Čínské školství: Dril a disciplína, nebo moderní výukové metody, založené na tradiční úctě ke vzdělání?

Vydáno:

Soubor pěti článků, které budete postupně nacházet v jednotlivých číslech tohoto časopisu, si klade za cíl seznámit čtenáře alespoň se základními fakty o čínském školství jako celku, s jeho vývojem, strukturou a zákonitostmi a s postavením ředitelů škol a učitelů v této zemi.

Čínské školství: Dril a disciplína, nebo moderní výukové metody, založené na tradiční úctě ke vzdělání?
Mgr.
Radana
Wagenknechtová,
ředitelka MŠ Magic Hill, Říčany
„Učit se bez přemýšlení je zbytečné. Přemýšlet bez učení je nebezpečné.“
(čínske přísloví)
Mou snahou bylo přispět k překonání přetrvávajícího stereotypního pohledu na Čínu jako na zemi, kde panuje pouze dril a disciplína, a pokusit se podívat co nejobjektivněji na aktuální stav školství v této části světa, plné překotných změn protikladů. Na školství v zemi se zcela odlišnou kulturou a mentalitou, která naprosto překračuje kulturní rámec běžný v našich evropských podmínkách.
Není například příliš známo, že v čínském školství již mnoho let funguje jak pětistupňový kariérní řád učitelů, tak i vedení profesních portfolií či registr učitelů a ředitelů.
PROČ SE ZABÝVAT ČÍNSKÝM ŠKOLSTVÍM?
Zatímco v posledních desetiletích dochází v Evropě k zásadním změnám vzdělávacích systémů ve směru autonomie, decentralizace, zavádění nových výukových programů, alternativních výukových metod a celkovému posunu směrem na organizační úroveň, která má nejblíže k řešení problému, nabízí se otázka, jak je to s profesní autonomií a výukovými metodami v čínském vzdělávacím systému.
Mají učitelé a ředitelé škol možnost být sami sebou, kriticky uvažovat, nezávisle konat a svobodně volit takové techniky a metody výuky, aby vedli své žáky k všestrannému rozvoji? Mají studenti možnost všestranně se rozvíjet, orientovat se svými zájmy a prezentovat vlastní názory? Nebo je studium čínských žáků a studentů naopak jednostranně zaměřeno pouze na výsledky zkoušek, bez možnosti rozvoje žáka jako samostatně myslící osobnosti a bez možnosti jednotlivých školských zařízení činit autonomní rozhodnutí či volit alternativní postupy?
Na téma nesvobody čínských studentů je možné se setkat s mnoha rozporuplnými informacemi. Na jednu stranu se jedná o informace týkající se obrovského tlaku, drilu a tvrdé disciplíny, panující v čínském školství, na stranu druhou se objevuje stále více hlasů, že současný čínský vzdělávací systém je potřeba reformovat, a je možné najít i mnoho informací o zavádění alternativního školství a alternativních výukových postupů.
Nejenom snaha odpovědět na výše položené otázky, ale i skvělé výsledky čínských žáků mě přiměly podívat se na čínské školství co nejpodrobněji. V souboru pěti, vzájemně navazujících článků si dovoluji předložit čtenářům zcela objektivní fakta, podložená citací zákonů, odbornou literaturou a informacemi z dotazníkových šetření a rozhovorů.
Mými respondenty bylo patnáct učitelů, buď v současné době aktivně působících v čínských, převážně středních školách, nebo již v důchodovém věku, kteří ale pracovali celý život v oblasti školství. Dalším, velmi důležitým respondentem byl ředitel čínské základní školy, působící na této pozici již 20 let, s mnoha odbornými i praktickými zkušenostmi v oblasti řízení školy.
Uvedená objektivní fakta jsem si dovolila proložit i vlastními, subjektivními názory. Ty vycházejí z podrobného studia uvedené problematiky a z dobré znalosti čínských podmínek a čínské mentality.
ČÍNA JAKO CELEK
