Čínské školství: Dril a disciplína, nebo moderní výukové metody, založené na tradiční úctě ke vzdělání?

Vydáno:

V poslední části cyklu týkajícího se čínského školství se podrobněji podíváme na profesi učitele. Dále si dovoluji předložit svůj osobní názor na uveřejněnou problematiku, kterou se dlouhodobě zabývám a která by myslím mohla být inspirativní i pro českého čtenáře.

Čínské školství: Dril a disciplína, nebo moderní výukové metody, založené na tradiční úctě ke vzdělání?
Mgr.
Radana
Wagenknechtová,
ředitelka MŠ Magic Hill, Říčany
„Tři dny děti netrestej - vylezou na střechu a sházejí tašky. Tři dny nečti a ústa zhrubnou. Tři dni nepiš a ruka zeslábne.“
(čínske přísloví)
PRESTIŽ UČITELSKÉ PROFESE V ČÍNĚ
Na rozdíl od České republiky se čínští učitelé pohybují na vysokém stupni společenského žebříčku (na úrovni právník, lékař...) a učitelská profese je vysoce ceněna a skvěle finančně ohodnocena. Učitelům jsou poskytovány mnohé výhody a benefity, jako všem státním zaměstnancům. Např. stejné podmínky na zdravotní péči, na pravidelné lékařské prohlídky, na všechny dostupné lékařské vymoženosti a na odpočinek na zotavenou.
Dále jsou to benefity ohledně bydlení: „... Státní rada uděluje preference pro výstavbu, pronájem a prodej rodinných domů pro učitele v městských oblastech“ (zákon o učitelích, 1993, kapitola VI), v kompetenci lidových vlád na úrovni kraje je mimo jiné také řešit přednostně problémy s bydlením učitelů ve venkovských oblastech, případně udělovat mnohé výjimky.
Z odpovědi respondenta: „Finanční ohodnocení a výše důchodů zajišťují učitelům bezproblémové stáří. Kromě toho mnohé školy mají i vlastní domovy důchodců. Jedná se o areály, kde mohou učitelé plnohodnotně žít i po ukončení své profesní dráhy a kde mají možnost mnoha společenských, kulturních a sportovních aktivit.“
Za tato privilegia musí ale učitelé odvádět vysoce odbornou a kvalifikovanou práci. Musí mít vzdělání a kvalifikaci pro obor a stupeň školského zařízení, ve kterém vyučují. Mají povinnost účastnit se mnoha odborných i didaktických školení a seminářů, ke zvyšování kompetencí k učení a kvalifikovanému výkonu učitelské profese, kompetencí organizačních, schopnosti spolupráce, kompetencí interpersonálních a kompetencí ke stálému sebezdokonalování se. „Povinností učitelů je formální vzdělání v daném oboru. Dále budoucí učitel pokračuje kvalifikačními zkouškami a po jejich složení je kvalifikován pro práci učitele. V kvalifikačním žebříčku je možné postupovat skládáním dalších zkoušek a plněním předepsaných aktivit.“ (zákon o učitelích, 1993, kapitola III)
PROFESE UČITELE
V Číně funguje kariérní řád učitelů, který je velmi obsáhlý a velmi pečlivě propracovaný. Jedná se o čtyři běžné úrovně a o pátou úroveň tzv. „excelentní učitel“. V rámci kariérního postupu mají všichni učitelé povinnost vést si své profesní portfolio, skládat další zkoušky na zvyšování a prohlubování kvalifikací i publikovat odborné články.
Pokud se chtějí podílet na řídicích a organizačních záležitostech ve škole, mají možnost své připomínky vyjádřit radě školy, která je spolu s ředitelem projedná a posoudí. „Učitelé mají právo podávat připomínky týkající se práce školy, vzdělávání, učení, řízení školy a práce správních útvarů. Mají právo podílet se na demokratickém řízení školy, a to prostřednictvím kongresu učitelů nebo jinou možnou formou. Dále mají právo účastnit se na kurzech odborného vzdělávání.“ (zákon o učitelích, 1993, kapitola III)
Co se výuky týká, mají učitelé povinnost striktně se řídit Národními rámcově vzdělávacími plány a dodržovat vzdělávací obsah pro každý výukový předmět, který je téměř neměnný pro celou Čínu (mohou se lehce lišit podle oblastních podmínek). Používání různých „alternativních“ učebních metod a výukových postupů je možné pouze v rámci legislativních norem. Pokud chce učitel zavádět inovativní (alternativní) výukové postupy nad rámec těchto norem, musí požádat o schválení ředitele školy. Ten, ve spolupráci s radou školy, posoudí oprávněnost a vhodnost žádaného postupu a vysloví souhlas, či nesouhlas. Poslední dobou se ale stát stále více snaží, aby výuka nebyla zcela uniformní, a aktivně podporuje učitele v jejich vlastních iniciativách. V tomto směru došlo v Číně v několika posledních desetiletích k obrovskému posunu ve smyslu zvyšování autonomie jak celých škol, tak i jednotlivých učitelů.
