřování probíhalo na 33 pilotních školách, které se do projektu dobrovolně přihlásily, včetně škol s upraveným vzdělávacím programem pro žáky se zdravotním postižením. Účastnilo se jej celkem 694 žáků prvních a druhých tříd. Zapojeni ale nebyli pouze samotní žáci a jejich učitelé, ale i rodiče. Své dojmy měli možnost sdělovat pomocí dotazníků i panelových rozhovorů, podobných šetření se účastnili i učitelé. Nedílnou součástí ověřování bylo samozřejmě
strukturované pozorování žáků během výuky psaní.
Ověřování přineslo pro nové písmo pozitivní výsledky. Co se kvality písařského projevu týče, je srovnatelné s psaním běžnou abecedou, vyrovnaná jsou písma i v otázce rychlosti psaní, i když tento znak není cílem rozvoje počáteční písařské dovednosti. Spokojení byli podle šetření i rodiče, především díky vysoké motivovanosti dětí psát. Motivační stránku písma jistě podpořily i didakticky a graficky zdařilé výukové materiály z dílny autorky písma. Podle učitelů byla výuka snazší a zábavnější i pro žáky se zdravotním postižením.
Pokud se škola rozhodne Comenia Script vyučovat, měla by se postarat o
kvalitní zaškolení učitelů, zajistit didaktické materiály
(s ohledem na autorská práva) a nesnažit se o přecvičování žáků, kteří na školu přicházejí se znalostí klasické psané abecedy. Důležité také je, aby bylo žákům, kteří se učí Comenia Script, umožněno naučit se číst běžně používanou psanou abecedu. V tomto ohledu je ale zapotřebí i přispění rodičů, kteří by měli se školou spolupracovat.
Úkolem MŠMT je pak
umožnit výuku psaní Comenia Script jako alternativního druhu písma a podporovat realizaci kurzů pro vzdělávání učitelů.
Těm bude prostřednictvím Národního institutu dalšího vzdělávání (NIDV) ve spolupráci s autorkou písma Radanou Lencovou nabízen
akreditovaný vzdělávací kurz
zaměřený na didaktiku rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti s využitím písma Comenia Script.
Důvodem pro rozhodnutí ministerstva školství pokusně ověřit psací písmo Comenia Script byly mimo jiné i časté dotazy rodičů, kteří mají zkušenosti se vzděláváním žáků v zahraničí (Velká Británie, USA, Finsko, Dánsko), kde žáci běžně používají tiskací písmo.
Podmínkou pro školy, které se ho rozhodnou zařadit do výuky, bude
souhlas rodičů s výukou
tohoto písma
s upozorněním na možné komplikace při přestupu žáka
na jinou školu, používání určeného typu didaktických materiálů při nácviku psaní a vyškolený pedagog v metodice výuky tohoto písma. Škola dále garantuje, že žák, který se učí psací písmo Comenia Script, nebude přecvičován na jiný typ písma ani při jeho přestupu na jinou školu. Pokud se škola rozhodne zařadit písmo Comenia Script do výuky, musí toto
uvést ve svém školním vzdělávacím programu.