Chybí nám hodnocení kvality dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků

Vydáno:

V následujícím článku se věnujeme tomu, jaké faktory na straně státu, ředitele i učitele ovlivňují funkčnost a kvalitu systému DVPP. Cestou ke zlepšení stavu může být mimo jiné důraz na kvalitu učitelů při prezentaci školy, vzdělávání nejen mimo školu, ale i v rámci ní a také společná a důsledná identifikace vzdělávacích potřeb každého učitele a nastavení jejich individuálních plánů dalšího vzdělávání.

Chybí nám hodnocení kvality dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
 
Richard
Lukáš
 
koordinátor portálu dvpp.info
Pro kvalitní výuku na českých školách potřebujeme pedagogy, kteří se průběžně vzdělávají po celý život. Měnící se svět kolem, nové výukové metody a výzvy vyžadují od učitelů průběžné celoživotní vzdělávání. Tento fakt reflektuje i česká legislativa, v níž je zakotvena pro učitele povinnost dalšího profesního vzdělávání, kterým si obnovují, udržují a doplňují kvalifikaci. Pro tyto účely mají během školního roku dvanáct dnů volna. Problém je však v tom, že subjektivně vnímaná potřeba tohoto vzdělávání je u českých učitelů nižší než v zahraničí. Vyplývá to z analytické zprávy k výsledkům mezinárodního průzkumu TALIS 2013, kterou zveřejnila Česká školní inspekce.

POZNÁMKA REDAKCE
Na stránkách Řízení školy vás pravidelně seznamujeme s výsledky mezinárodních šetření, v případě TALIS 2013 velmi podrobně. Doposud bylo uveřejněno:
Hodnocení učitelů a poskytování zpětné vazby
(Řízení školy č. 2/20105),
Spokojenost učitelů v zaměstnání
(Řízení školy č. 12/20104),
Subjektivně vnímaná vlastní zdatnost učitelů
(Řízení školy č. 11/20104),
Vyučovací postupy učitelů působících na úrovni ISCED 2
(Řízení školy č. 10/20104).
Dále jsme otiskli informaci o tom, že byla zveřejněna
Národní zpráva šetření TALIS 2013
(Řízení školy č. 9/20104) a v Řízení školy č. 5/2014 byly představeny
Mezinárodní šetření a jiné mezinárodní aktivity České školní inspekce.
Všechny texty můžete pohodlně vyhledat v online archivu Řízení školy, který má každý předplatitel Řízení školy zdarma k dispozici na www.rizeniskoly.cz. Pokud nemáte vaše přístupové údaje, volejte 246 040 447.
 

Co je důvodem tohoto stavu?
Faktory, které nezvyšují efektivitu DVPP a ochotu učitelů se v něm vzdělávat, jsou například:
 