Pro výuku v rámci Národního rámcově vzdělávacího plánu mají učitelé povinnost používat učebnice a učební pomůcky vydané Státním lidovým pedagogickým nakladatelstvím a schválené Státní radou ČLR. Tyto výukové materiály jsou závazné pro celou ČLR. Nad rámec výuky a jako doplňující materiál k výuce mohou používat i další výukové materiály, vycházející z místních podmínek, ze zájmu žáků a z okolností vyplývajících z probíraného učiva. Běžné je používání počítačových výukových materiálů, různých médií a IT techniky při vyučování. „Studentům jsou poskytovány potřebné knihy a další výukové pomůcky zdarma.“ (zákon o učitelích, 1993, kapitola II)
Je běžné, že se učitelé i v odpoledních hodinách věnují v rámci školního programu žákům se slabším prospěchem, nebo naopak nadměrně nadaným. I tato práce je finančně ohodnocena. Jeden z respondentů však uvedl další zajímavou informaci: „Učitelé v Číně mají zakázáno se soukromě, ve svém volném čase, věnovat aktivně dalšímu vyučování (doučování).“ Protože se u nás jedná o poměrně běžnou aktivitu, tato informace mě překvapila. „Učitelé přeci mají tak náročné a zodpovědné povolání, že během volného času musí relaxovat, a ne se vyčerpávat další výukou.“
OSOBNÍ NÁZOR NA ZÁVĚR
Závěrem bych se se čtenáři ráda podělila o svůj vlastní názor nejenom na čínské školství, ale i na Čínu jako celek.
Číňané jsou velmi silný a hrdý národ, do jisté míry imunní vůči všem cizím kulturám. Velmi důsledně zachovávají nejenom své vlastní hodnoty a tradice, ale jejich postoje souvisí i s nadmíru silným nacionálním cítěním. Vysvětlení popsaného jevu můžeme spatřovat ve skutečnosti, že nadmíru bohatá a dlouhodobá čínská historie poskytuje svým lidem dostatečné množství podnětů i příkladů také pro výchovu v moderní době a bylo by zcela zbytečné cizí prvky „doslovně“ přejímat. Navíc, pokud se podíváme na dějiny Číny, tyto případné snahy se nikdy neosvědčily.
Již od dob Konfucia je v Číně přikládána vzdělání jedna z hlavních priorit. Po tisíciletí je pro tuto kulturu tradiční velmi tvrdá, houževnatá a cílevědomá práce. A to jak duševní, tak i fyzická. Tu předurčuje obrovská konkurence v neuvěřitelně lidnaté zemi. Kdo Čínu jen trochu zná, dokáže si uvědomit, jak těžce musí každý jedinec „bojovat“ o svoji pozici a o své „místo na slunci“. Jakýkoli úspěch znamená být lepší než stovky a tisíce ostatních. A tím prochází i čínské školství. Obrovský tlak na úspěch umocnila i politika jednoho dítěte, zavedená v roce 1979. Každý rodič přeci chce mít své dítě co nejspokojenější (nejúspěšnější?), a pokud si uvědomíme, že v současné generaci školáků připadá na jedno dítě téměř 6 dospělých (rodiče a prarodiče), je logické, že tlak na dítě a jeho úspěšnost v tak tvrdé konkurenci je enormní.
