Co dělají školy pro demokracii?

Vydáno:

Na půdě Senátu PČR jsou každoročně představovány projekty žákovských parlamentů, které děti samostatně zrealizovaly a které jsou zajímavé i pro ostatní školy. Součástí programu je vyhlášení nejinspirativnějšího projektu žákovského parlamentu roku. Cílem je rozšířit myšlenku občanského vzdělávání na základních a středních školách, ukázat dětem, jak přijímat odpovědnost a aktivně ovlivňovat své prostředí.

Co dělají školy pro demokracii?
Ing.
Veronika
Pevná,
koordinátorka komunikace, CEDU - Centrum pro demokratické učení, o. p. s.
Akce je určena všem základním i středním školám, které mají žákovský parlament a dlouhodobě usilují o posilování participace dětí na životě školy a jejichž parlament zároveň uspořádal v uplynulém roce nějakou pěknou akci, o kterou se chce podělit s ostatními. V prvním kroku školy pošlou anotaci projektu, na který jsou hrdé. Z přihlášených projektů podle tří kritérií (míra samostatnosti žáků, originalita a dopad projektu) vybere organizace Centrum pro demokratické učení, o. p. s., osm nejzajímavějších, o nichž žáci natočí krátké video. Videa jsou poté umístěna na webových stránkách organizace a veřejnost hlasuje, které video ji nejvíce zaujalo. Poté škola prezentuje svůj projekt na půdě Senátu PČR za účasti všech přihlášených škol a hostů. Porota složená z politiků a známých osobností, ale také všichni přítomní hosté z těchto osmi vyberou nejinspirativnější žákovský projekt roku.
Každý přítomný host měl tři hlasy, které mohl libovolně přidělit vybraným projektům.
Žákovský parlament ze ZŠ Salvátor ve Valašském Meziříčí prezentuje svůj projekt před porotou.
Porota dávala žákům zpětnou vazbu k jejich projektům a často nešetřila chválou.
Ročník 2018 máme za sebou, těšíme se na ten další.
Titul nejinspirativnějšího projektu roku 2018 si odnesl žákovský parlament ze SŠP Jílová, Brno.
V letošním roce se žáci ve svých projektech zaměřovali především na podporu lepších vztahů mezi spolužáky z různých ročníků, na lepší porozumění práci učitele či na poděkování rodičům. Velmi atraktivní jsou stále projekty zaměřené na charitu a konání dobrých a laskavých skutků a také uspořádání velkých školních akcí s přesahem do širšího okolí a zapojení veřejnosti do života školy. Všechny projekty přihlášené do minulých ročníků i ročníku letošního je možné najít na stránkách www.skolaprodemokracii.cz.
Podle šetření České školní inspekce z roku 2017 zapojování žáků roste, více než 1 500 základních škol má svou žákovskou samosprávu. Velká část z nich však funguje formálně a neplní jeden z klíčových faktorů, jímž je frekvence setkávání alespoň jednou za 14 dní na jednu vyučovací hodinu. Tento ukazatel nesplňuje 74,3 % škol a samosprávy se scházejí méně často. V takových případech se projekty a akce pořádané parlamentem často stávají pouhým plněním úkolů, které žáci dostali zadané od učitelů či vedení školy. Prvek občanského a hodnotového vzdělávání se pak úplně ztrácí a děti ze své práce nemají takovou radost a postrádají motivaci k další činnosti. Akce „Co dělají školy pro demokracii?“ se proto snaží poukázat na příklady dobré praxe.
Autor fotografií: Jan Krčmář