Co musí mít splněno ředitel školy k 1. 9. 2016 vzhledem k novele školského zákona

Vydáno:

Novela školského zákona a s ní spojené vyhlášky, zejména vyhláška č. 27/2016 Sb., přináší změny do škol. Nejedná se pouze o změny v pojetí výchovně-vzdělávacího procesu, ale o povinnosti škol a jejich pedagogických zaměstnanců. Cílem tohoto článku je upřesnit a konkretizovat povinnosti školy vzhledem k novele školského zákona, které mohou školám pomoci při zavádění společného vzdělávání do praxe, usnadnit spolupráci se ŠPZ a nevystavit se ohrožení. Jedná se o informace, které vycházejí z platných legislativních norem, z doporučení MŠMT a zatím vydaných vyhlášek.

 

Co musí mít splněno ředitel školy k 1. 9. 2016 vzhledem k novele školského zákona
Mgr.
Marika
Kropíková
speciální pedagožka, lektorka DVPP, lektorka primárních programů
Inkluzivní vzdělávání má vytvořit podmínky pro vzdělávání všech žáků (výjimku tvoří žáci se středně těžkým a těžkým mentálním postižením, žáci postižení více vadami a autismem) v základních školách. Aby bylo možné vůbec začít ve škole fungovat na základě novely školského zákona, musí mít škola připraveny následující náležitosti, které byly definovány v dokumentu MŠMT Ředitel základní školy a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Tyto informace může ŠPZ od školy vyžadovat vždy před vydáním doporučení pro žáka se speciálně vzdělávacími potřebami.
1.
Ředitel školy vyhodnotí, kolik žáků se speciálními vzdělávacími potřebami se dosud na jeho škole vzdělává a jaká je jejich skladba. Dále vyhodnotí, jak by se následně proměnila organizace vzdělávání ve škole, pokud by se vzdělávání žáků doplnilo podpůrnými opatřeními.
Praktický dopad:
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (dříve žáci se zdravotním znevýhodněním nebo postižením a žáci sociálně znevýhodnění) jsou dle novely ŠZ definováni jako žáci s potřebou podpůrných opatření ve vzdělávání. Všichni tito žáci mají zákonné právo na podporu.
Pokud by měli být tito žáci prakticky definováni, jedná se o následující žáky:
-
žáci se specifickými poruchami učení,
-
žáci s narušenou komunikační schopností (dysfázie, afázie, mutismus, efektivní mutismus, dyslalie, dysartrie, balbuties, tumultus sermonis, palatolalie, rinolalie, dysfonie, symptomatické poruchy řeči, kombinované poruchy řeči),
-
žáci se sluchovým postižením a oslabením sluchového vnímání,
-
žáci tělesně postižení,
-
žáci s PAS, Aspergerovým syndromem,
-
žáci se zrakovým postižením,
-
žáci se specifickými poruchami chování (poruchou chování je, pokud jedinec chápe normy, rozumí jim, ale nepřijímá je nebo se jimi nedokáže řídit, protože v dané chvíli není schopen ovládat své chování; vodítkem pro školy může být ADHD, hyperkinetický syndrom, případně psychiatrické onemocnění),
-
žáci chronicky nemocní (diabetici, epileptici, astmatici, chronická onemocnění srdce, ledvin, alergici apod.), pokud charakter jejich onemocnění má dopad na změnu kvality výchovně-vzdělávacího procesu nebo pokud jejich onemocnění je důvodem k přidělení podpůrného opatření,
-
žáci s lehkým mentálním postižením, kteří byli dosud vzdělávání podle RVP ZV příloha LMP,
-
žáci nadaní a mimořádně nadaní (žák nadaný je žák, který při adekvátní stimulaci vykazuje ve srovnání s vrstevníky vysokou úroveň v jedné či ve více oblastech rozumových schopností nebo v pohybových, manuálních, uměleckých nebo sociálních dovednostech, nebo mimořádně nadaný žák je žák, jehož rozložení schopností dosahuje mimořádné úrovně při vysoké tvořivosti v celém okruhu činností nebo v jednotlivých rozumových schopnostech nebo v pohybových, manuálních, uměleckých nebo sociálních dovednostech),
-
žáci s odlišnými životními a kulturními podmínkami [do této kategorie mohou být zařazení žáci s cizí státní příslušností, s cizí národností, s cizím rodným jazykem, z dvojjazyčného prostředí, jiného etnika, s nařízenou ústavní výchovou, vyrůstající v pěstounské péči, vychováváni ve střídavé péči, žijící v sociálně vyloučené lokalitě, ohrožení chudobou nebo žijící v chudobě (rodina je příjemcem dávek v hmotné nouzi), azylanti, žadatelé o pobyt v ČR, žáci ohrožení CAN, žáci žijící v neúplné rodině].
