Cílená pomoc MŠMT a NIDV

Vydáno:

Máte ve škole dítě/žáka - cizince? Hledáte metodické materiály pro výuku, kontakty na instituce a úřady, které se touto problematikou zabývají? Nejste si jisti legislativou nebo potřebujete poradit s financováním? Obraťte se na Národní institut pro další vzdělávání, pomůžeme vám!

Cílená pomoc MŠMT a NIDV
Krajská centra podpory pro pedagogické pracovníky vzdělávající žáky-cizince
Mgr.
Alena
Faberová,
tisková mluvčí NIDV
Krajská centra podpory byla zřízena ve spolupráci s MŠMT na každém krajském pracovišti Národního institutu pro další vzdělávání. Zde se mohou školy obracet na koordinátora, který je připraven řešit ve spolupráci s ostatními odborníky a institucemi konkrétní situace v souvislosti se začleňováním cizinců a poskytnout podporu pro práci s těmito žáky a jejich rodinami. Kromě toho nabízíme řadu vzdělávacích programů k této problematice a také webový portál http://cizinci.nidv.cz, kde učitelé najdou metodické materiály vhodné pro výuku, odkazy na příslušnou legislativu, e-poradenství atd.
Jak vyplynulo z tematické zprávy ČŠI Vzdělávání dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem, navštěvuje v současné době asi dvě pětiny všech mateřských škol v České republice zhruba 10 400 dětí s odlišným mateřským jazykem. Základní školy se s tímto fenoménem setkávají již daleko častěji - týká se to asi jedné poloviny z nich: v celé ČR je evidováno cca 20 100 školou povinných žáků s odlišnou mateřštinou. Střední školy pak uvádějí žáky-cizince již v 70 procentech, i když celkový počet těchto studentů je zde o více než polovinu nižší nežli v základních školách, přibližně 9 200. Z tohoto průzkumu jednoznačně vyplývá, že koncentrace dětí/žáků - cizinců - je největší právě v základních školách.
Jako zásadní problém uvádějí učitelé a školy nejčastěji nedostatek finančních prostředků na vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem a dosud nejednotné definování jazykové podpory.
Vytvořením krajských center podpory chce NIDV ve spolupráci s MŠMT přispět k vytvoření celostátního sytému metodické podpory školám, který by pedagogy provedl celým procesem vzdělávání žáků a dětí s odlišným mateřským jazykem (od přijímání a začleňování do kolektivu přes výuku češtiny jako druhého jazyka až po zapojení do výuky v běžných, tedy i nejazykových předmětech).
V roce 2015 uspořádal NIDV celkem devět krajských kulatých stolů - diskuzních setkání na podporu pedagogů vzdělávajících děti/žáky - cizince (v Brně, Českých Budějovicích, Hradci Králové, Jihlavě, Liberci, Ostravě, Pardubicích, Ústí nad Labem a Zlíně), kterých se zúčastnilo téměř 160 zástupců škol, institucí a odborných organizací zabývajících se touto problematikou. V každém kraji pak byly pořádány vzdělávací programy pro učitele a školy (celkem 12 seminářů, které absolvovalo 118 účastníků). Kromě toho NIDV poskytl více než 130 intervencí a konzultací pro školy přímo na školách.
Školám, kterých se tato problematika týká, nabízí NIDV např. tato témata seminářů:
-
Národnostní menšiny, historie, současnost, multikulturní výchova a lidská práva
-
Integrace dětí/žáků ze zahraničí do českých škol
-
Dvojjazyčná (bilingvní) výchova
-
Čeština z druhé strany, jak ji učit děti-cizince I.
-
Čeština z druhé strany, jak ji učit děti-cizince II.
-
Vzdělávání žáků-cizinců v praxi škol