Pokud se budeme zabývat čínským školstvím, je třeba si nejprve uvědomit, v jakých rozměrech se pohybujeme. Čínská lidová republika (ČLR, Čína) se dělí na 33 celků, mezi něž patří i nezávisle spravovaný ostrov Tchaj-wan, s vlastními vládami, právními systémy a ústavními dokumenty. Ty podléhají ústřední vládě v otázkách obrany a zahraniční politiky. Provincie se dále dělí na okresy, které jsou následně děleny na městské oblasti a města. Čína, jako nejlidnatější země světa, dosahuje s 1,5 miliardou obyvatel okolo 22 % lidstva, a jak uvádí pramen čínského ministerstva školství (The Educational Reform and Development in China), v současnosti se v Číně vyskytuje 1,17 milionů vzdělávacích institucí různých úrovní. Počet studentů (a žáků) činí 318 milionů, a je tedy nejvyšší na světě.
NĚCO MÁLO Z HISTORICKÉHO VÝVOJE ČÍNY
Pro čínské školství jsou zcela klíčové novodobé změny, které mají stále ještě silný vliv i na současné pojetí čínského školství.
Jedná se o změny, ke kterým došlo v ČLR mezi lety 1966 a 1969, během Čínské kulturní revoluce (Velké proletářské kulturní revoluce). Jejich vliv však trval až do smrti čínského vůdce Mao Ce-tunga v roce 1976. Původní ideou kulturní revoluce byly rozsáhlé změny v celé čínské společnosti a její zcela zásadní modernizace. Opak byl však pravdou. Přivodila nejenom smrt stovkám tisíc lidí, kteří se stali oběťmi vraždění rudých gard, ale i rozvratu ekonomiky a obrovské ztráty na kulturním dědictví. Kulturní revoluce je proto v současnosti považována za jedno z nejnešťastnějších období moderních čínských dějin, kdy jedním z jejích důsledků byla i naprosto enormní bída a negramotnost. Až 70% dětí ze zemědělských rodin neukončilo ani základní školu. A to bylo pro národ, ve kterém je již po tisíciletí silně zakořeněna touha po vzdělání a úcta k vědění, založená na kulturní tradici odkazu Konfucia, obdobím těžkého strádání. Není tedy divu, že stěžejním úkolem vlády po roce 1979 bylo jednoznačně zavedení povinné školní docházky a odstranění negramotnosti. A to jak u dětí, tak i u dospělých.
Nastolené změny ve školství byly zcela komplexní a týkaly se všech druhů škol a všech úrovní. Zaměřeny byly nejenom na školy jako takové, ale i na kvalitní přípravu učitelů a podmínky pro jejich co nejlepší práci. Součástí reformy byla i kompletní změna školské legislativy. Od počátku reforem bylo vydáno více než osmdesát zákonů a zákonných opatření týkajících se školství a školských reforem.
Zcela klíčové bylo vydání zákona o povinné školní docházce v roce 1986. Ten také ustanovil odpovědnost rodičů za školní docházku dětí. Do této doby zůstávala většina děvčat starších deseti let doma, jako pomocnice rodičů v domácnosti a na hlídání mladších sourozenců. Převládal názor, že vzdělání se musí poskytnout především chlapcům, protože zůstávají členy rodiny, zatímco dívky se vdají a odcházejí z domu. Školy na všech úrovních začaly realizovat takovou školskou politiku, která by umožnila každému občanovi ČLR zapojit se do procesu vzdělávání, rozvoj každého jedince po stránce intelektuální, morální, estetické, pracovní i tělesné. I v současné době je však stále ještě možné najít oblasti, kde se povinná školní docházka prosazuje těžce a pomalu. Zejména v odlehlých provinciích je vzdělání dívek dodnes velkým problémem.
Dalším z klíčových zákonů byl zákon o vzdělávání, jehož ustanovením došlo v celé ČLR k decentralizaci správy řízení základního, středního a hlavně vysokoškolského vzdělávání a k přenesení mnoha pravomocí a zodpovědností za vzdělávání na místní lidové vlády územních celků.
NA ZÁVĚR
Z předchozího textu je jasné, že všechny informace uvedené v následujících článcích, které se budou týkat současné struktury čínského školství, práv a povinností ředitelů škol a postavení učitelů, musí být velmi zobecněny. I tak ale mohou zprostředkovat čtenářům zajímavá fakta, na základě kterých lze objevit v čínském vzdělávacím systému řadu zajímavostí, a možná i inspirativních prvků také pro domácí tradici.
„Vzdělanec je pokladem své země.“ (čínské přísloví)