Čínské školství: Dril a disciplína, nebo moderní výukové metody, založené na tradiční úctě ke vzdělání?

Vydáno:

V předloženém článku je podrobněji rozvedena profese ředitelů v čínských školských institucích, s přihlédnutím také k funkci školských úředníků, řídících jednotlivé školské odbory. Věřím, že některé poznatky z této oblasti by mohly být inspirativní také pro další školské systémy.

Čínské školství: Dril a disciplína, nebo moderní výukové metody, založené na tradiční úctě ke vzdělání?
Mgr.
Radana
Wagenknechtová,
ředitelka MŠ Magic Hill, Říčany
„Omyly moudrého člověka se podobají zatmění slunce. Když se mýlí, všichni to vidí, a vidí také, jak se napravuje.“
(čínske přísloví)
ŘEDITEL ŠKOLY
Ředitel školského zařízení v Číně je statutárním orgánem a má právní zodpovědnost vůči státu. Reprezentuje školu navenek, řídí veškerý chod uvnitř školy, má plnou zodpovědnost za pedagogickou i administrativní činnost školy a za nakládání s finančními prostředky - za školu nese plnou zodpovědnost.
Pro jmenování ředitele do funkce nemusí mít kandidát žádné speciální vzdělání. Musí však splňovat následující podmínky:
-
musí respektovat politiku strany,
-
být morálně bezúhonný,
-
mít vzdělání odpovídající danému stupni,
-
chovat se bezúhonně ve svém osobním životě,
-
musí mít řídicí schopnosti,
-
dlouholetou pedagogickou praxi,
-
vysokoškolské vzdělání a vyšší v oboru, který odpovídá škole, kterou bude řídit,
-
musí mít za sebou konkrétní výsledky během své pedagogické činnosti (významný počin, skvělé a prokazatelné výsledky...).
(Nařízení Státní rady pro práci státních zaměstnanců, 2012).
Jak uvedl respondent: „Vzhledem k tomu, že se ale jedná o funkci velmi prestižní (a velmi dobře finančně ohodnocenou), počet kandidátů vždy mnohonásobně převyšuje poptávku, a hlavně u velkých městských škol jsou kandidáti vždy vysoce odborně vzděláni již při podání přihlášek do konkurzu.“
S výkonem funkce souvisí mnoho povinností, jako například tvorba všech školních dokumentů; školního řádu, etického kodexu, školní matriky, opatření týkajících se přijímacích a závěrečných zkoušek, vzdělávacích plánů, studijních výsledků, vysílání studentů i učitelů na stáže apod. Dále jsou to všechna opatření týkající se orgánů ustanovených ve škole, jako je rada školy, kontrolní rada, kongres učitelů a pedagogická rada, jmenování zástupců, předsedů předmětových komisí apod. Všechny tyto pravomoci může ředitel delegovat například na své zástupce, na specializovaný personální odbor, který je zřízen při každé škole a stará se o přijímání a propouštění pracovníků, o tvorbu rozvrhů a evidenci odučených hodin, dovolené, další vzdělávání apod., na ekonomický či právní útvar, případně na další liniové manažery školy. Vždy je ale plně zodpovědný za konečný výsledek.
Úředníci školských odborů
Zajímavé je i další sdělení mého respondenta: „Každý ředitel je podřízen příslušnému školskému odboru. Jeho úředníci jsou úředníky státní správy a vysoce kvalifikovaní odborníci v příslušném oboru. O tuto práci je obrovský zájem, je vysoce ceněná a nadstandardně finančně ohodnocená. Svoji kvalifikaci prokazují úředníci složením několikastupňových státních zkoušek, opravňujících k výkonu dané funkce. Nejedná se o zkoušky politické, ale o velice náročné a obávané zkoušky odborné (gongwuyun). Zkoušky jsou výrazně náročnější než např. zkoušky na vysokých školách. Prověřují nejenom odborné znalosti, ale i osobnostní schopnosti, kreativitu, předpoklady pro práci, schopnost pracovat pod tlakem, iniciativu, psychologické schopnosti apod. Druhů a typů zkoušek je velmi mnoho, záleží na tom, o jakou pozici se úředník uchází. Tito úředníci mají samozřejmě na nás, ředitele škol, své vysoké požadavky. Na druhou stranu jsou však kvalifikovanými odborníky a je možné přijít si k nim kdykoli pro radu či pomoc v problémových situacích a většinou nám dokážou být nápomocni, případně nám pomoc sjednat.“
Práva a povinnosti ředitelů škol
(Zpracováno podle Nařízení státní rady ČLR pro práci státních zaměstnanců, 2012.) „Povinností ředitele je respektovat vedoucí úlohu strany, respektovat státní politiku, chovat se podle zákonů a respektovat zákonná nařízení. Je zodpovědný za obsah a kvalitu učiva a za trvalou kvalitu školy. Jeho vztah k nadřízeným orgánům se řídí občanským zákoníkem. Má zodpovědnost vůči občanům za chod školy, za její kapitál a za bezpečnost pedagogů a žáků.“
-
Řídit školu v součinnosti s respektováním Ústavy a všech dalších zákonů, které se týkají vzdělávání.
