Co není kariérové poradenství

Vydáno:

Do škol aktuálně směřuje skrze místní akční plány a krajské akční plány a další strategie téma kariérového poradenství. Podle nového znění novely zákona o pedagogických pracovnících, která je v současnosti v legislativním procesu, by se měla od roku 2021 ve školách objevit i nová pozice kariérového poradce. Pro někoho je to zcela nová záležitost, někdo jiný v ní vidí „starou“ profesní orientaci, kterou ve škole již léta zajištují výchovní poradci, zejména v souvislosti s výběrem vyššího stupně školy. Do RVP ZV je rovněž zakomponována vzdělávací oblast Člověk a svět práce. Proč se tedy uvedená oblast najednou jmenuje kariérové poradenství a proč je na ni kladen takový důraz?

 

 

 

 

Co není kariérové poradenství
Mgr.
Silvie
Pýchová,
Spoluzakladatelka Centra kompetencí, spoluzakladatelka Expertní komory kariérového poradenství, výkonná ředitelka SKAV
Současní žáci prvních tříd základní školy budou vstupovat na trh práce po roce 2030, nikdo ale v současné době netuší, jak bude prostředí práce v dané době vypadat. Můžete namítnout, že to není nic nového, že je osud pedagogů, že připravují na život ve společnosti, která se vyvíjí. Jenže doposud jsme nežili ve společnosti, která se vyvíjí takto dynamicky, a to zejména vzhledem k dopadu rozvoje technologií, ale i postupující globalizaci. Lidem totiž začínají mimo jiné v práci významně konkurovat roboti, umělá inteligence je v mnoha ohledech ve svém výkonu spolehlivější než člověk.
Prognózy vypadají jako úryvek ze sci-fi románu, ale ne nadarmo se tomuto tématu věnovalo i poslední Světové ekonomické fórum a i v České republice se čím dál více mluví o čtvrté průmyslové revoluci neboli o Průmyslu 4.0. Budu-li citovat profesora Michala Pěchoučka z ČVUT, který letos vystoupil jako jeden z hlavních řečníků na konferenci iniciativy Úspěch pro každého žáka,
„futurologové říkají, že do roku 2030 zmizí zhruba dvě miliardy pracovních míst na světě, což je asi 50 % veškerých pracovních míst“.
To je poněkud nepředstavitelné.
Každopádně bude záviset na konkrétních lidech, nakolik budou schopni se přizpůsobit a dobře na změny reagovat.
Ať už to bude ve výsledku o nějaké procento více či méně, je zřejmé, že se s trhem práce něco významného děje, a v této souvislosti je dobré si i připomenout, že Česká republika patří k průmyslovějším zemím světa a průmysl je oblast, kde je automatizace „nejjednodušší“. Navíc u nás aktuálně vládne akutní nedostatek lidí na pracovním trhu, a pro firmy je tedy v dobách ekonomické prosperity výhodné co nejrychleji svou výrobu robotizovat. Automatizace se ale netýká jen profesí ve výrobě, umělá inteligence může snadno nahradit i kvalifikovanější pracovní pozice, např. v administrativě, je to jen záležitost času a investic do vývoje takovýchto technologií.
A jak s tím souvisí kariérové poradenství? V poslední době je na něj kladen takový důraz právě proto, že
je potřeba, aby si změny celospolečenského kontextu byli vědomi už žáci na školách
a aby počáteční vzdělávání s tímto vývojem počítalo. Kariérové poradenství tedy
nemá
být rada do života, jaké nejlepší zaměstnání se pro daného žáka podle jeho vzdělávacích výsledků hodí, protože daná profese už za pár let jednoduše nemusí vůbec existovat. Například současný trend podpory technického vzdělávání by tedy v žádném případě neměl sloužit k tomu, aby se co nejvíce žáků poslalo do učebních oborů, kde „nejsou aktuálně zaplněné lavice“, ale mělo by vést k zájmu dětí a mladých lidí o tuto oblast uplatnění v nejširším slova smyslu. Technické obory budou do budoucna beze sporu prosperující oblastí, ale zároveň i prostředím, kde poběží vývoj „raketovou“ rychlostí, a předpokládá se, že na to pracovníci v této sféře budou muset být připraveni reagovat, a tedy se i neustále
učit novým věcem
. Nejde tedy v žádném případě o to, sem „zaparkovat“ děti, které pro tuto oblast nezískají větší nadšení, ale mělo by jít naopak o to, ji nechat žáky objevit a seznámit se s takovým prostředím. To se netýká jen technických oborů, ale i dalších oblastí lidské činnosti, které se rovněž proměňují, jako je sociální oblast, umění, personalistika apod.
Celkově je potřeba vést žáky dlouhodobým vzdělávacím procesem k tomu, aby byli schopni v těchto složitých a neustále se měnících podmínkách do budoucna nejen přežít, ale i
kvalitně prožít život
. Kariérové poradenství tedy může mít jakoukoliv formu, která to podpoří. Určitě tedy
nejde
o zaškatulkování žáka do nějaké konkrétní profese a ujišťování, že ho tato konkrétní práce bude celý život živit. Dnešní mladí lidé se budou potřebovat rychle rozhodovat a orientovat se v široké nabídce příležitostí a také budou muset unést určitá rizika, která s sebou nesou zmiňované trendy ve společnosti.
Kariérové poradenství ale také
neznamená
to, že se žák přijde poradit k nějaké autoritě, která rozumí tomu, jak by měl vypadat jeho život. Nikdo takový neexistuje