Škola musí vést evidenci těchto žáků, protože skladba třídy, případně školy, je jedním z podkladů k přiznaným podpůrným opatřením a ŠPZ bude vyžadovat tuto informaci vždy před přidělením podpůrného opatření žákovi, které se odvíjí nejenom od jeho postižení či znevýhodnění, ale i ze skladby třídy (počet žáků ve školní třídě, personální podpora, pedagogická intervence, speciálně pedagogická péče).
Doporučuji, aby si školy sestavily dotazník, o jehož vyplnění rodiče požádají. Rodič není povinný tento dotazník vyplnit. Škola ale musí prokazatelným způsobem doložit, že rodiče o této skutečnosti informovala a požádala je o poskytnutí informací, které mohou mít dopad na změnu kvality a změnu nebo úpravu organizace výchovně-vzdělávacího procesu. A to z toho důvodu, že výše uvedeným žákům mohou být ŠPZ přiznána podpůrná opatření.
2.
Ředitel školy shromáždí informace o speciálních učebnicích a kompenzačních pomůckách, které má škola k dispozici.
Praktický dopad:
V rámci přidělovaných podpůrných opatření ŠPZ školu vyzve, aby poskytla stávající seznam speciálních učebnic a kompenzačních pomůcek. Na základě tohoto seznamu bude přiděleno podpůrné opatření. Některé pomůcky a učebnice mohou být sdíleny více žáky.
Ředitel školy pověří pracovníka školy, který udělá soupis všech speciálních učebnic a kompenzačních pomůcek, které jsou funkční a použitelné. Rozhodně se nejedná o deset let staré čítanky pro dyslektiky, které jsou zařazeny v sekci speciálních učebnic proto, že je tam někdo zapomněl.
Zároveň bych doporučovala, aby ředitel školy zmapoval technické a materiální zabezpečení školy (bezbariérové přístupy, plošiny, volné učebny atd.). Tyto informace mohou mít vliv na druh podpůrných opatření (počty žáků, půlené hodiny, předměty speciálně pedagogické péče apod.).
3.
Ředitel školy stanoví pedagoga, který bude zajišťovat komunikaci se ŠPZ před vystavením doporučení ke vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami.
Praktický dopad:
Může se jednat o výchovného poradce, školního speciálního pedagoga, školního psychologa. Tento pracovník bude zodpovídat za úplnost informací o škole, které budou předány ŠPZ (závěry pedagogické diagnostiky žáka, přehled o učebnicích a pomůckách, složení třídy, personální zabezpečení atd.).
Zde doporučuji pověřit ještě jiného pedagoga, který bude zodpovědný za aktualizaci seznamů speciálních učebnic, kompenzačních pomůcek a složení tříd. Je nutná dobrá spolupráce ve sboru ve smyslu včasné informovanosti od třídních učitelů.
4.
Ředitel školy upřesní, kdo ve škole zajišťuje předměty speciálně pedagogické péče, zda ve škole působí učitelé s rozšířenou kompetencí pro speciální pedagogiku, speciální pedagogové, školní speciální pedagogové a jaká je spolupráce se ŠPZ.
Praktický dopad:
Pedagog s rozšířenou kompetencí pro oblast speciální pedagogiky je například asistent logopeda, metodik prevence, výchovný poradce, pedagog s výcvikem práce pro žáky se SPU, pedagog se zaměřením na muzikoterapii, arteterapii, ergoterapii, pedagog s výcvikem vedení třídních kolektivů, pedagog s výcvikem pro nácvik sociálních dovedností, učitel tělesné výchovy s působností zdravotní tělesná výchova apod. Speciální pedagog je absolventem magisterského studia oboru speciální pedagogika - logoped, etoped, psychoped, tyfloped, somatoped, surdoped.
Tyto informace jsou nutné pro rozhodnutí o přidělení druhu podpůrného opatření.
5.
Ředitel školy provede revizi dosavadního plánu DVPP a připraví plán účasti na vzdělávacích aktivitách NIDV a NÚV.
Praktický dopad:
Doporučuji ředitelům škol na základě znalostí o aprobovanosti a o odborných znalostech pedagogů ve škole dobře zvážit oblasti pro DVPP. V každém případě je nutné mít proškolený sbor v oblasti legislativy týkající se společného vzdělávání, v sestavení plánu pedagogické podpory, spolupráce se ŠPZ, tvorba IVP a další témata, která přinesla změna novely školského zákona. Tato témata mohou lektorovat pouze lektoři implementátoři. Jejich seznam je k dispozici na NIDV. Dále je potřeba připravit pedagogický sbor po odborné stránce v oblasti úpravy metod, technik, forem práce, hodnocení vzhledem k jednotlivým obtížím a postižením žáků. Je vhodné zvážit semináře na téma spolupráce v pedagogickém sboru, měkké dovednosti. A v neposlední řadě by si měla škola začít připravovat odborníky s rozšířenou kompetencí pro vzdělávání žáků s podpůrnými opatřeními. DVPP se týká nejenom pedagogů, ale i asistentů pedagoga. Na veškeré vzdělávání je možné použít financování z šablon.