-
Ředitel nesmí zanedbávat své povinnosti, musí bezprostředně a samostatně řešit všechny naléhavé záležitosti, které se ve škole vyskytují nebo by se mohly ve škole vyskytnout. Ředitel má možnost autonomního rozhodování, vždy v rámci vymezeném legislativou. Pokud se jedná o složitý problém, případně o problém, který není schopen řešit sám, může se obrátit o pomoc na radu školy, případně další nadřízené orgány, jako je školský odbor příslušné místní lidové vlády a jejich specializované komise.
-
Ředitel má povinnost zajistit, aby ve škole nedocházelo k žádným situacím, které by mohly ohrozit chod školy.
-
Ředitel má za povinnost dbát o to, aby škola byla v dobrém technickém stavu a aby bylo plněno vše, na co mají zaměstnanci a žáci školy právní nárok. Ředitel má možnost autonomně rozhodovat o technických záležitostech spojených s chodem školy.
-
Ředitel rozhoduje o zařazení zaměstnanců na vhodné pozice a s tím spojenými nároky. Totéž se týká i žáků školy.
-
Musí se starat o personál a dohlížet na to, aby byla respektována účast na školení ze strany zaměstnanců školy, na pravidelném doplňování vzdělávání, účasti na kurzech a dalších formách studia. Aby se trvale zvyšovala odborná úroveň pedagogických pracovníků, aby se zvyšovala jejich politická úroveň, úroveň jejich morálky a aby svým způsobem života rozvíjeli demokratické principy. Dále je jeho povinností dohlížet na aktivitu v publikační činnosti. Ředitel školy má nejenom právo, ale i povinnost rozhodovat o podmínkách účasti na vzdělávání jednotlivých pracovníků a na výběru tohoto vzdělávání. Má ale možnost zasahovat i do osobního života zaměstnanců, pokud je spojen s chodem školy.
-
Zajistit klidné, vstřícné a podporující prostředí jak pro studium žáků, tak i pro práci učitelů.
-
Zajistit, aby v pracovní době nedocházelo k řešení soukromých problémů.
-
Zorganizovat prázdniny, dny volna, nemocnost, aktivity mimo školu a další podobné záležitosti.
-
Od ředitele je vyžadováno, aby důsledně vedl a organizoval výuku a kontroloval, zda nedochází k odchylování od linie výuky a Národních rámcově vzdělávacích plánů.
-
Musí dbát na důsledné dodržování počtu vyučovacích hodin a počet vyučovacích dní v týdnu. Počet vyučovacích předmětů a
dotace
hodin jsou přesně stanoveny Státní radou ČLR.
-
Při posuzování problémů má ředitel za povinnost upřednostňovat nejlepší řešení. Totéž platí i v personální politice, při přijímání žáků a zkouškách. Je nepřípustné brát úplatky nebo přijímat jakékoli dary od učitelů nebo kohokoliv jiného.
-
Je přísně zakázáno porušovat pravidla, dělat nesrovnalosti svévolnými změnami vyučovacích hodin a nesystematickým nahrazováním hodin. Propůjčovat prostory školy nebo nutit žáky kupovat materiál pro doplňující výuku.
-
Ředitel musí důsledně dohlížet na dodržování národního systému zkoušek. Zkouškový systém a úspěšnost žáků je rozhodujícím faktorem při hodnocení školy, a tedy i ředitele samotného. V zájmu ředitelů škol je, aby škola (žáci) byla co nejúspěšnější jak při zkouškách závěrečných, tak hlavně při zkouškách podmiňujících přijetí na vyšší střední (vysokou) školu.
-
Ředitel školy nese zodpovědnost za používání učebnic a výukových pomůcek vydaných Státním pedagogickým nakladatelstvím.
-
Vypracovává plán rozvoje školy, tvoří stanovy a vizi školy. Dokumenty schvaluje rada školy, případně se může podílet na jejich vypracování. Dokumenty musí vycházet z legislativních opatření vydaných Státní radou ČLR a schvaluje je nadřízený školský odbor místní lidové vlády. Snahou Státní rady ČLR je odlišnost zaměření škol a snaha oprostit se od jednotnosti, vše ale při dodržení zákonných opatření.
