Chcete vylepšit způsob hodnocení žáků ve vaší škole?

Vydáno:

Představte si, že by každý váš dílčí úspěch bylo možno rozpoznat a doložit. Dá se podle certifikátu dokládajícího završení nějakého studia poznat míra zájmu? Jsou cennější známky na vysvědčení, kredity v indexu, nebo svědectví druhých lidí, že skutečně něco umíte, dokážete, chcete?

Chcete vylepšit způsob hodnocení žáků ve vaší škole?
Využijte digitální odznaky
Richard
Lukáš,
koordinátor projektu Veriod
Lidé si zaslouží uznání za věci, kterých dosahují v průběhu celého života. Některé úspěchy jsou oznámeny v rámci veřejných ceremonií a doloženy zarámovanými certifikáty, ale mnoho dalších úspěchů zůstane nepovšimnutých po celý život. Přitom právě některé z nich mohou být rozhodující pro získání nové příležitosti – práce, funkce, členství v určité komunitě atp. Jak umožnit, aby si lidé a organizace navzájem potvrzovali i ty nejmenší úspěchy?
Využívat digitální odznaky. Digitální odznak je počítačový soubor, který vizuálně atraktivní formou obrázku prezentuje dosažení úspěchu – prokázání dovednosti, dosažení milníku nebo naplnění určitého cíle. Je důkazem úspěchu, neboť obsahuje informace o příjemci a vydavateli a také kritéria pro jeho udělení, a vypráví tak příběh o tom, kdo potvrzení vydal a co hodnotil. Tvorba a vydávání odznaků jsou zcela zdarma.
Digitální prostředí je vlastní současné mladé generaci a hezký obrázek odznaku přijímají lépe než známky či klasické „papírové“ ohodnocení. Odznaky se mohou také sdílet na sociálních sítích (například Facebook), takže se s ním mohou žáci pochlubit před svými kamarády či známými. Dalším argumentem pro využití odznaků je fakt, že mnoho specialistů z oblasti personalistiky a HR přiznává, že současným absolventům již nestačí jen prokázat své schopnosti (vysokoškolským) diplomem. Je třeba přidat něco navíc: praxe, stáže, dobrovolnictví či cestování v zahraničí. Jak ale tyto úspěchy a zkušenosti rozpoznat a doložit? Digitální odznaky mohou jako toto ověření sloužit.
Ve školním prostředí se často setkáváme s otázkou, jak motivovat studenty ke vzdělávání a aktivnímu přístupu k učení ve škole i mimo ni. Týká se to nejen školy a vzdělávání v ní, ale i neformálního vzdělávání, školních klubů, domů dětí a mládeže a volnočasových aktivit. Jednou z mnoha cest, jak žáky motivovat, je přesně si zmapovat učební proces a látku, kterou v něm žáci mají zvládnout. To je o to důležitější v neformálním vzdělávání, které často nemá přesně definované kurikulum, jako je to u vzdělávání formálního (rámcový vzdělávací program). Následně je důležité žákům v rámci tohoto učebního procesu poskytnout adekvátní ocenění za jejich úsilí a snahu, jímž naplňují jednotlivé kroky tohoto učebního procesu (například umět změřit kvalitu vody v místním potrubí či rybníce vyžaduje porozumění chemickým zákonitostem, technikám měření a působení jednotlivých minerálů).
Digitální odznaky umožňují přesné mapování a oceňování žáků za jejich individuální postup v učebním procesu daného oboru či tématu. Vychovatel či učitel si může připravit sadu odznaků, které oceňují žáky za prokázanou znalost či získanou dovednost, a to nejen odbornou (například umět sestavit správně stavebnici či vytvořit funkční model jeřábu), ale i tzv. měkkou (dovednost spolupracovat, prezentovat, domluvit se s ostatními). Je jen na vychovateli či učiteli, jak detailní odznaky si pro žáky připraví a zda je před nimi všechny odkryje, aby jim ukázal celý učební proces, který žáky čeká. I to může zvýšit motivaci žáků. V průběhu společné práce vydává žákům odznaky za každý (větší či menší) úspěch, a tak působí na jejich motivaci. Žák může pomocí odznaků sledovat, co již zvládnul, co mu jde, v čem je dobrý. Odznaky jsou tak nástrojem pozitivní motivace a činí celý učební proces pro žáka srozumitelným a jasným.