Z vlastní zkušenosti mám možnost sledovat několik čínských (prosím, neplést s jinými asijskými národy) školáků v České republice. Ve všech případech dosahují tyto děti nejenom vynikajících školních výsledků, ale excelují i v mimoškolních aktivitách. Pokud se však podívám na zázemí rodiny, vidím rodiče velice aktivně se zajímající o školní výsledky, rodiče milující, ale velice nekompromisní a důsledné v oblasti všestranného rozvoje dětí a v dodržování řádu a pravidel. Na druhou stranu děti velmi „poslušné“ a respektující své rodiče. Děti, jejichž vlastní aktivity jsou akceptovány až po splnění všech náročných povinností a i mimoškolní aktivity velice úzce souvisí s celkovým rozvojem osobnosti (sport, hudba, zájmové vzdělávání...).
Vraťme se ale k Číně. Na jednu stranu snaha o změny a alternativu, na druhou stranu tisíciletá tradice tlaku na výsledky. Pokud se ale podíváme na cestu, kterou Čína prošla za posledních třicet let, je až neuvěřitelné, jakými změnami (a to nejenom ve školství) prošla. Před padesáti lety bída a hladomor, před třiceti negramotnost a v současnosti moderní a rozvinutá společnost. To, co je z našeho pohledu dril a disciplína, je z hlediska čínských učitelů, pracujících celý život ve školství, již volnost a uvolněná atmosféra. To, co je z našeho pohledu direktivní řízení školskými odbory, je z hlediska Číny decentralizace a možnost samostatného rozhodování.
Pokud se podíváme na práva a povinnosti ředitelů v Číně, mají mnoho společného s českým školstvím. Jejich zodpovědnost je obrovská, posouzeno však z pohledu českého školství, jsou jejich pravomoci i možnost autonomního rozhodování velice úzké. Z hlediska vývoje Číny ale došlo i v tomto směru v posledních desetiletích k obrovskému posunu směrem k možnosti autonomního rozhodování a tyto změny mají velmi rychlý, vzestupný charakter. Většina ředitelů má na starosti obrovské, několikatisícové školy. Mají však možnost mnoho pravomocí delegovat na speciální útvary (právní, ekonomický, personální...), případně požádat o pomoc příslušné školské odbory.
RESPEKT K ČÍNSKÉ KULTUŘE
Já osobně velice respektuji čínskou cílevědomost, vytrvalost a pracovitost. Samozřejmě nesmí být vykoupena strádáním, nemožností uplatnění vlastních názorů a neschopností žít radostný a uvolněný život. Stejně tak, jako by ale čínským školákům prospěla trocha volnosti, tak by možná některým našim školákům neuškodila trocha čínské disciplíny.
„Žij si, jak chceš dlouho, nikdy se nedoučíš všeho.“
(čínské přísloví)
ZDROJE
-
Čínská encyklopedie. China ABC. Kapitola 8. Školství, věda a technika. [online]. [b.r.]. [cit. 2014-12-05]. Dostupné z: <http://czech.cri.cn/chinaabc/index.htm>.
-
INKLUZIVNÍ ŠKOLA - ČÍNA [online]. [b.r.]. [cit. 2014-11-15]. Dostupné z: http://www.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/cina_d bkvs.pdf
-
[Řízení školy. Relativní nezávislost]. [online]. 2014. [cit. 2014-11-05]. Dostupné z: http://www.baike.com/wiki /
-
[Nařízení školského odboru provinčního úřadu Provincie Zhejiang]. [online] 2013. [cit. 2015-01-23] Dostupné z: baike.baidu.com/subview/304394/7256010.htm
-
[Nařízení státní rady ČLR pro práci státních zaměstnanců] [online] 2012. [cit 2014-09-25] Dostupné z: http://222.27.108.246/jiaoyufa/chapter6/tzyd/6-7.pdf
-
[Dlouhodobá reforma vzdělávání a rozvoje plánování (2010-2020)-Strategie 2020], [online] 2010. [cit. 2014-10-11] Dostupné z: 2020 http://www.chsi.com.cn/z/jyb2010/;_Toc254687623
-
[Zákon o učitelích] [online] 1993. [cit. 2014-10-11] Dostupné z: http://big5.gov.cn/gate/big5/www.gov.cn/banshi/2005-05/25/content_937.htm
-
[Zákon ČLR o vzdělávání 18.3.1995 - Školský zákon] [online] 1995. [cit. 2014-10-25] Dostupné z: http://www.moe.edu.cn/publicfiles/ business/htmlfiles/moe/moe_619/200407/1316.html

Související dokumenty