povinná účast na školeních,
 
absence individuálních cílů dalšího vzdělávání učitele,
 
malá vnitřní motivace se dál vzdělávat,
 
absence náhradního volna,
 
kolize s rozvrhem,
 
nedostatek informací o nabídce DVPP,
 
vysoká pracovní zátěž,
 
předchozí negativní zkušenost s dalším vzděláváním,
 
neuhrazení účastnického poplatku a cesty ze strany školy.
Je důležité, aby ředitelé vytvořili podmínky, a ten, kdo chce na vzdělávací akce, byl v této své volbě podpořen či alespoň nebyl ten špatný, za něhož se musí suplovat, uhradit účastnický poplatek či ještě samotná cesta
Pokud jde o hodnocení kvality DVPP, skutečnost je taková, že postrádáme vodítka pro hodnocení kvality dalšího vzdělávání učitelů. MŠMT definuje standardy pro udělování akreditací DVPP. Tyto standardy však definují pouze cílovou skupinu, hodinovou dotaci a témata, která musí být v rámci programů pokryta. Podrobnější standardy kvality tohoto vzdělávání či očekávané výstupy zde nenajdeme, což má za důsledek, že akreditaci DVPP dostávají téměř všechny vzdělávací programy. Na trhu je tak mnoho subjektů, nikdo nabídku školám nemonitoruje. Učitelé i ředitelé jsou tak nuceni dát na osobní doporučení, omezenou nabídku ověřených lektorů či hledat v nepřehledné a široké nabídce různých organizací a institucí (NIDV, krajské vzdělávací organizace, neziskové a komerční organizace).
Řešením může být tvorba pravidel a vytvoření systému DVPP souvisejícího s kariérním řádem a následná certifikace a hodnocení kvality kurzů a poskytovatelů DVPP. Tyto plány leží již několik let na stole NIDV.
Pomoci by mohlo také
vnímání důležitosti DVPP
řediteli i rodičovskou veřejností. Školy se často raději pochlubí nově vybavenými učebnami a podlahami místo toho, aby prezentovaly, jak často a na jaké vzdělávací akce jezdí její učitelé. Zdůraznit se to dá i ve výroční zprávě školy, existuje na to samostatná kapitola. Ředitelé mohou místo do nového vybavení investovat do profesního rozvoje učitelů. Interaktivní tabule, se kterou učitel neumí náležitě zacházet, je k ničemu.
Zásadní roli tak hraje ředitel školy a jeho schopnost plánovat profesní rozvoj svých učitelů.
Měl by mít přehled o jejich individuálních vzdělávacích potřebách a o tom, jaké školení je pro ně vhodné, aby svojí prací dobře naplňovali vizi a cíle školy. U dětí mluvíme o potřebě individuálního přístupu. Nezaslouží si ho také učitelé a jejich vzdělávání? Ředitel by měl učitele motivovat k dalšímu učení a k seberozvoji, jejich individuální plány rozvoje by s nimi měl osobně probírat, hodnotit společně jejich výkon a stanovovat rozvojové cíle pro další období.
Pomoci v tom může také redefinice samotného DVPP. Výzkumy1) ukazují, že je u nás v drtivé většině případů chápáno jako několikadenní seminář či kurz mimo školu, případně samostudium. Možnosti jsou ale daleko širší a mnoho akcí je realizovatelných v samotné škole: návštěvy v hodinách kolegů, supervize; výměna zkušeností s kolegy z jiných škol; interní vzdělávání na škole pro tým učitelů od externích lektorů či od samotných pracovníků škol (např. školní psycholog); týmové vzdělávání ve škole při práci na nějakém výzkumu či projektu; vzdělávání otevřené pro učitele, rodiče i žáky (např. na téma profesní orientace aj.). Nestačí tyto činnosti a akce jen realizovat, ale také je s učiteli reflektovat a využívat pro jejich profesní růst. Je na ředitelích a učitelích, aby společně vytvářeli ve škole prostředí učící se organizace, která se nebojí sdílet své chyby i úspěchy, učit se od sebe navzájem, a tak růst.
EDUin provozuje již několik let portál DVPP, který si klade za cíl prezentovat na jednom místě ucelenou nabídku vzdělávacích akcí od různých vzdělavatelů, ať již státních, neziskových, či komerčních. Cílem portálu je řešit některé z výše nastíněných problémů: koncentrovat informace o kurzech DVPP na jednom místě, a nabídnout tak učitelům možnost vybrat si opravdu kvalitní kurz, který jim bude prospěšný na jejich osobní vzdělávací cestě. V blízké budoucnosti bychom se rádi věnovali tvorbě systému hodnocení kvality kurzů DVPP.
Pomozte nám s nastavením tohoto systému tak, aby reflektoval vaše potřeby a byl pro vás užitečný. Sdílejte s námi své názory, jak by mělo vypadat hodnocení kvality DVPP, aby pro vás bylo užitečné.
Své názory a náměty prosím pište na adresu richard.lukas@eduin.cz.

1) Například LAZAROVÁ, B., PROKOPOVÁ, A. Učitelé a jejich další vzdělávání: K některým psychologickým aspektům. Pedagogika, 2004.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Účast na školení během víkendu
Hodnocení pedagogického pracovníka
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Čerpání dovolené a volno k samostudiu
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Rozvoj pedagogických pracovníků
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Ukázka části pracovní náplně pedagogického pracovníka

Poradna

Výuka Aj
Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Výuka plavání a omluvenky
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
DVPP
Vedoucí učitel odborného výcviku
Nehodnocení
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Ukončení předškolního vzdělávání
Platová třída
Výkaz práce
Odměna za očkování
Povinné předškolní vzdělávání
Prodloužení zkušební doby
Hodnocení v náhradním termínu
Poskytnutí informací třetí osobě