6.
Ředitel školy zajistí metodické vedení a koordinaci práce asistentů pedagoga ve škole.
Praktický dopad:
Asistent pedagoga je pedagogickým pracovníkem, jehož prostřednictvím dochází k naplňování podpůrných opatření ve vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálním vzdělávacími potřebami. Jeho hlavním cílem je podpora práce pedagoga při práci se žáky, kteří vyžadují zvýšenou míru podpory.
K 1. 9. 2016 je nutné, aby byla přesně definována náplň práce asistenta pedagoga ve smyslu přímé pedagogické činnosti. Doporučuji, aby asistent pedagoga měl maximálně při plném úvazku 26 hodin přímé pedagogické činnosti. Do nepřímé činnosti se potom zahrnuje: přípravy na hodinu ve smyslu schůzek s jednotlivými pedagogy, účast na mimoškolních a školních akcích, účast na pedagogických a dalších poradách, účast na třídních schůzkách a konzultacích s rodiči, účast při tvorbě IVP, PLPP, účast na DVPP atd. Zároveň ředitel školy nadefinuje způsob spolupráce mezi pedagogy a asistenty pedagoga.
7.
Ředitel školy zodpovídá za soulad školního vzdělávacího programu s RVP ZV.
Praktický dopad:
Od 1. 9. 2016 všechny základní školy budou vyučovat podle upravených ŠVP, které budou vycházet z RVP ZV (základní školy zřízené podle § 16 odst. 9 mají na úpravu svých ŠVP čas do 31. 8. 2018). Končí příloha LMP.
Úpravy ŠVP se dotýkají následujícího:
-
v celém textu upravit terminologii tak, aby odpovídala právním předpisům,
-
charakteristika ŠVP,
-
učební plán,
-
učební osnovy.
Školy nejsou povinny zavést do svých ŠVP minimální doporučenou úroveň výstupů.
Doporučuji, aby školy při úpravě ŠVP zvážily, zda mít v tomto dokumentu uvedené činnosti, které nejsou v RVP ZV povinné (výlety, plavání, lyžařské výcviky, školy v přírodě atd.).
8.
Ředitel školy zajistí, aby rodiče žáků byli seznámení s novelou školského zákona.
Praktický dopad:
Doporučuji učinit na třídních schůzkách v měsíci červnu rodiče informovat o změnách, které souvisejí s podpůrnými opatřeními, změnou koloběhu informací o žákovi, o spolupráci školy a ŠPZ, a požádat rodiče o vyplnění dotazníku žáka.
9.
Ředitel školy zajistí, aby učitelé byli seznámení s novelou školského zákona.
Praktický dopad:
Učitelé by měli být seznámeni s vyhláškou č. 27/2016 Sb., s novelou školského zákona a s novými povinnostmi z nich vyplývajícími v rámci společného vzdělávání. Velmi důležité jsou informace o 1. stupni podpůrných opatření a plánu pedagogické podpory, o změně koloběhu informací o žákovi. Doporučuji obrátit se na NIDV a nechat si proškolit celý pedagogický sbor. Lze hradit z šablon.
10.
Ředitel školy zajistí, aby byly všechny dokumenty školy v souladu s platnými právními předpisy, terminologií.
Praktický dopad:
Jedná se o školní řády, klasifikační řády, minimální preventivní programy, informace v tištěné podobě podávané rodičům, webové stránky a další.

Související dokumenty

Pracovní situace

Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Pedagogičtí pracovníci a pracovní poměr na dobu určitou od 1. 9. 2023 (1. část)
Školský zákon a jeho vyhlášky
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Novela maturitní vyhlášky
Shrnutí změn školského zákona k 1. 9. 2015
Jak „číst“ nový občanský zákoník – povaha jeho právních norem
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika
Blíží se lhůta pro změnu stanov SRPŠ
Pracovní doba pedagogických pracovníků, její rozvržení a evidence
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání – základní souvislosti v rámci školského zákona a prováděcích vyhlášek
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - právní předpisy, informace
Leden 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Prosinec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Srpen a září 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Říjen 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení

Poradna

Jmenování ředitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volby do školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)