Co mohou přinášet žákovské parlamenty do sociálně vyloučených lokalit

Vydáno:

Po desetileté (a velmi pozitivní) zkušenosti se zaváděním a podporou žákovských parlamentů na školách po celé České republice začalo Centrum pro demokratické učení (CEDU) uvažovat o tom, jak by mohl žákovský parlament fungovat na školách v sociálně vyloučených lokalitách. Tedy v prostředí, nad kterým česká společnost, co se týče možných strukturálních změn, do jisté míry zlomila hůl a kde děti mají malý pocit vlastního vlivu a nevěří, že by mohly ve svém okolí a životě něco změnit.

Z dlouhé praxe CEDU vyplývá, že pokud vedení školy podpoří založení žákovského parlamentu a najde ochotné koordinátory, tak se podaří založit funkční žákovský parlament. Za léta působení na českých školách se ukazuje, že to jsou dva nejdůležitější prvky při zakládání parlamentu bez ohledu na prostředí.
Myšlenku založit žákovské parlamenty v sociálně vyloučených lokalitách pomohla přetavit v realitu podpora od americké nadace Bader Philantropies. Na cestu tohoto experimentu se s plnou metodickou podporou CEDU v prvním roce projektu vydaly dvě školy, ZŠ Zlatnická z Mostu a ZŠ Obrnice. Zdejším parlamentům se necelý rok od založení docela daří a žáci organizují první ak

Související dokumenty

Pracovní situace

Může škola požadovat peníze za opotřebení učebnic?
Doprovod žáka do nemocnice
Žákovská a studentská samospráva
Změna ve vyplňování záznamů o úrazech
Zákonný zástupce
Školy s rozšířenou výukou
Krizový plán jako součást interní dokumentace školy
Bezpečnostní plán jako součást interní dokumentace školy
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Přiznání svéprávnosti nezletilému dle nového občanského zákoníku
Metodické doporučení MŠMT pro práci s Individuálním výchovným programem v rámci řešení rizikového chování žáků
Zdravotní způsobilost k tělesné výchově
Výchovná opatření a jejich zveřejňování
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Mimoškolní akce školy – účastníci akce
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022

Poradna

Výuka Aj
Problémy ve třídě
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Žák v zahraničí