Po desetileté (a velmi pozitivní) zkušenosti se zaváděním a podporou žákovských parlamentů na školách po celé České republice začalo Centrum pro demokratické učení (CEDU) uvažovat o tom, jak by mohl žákovský parlament fungovat na školách v sociálně vyloučených lokalitách. Tedy v prostředí, nad kterým česká společnost, co se týče možných strukturálních změn, do jisté míry zlomila hůl a kde děti mají malý pocit vlastního vlivu a nevěří, že by mohly ve svém okolí a životě něco změnit.
Z dlouhé praxe CEDU vyplývá, že pokud vedení školy podpoří založení žákovského parlamentu a najde ochotné koordinátory, tak se podaří založit funkční žákovský parlament. Za léta působení na českých školách se ukazuje, že to jsou dva nejdůležitější prvky při zakládání parlamentu bez ohledu na prostředí.
Myšlenku založit žákovské parlamenty v sociálně vyloučených lokalitách pomohla přetavit v realitu podpora od americké nadace Bader Philantropies. Na cestu tohoto experimentu se s plnou metodickou podporou CEDU v prvním roce projektu vydaly dvě školy, ZŠ Zlatnická z Mostu a ZŠ Obrnice. Zdejším parlamentům se necelý rok od založení docela daří a žáci organizují první ak