a jediným odborníkem na život je a bude samotný žák
a budoucí dospělý člověk. Kariérové poradenství a vzdělávání celkově mu může jenom pomoci si toto uvědomit a klást mu otázky, které mu pomohou stát pevněji na svých nohou při rozhodování o svém dalším směřování. Kariérové poradenství je obor, který má za sebou přibližně 100 let vývoje, a my se nemůžeme vrátit o 30 let zpět a testovat, jaké mají děti zájmy, a podle toho je rozřazovat do profesních kategorií. Tato etapa už je překonaná, a proto je potřeba začít uplatňovat aktuální poznatky z oboru kariérového poradenství, který se i nadále vyvíjí. V České republice ale na mnoho odborníků v tomto směru zatím ještě nenarazíte.
V období 2010-2014 proběhly v České republice dva běhy distančního kurzu Univerzity ve Stockholmu, které vedly zakladatelky vysokoškolského oboru kariérového poradenství na této univerzitě, a několika desítkám českých účastníků představily novodobé přístupy, teorie a osobnosti v kariérovém poradenství, jako je například Vance Peavy (jeho kniha
Sociodynamické poradenství. Konstruktivistická perspektiva
je k dispozici v češtině, vydalo ji Centrum Euroguidance při DZS) nebo Norm Amundsen a další. Není úplně praktické začít vymýšlet, jak bychom mohli přistupovat ke kariérovému poradenství „od nuly“, je potřeba vycházet z již ověřených teorií a na jejich základě rozvíjet celý podpůrný systém. Nutná bude v tomto směru intenzivní spolupráce mezi školami, firmami, výzkumnými institucemi apod. Ve stávající situaci totiž není mnoho prostoru pro „kutilství“.
A co za současné situace mohou dělat školy? Na prvním místě by si měly být změn plně vědomy, měly by reflektovat současný vývoj při přístupu k žákům a hlavně jim
klást více otázek
v souvislosti s vývojem společnosti, technologií a trhu práce spíše než předstírat, že na ně máme odpovědi. Měly by jim umožňovat co nejvíce se seznámit s reálným fungováním světa práce v praxi, např. návštěvami různých moderních firem a zvaním si odborníků z praxe do výuky, např. z řad rodičů.
V rámci mezinárodního projektu vznikla také příručka pro školy
Průvodce kariérou: Zpráva o efektivním kariérovém poradenství
, která vyšla v roce 2012 v češtině. V publikaci je uveden alespoň základní přehled vývoje teorií kariérového poradenství a jejich kritik. Najdete v ní například stručně popsaný přínos Donalda E. Supera (1910-1994):
„Rozvoj Superových myšlenek o sebepojetí a přizpůsobení k profesi vedl k předefinování profesního poradenství jako procesu pomáhání jedinci při vyvíjení komplexního a přiměřeného obrazu sebe sama a své role ve světě práce, testování tohoto konceptu v porovnání s realitou a jeho převedení do reality, spolu s uspokojením jedince i přínosem pro společnost.“
Dále se například můžete dočíst, že teorie učení kariérového poradenství podle Johna Krumboltze
„klade větší důraz na to, aby si poradce pokládal otázky, jako např.:
-
Jak úspěšné byly mé poradenské zásahy v podpoře nového učení na straně mých klientů?
-
Jak dobře mé poradenské služby pomohly klientům poradit si se stále se proměňujícím světem práce?
-
Jak velký pokrok dělají mí klienti při vytváření uspokojivého života sami pro sebe?“
Publikace je určena pro školy, proto je citované otázky možné směřovat i na učitele a místo slova „klient“ si dosadit „žák“. Pedagogové v ní najdou příklady, jak mohou k tomuto tématu směrem k žákům přistupovat. Určitě ale nedoporučuji považovat publikaci za metodickou „kuchařku“, ale spíše za zdroj inspirace do výuky na základě toho, co se osvědčilo zapojeným školám. To je zatím minimum, co je možné v aktuální situaci pro rozvoj kariérového poradenství na školách udělat. Na další, systematičtější podporu v tomto směru si budou muset pracovníci ve školství počkat, až si ministerstva a další instituce uvědomí závažnost současné situace a začnou společně vyvíjet pro školy podporu.
Dostali jsme se totiž do bodu, kdy se mezioborová a mezirezortní spolupráce stává naprostou nutností.
ZDROJE
-
PATTON, W. a M. McMAHON.
Career Development and System Theory.
Rotterdam: Sense Publishers, 2014.
-
PEAVY, R. V.
Sociodynamické poradenství. Konstruktivistická perspektiva.
Praha: Dům zahraniční spolupráce, 2013. Dostupné z: http://www.euroguidance.cz/ publikace/sociodynamicke-porad..pdf
-
PĚCHOUČEK, M.
Technologický pokrok: Umělá inteligence jako hrozba a příležitost
[přednáška]. Praha: Úspěch pro každého žáka, 25. 4. 2017. Dostupné z: https://slideslive.com/38900772/technologicky-pokrok-umela-inteli gence-jako-hrozba-a-prilezitost
-
Průvodce kariérou pro školy: Zpráva o efektivním kariérovém poradenství
[online]. Praha: DZS, 2012. Dostupné z: http://www.euroguidance. cz/publikace/pruvodce-karierou.pdf
-
World Economic
Forum
.
The Future of Jobs, Employment, Skills and Workforce Strategy for the Fourth Industrial Revolution
[online]. Geneva: World Econimic
Forum
, 2016 [cit. 20. 3. 2017]. Dostupné z: http://www3.weforum.org/ docs/WEF_Future_of_Jobs.pdf