-
Svolává radu školy a řeší problémy, které se vyskytují jak v pedagogické, tak v řídicí práci školy. Rada školy je svolávána z iniciativy ředitele nebo na (písemný) podnět kteréhokoli zaměstnance školy, případně žáka nebo jeho zákonného zástupce. Schází se nepravidelně, podle potřeby. Její povinností je řešit všechny organizační a pedagogické záležitosti týkající se školy.
-
V součinnosti s personálním útvarem (administrativním orgánem pro výchovu a vzdělávání) zařizuje přijímání pracovníků, zkušební dobu, zaučení, odměňování apod.
-
Podle příslušných nařízení má ředitel právo využívat peněžní fondy školy a jiný školní materiál. Ředitel je plně zodpovědný za hospodaření školy. V jeho pravomoci je rozdělování a nakládání s finančními prostředky.
-
V průběhu výkonu funkce je povinen účastnit se všech plánovaných školení a kurzů, které odpovídají jeho pozici, a neustále se vzdělávat. Mít vytvořen vlastní plán dalšího vzdělávání a vlastní profesní portfolio. Ředitelé, kteří jsou již ve funkci, se musí během pěti let účastnit různých kurzů a školení v celkovém počtu 150 vyučovacích hodin. Kurzy jsou na různých úrovních a z různých oborů. Účast na kurzech a zvyšování kvalifikace je povinná. V každém pololetí má za povinnost přečíst alespoň jednu odbornou knihu z oboru pedagogiky, udělat si poznámky v rozsahu minimálně 10 000 znaků a publikovat minimálně dva odborné články. Ze všech svých profesních aktivit si ředitel utváří „profesní portfolio“. „Ředitelé i učitelé mají nejenom právo, ale i povinnost se soustavně vzdělávat. Stát vytváří podmínky pro celoživotní vzdělávání. Za další vzdělávání i systém kvalifikací je zodpovědný ředitel školy.“ (Zákon o vzdělávání, 1996, kapitola IV)
-
Ředitel musí být centrem veškerého dění ve škole.
Kontrola a hodnocení ředitelů škol
Kontrola škol a školských zařízení je řízena kontrolní komisí, zřizovanou při Ministerstvu školství ČLR. Ta je nejvyšším kontrolním orgánem v oblasti školství a přenáší pravomoci na nižší úrovně kontrolních orgánů, na kontrolní komise zřizované při jednotlivých školských odborech místních lidových vlád.
Způsob hodnocení a odměňování ředitelů závisí na typu a stupni školy. Hodnotí se pedagogické myšlení, podmínky výuky, řízení školy a úroveň výuky. Kontrola i hodnocení se provádí cíleně a záleží na výsledcích práce (výsledky zkoušek), na kreativitě a řídících schopnostech. Provádí se každý rok a podle výsledku udělí hodnocení podle stupnice: výborně, prospěl, v zásadě prospěl a neprospěl. Následnou kontrolu, revizi a ohodnocení pedagogické práce podle přesně daných pravidel provádí příslušný inspekční orgán, který také rozhoduje o budoucím zařazení a kariérním růstu.
Součástí každoročního hodnocení jsou tyto body:
-
kvalita výuky,
-
bezpečnost ve škole,
-
práce a výsledky pedagogů,
-
nakládání s finančními prostředky.
V každé škole fungují i vnitřní orgány, mající vliv na řízení a rozhodování. Jedná se o radu školy, kontrolní radu, kongres učitelů a pedagogickou radu.
ZÁVĚREM
Při mé otázce na jednoho z ředitelů čínských škol, zda má ředitel v Číně přímou vyučovací povinnost, byl respondent poměrně zaskočen: „A to jako jestli ředitel v Číně musí učit? Rozhodně ne, kde by na to vzal čas? I tak tráví ve škole mnoho hodin mimo svoji běžnou pracovní dobu. Asi kdyby chtěl, tak by mohl, ale má tolik jiné práce, že si to dost dobře nedokážu představit...“
„Dříve než se zítřek stane včerejškem, lidé často přehlédnou šance, které jim nabízí dnešek.“ (čínské přísloví)
ZDROJE
-
[Nařízení státní rady ČLR pro práci státních zaměstnanců] [online], 2012. [cit 2014-09-25] Dostupné z: http://222.27.108.246/ jiaoyufa/chapter6/tzyd/6-7.pdf
-
[Zákon ČLR o vzdělávání 18.3.1995 - Školský zákon] [online], 1995. [cit. 2014-10-25] Dostupné z: http://www.moe.edu.cn/publicfiles/ business/htmlfiles/moe/moe_619/ 200407/1316.html

Související dokumenty