 

 

 

Související dokumenty

Pracovní situace

Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Žáci-cizinci v ZŠ
Může škola požadovat peníze za opotřebení učebnic?
Doprovod žáka do nemocnice
Dohled v základním vzdělávání
Malotřídní základní škola - legislativa
Malotřídní základní škola
Činnosti zajišťované v „malotřídních“ školách
Pracovněprávní specifika „malotřídní“ školy
Málotřídní školy a pracovněprávní vztahy
Málotřídní
Žákovská a studentská samospráva
Uvolnění a vyloučení ze základní školy
Převedení žáka do odpovídajícího ročníku základní školy
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Změna ve vyplňování záznamů o úrazech
Zákonný zástupce
Školy s rozšířenou výukou
Krizový plán jako součást interní dokumentace školy

Poradna

Kariérový poradce na ZŠ
Počet žáků ve třídě
Žák v zahraničí
Přijetí cizince do základní školy
Výuka Aj
Problémy ve třídě
Odpolední vyučování 1. stupeň
Škola v přírodě
Doprovod do školy
Pobyt žáka v zahraničí
Vozíčkář
Pobyt v zahraničí dítěte
Sloučení škol
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Přímá ped. činnost
Odklad povinné školní docházky
Uvolnění z výuky
Přijímání ke vzdělávání
Odklad
Dovolená