Jednou ze škol, které začaly digitální odznaky vydávat, je Fakulta sociálně ekonomická Univerzity Jana Evangelisty Purkyně (UJEP) v Ústí nad Labem. Je tak první vysokou školou u nás, která se rozhodla vedle tradičních papírových diplomů udělovat svým absolventům též digitální odznaky. V Ústí nad Labem si od toho slibují, že absolventi budou moci snadněji komunikovat svému okolí, jakou školu vystudovali. Vedle toho je mohou využít v online dokumentech (životopisech), na sociálních sítích i osobních stránkách. Jaroslav Koutský, děkan ÚJEPu, k tomu dodává: „V současné době postupně udělujeme odznaky zpětně všem našim absolventům, u nichž je to možné. Tedy těm, na které máme emailové spojení. To se ukazuje jako tím větší problém, čím hlouběji do historie jdeme.“ FSE tak udělila odznaky již tisícům svých absolventů z minulosti. Do budoucna budou odznaky udělovány automaticky po ukončení studia a na FSE uvažují o využití odznaků i k dokládání jiných dosažených úspěchů. Vedle absolventů studijních programů by se tak mohli někteří studenti pyšnit odznaky za absolvování zahraničního studijního pobytu či stáže či za mimořádné studijní výsledky (mimořádnou diplomovou práci či excelentní výsledky v rámci jednotlivých kurzů).
Cílem portálu Veriod, na němž je možné odznaky tvořit a vydávat, je nabídnout odborné i laické veřejnosti, jedincům i institucím a organizacím nástroj pro stvrzování dosažených dovedností a životních úspěchů žáků, studentů i dospělých, a tak zlepšit jejich uplatnitelnost na trhu práce. Chceme, aby digitální odznaky byly nástrojem, který bude poskytovat validnější potvrzení dosažených životních úspěchů člověka, nad rámec známek ve škole či dosaženého vysokoškolského titulu. Věříme, že Veriod je nástrojem, který má potenciál změnit způsob, jakým se v České republice vzděláváme, jak se získanými znalostmi, dovednostmi a úspěchy nakládáme a jak jsme schopni je využít ke spokojenému životu nás, našich dětí a celé společnosti.
Veriod je česká platforma pro vydávání a sbírání digitálních verifikačních odznaků. Digitální odznaky tak fungují jako potvrzení, univerzální způsob, jak poznat, doložit, zaznamenat a sdílet životní úspěchy například mezi jednotlivci i organizacemi. Digitální odznaky jsou přenositelné a kompatibilní s mezinárodním standardem Mozilla Open Badges, a jsou tak uplatnitelné i v zahraničí. Odznaky může zdarma vydávat jakýkoliv jedinec či organizace. S přibývajícími odznaky vzniká člověku na webu v jeho profilu stále komplexnější a přesnější mapa jeho zájmů, zkušeností a dovedností. V současnosti je na webu registrovaných 33 organizací nebo jednotlivců. Jedná se o Domy dětí a mládeže, neziskové organizace (Člověk v tísni, Liga otevřených mužů), univerzity (UJEP, ČZU), Skaut, ale i několik základních škol (ZŠ a MŠ Doctrina, Masarykova ZŠ v Plzni, ZŠ a MŠ Děčín IV a další). Pro bližší informace o Veriodu či o možnosti jeho vyzkoušení kontaktujte prosím koordinátora projektu, Richarda Lukáše na richard.lukas@eduin.cz.

Související dokumenty

Pracovní situace

Windows 10 pro učitele
Škola jako bezpečné místo pro učení s technologiemi a internetem
Je vaše škola v bezpečí i v kyberprostoru?
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Hodnocení pedagogického pracovníka
Evidence pracovní doby ve školství
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Podmínky hodnocení výsledků vzdělávání žáka na vysvědčení
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení žáků ve středních školách a konzervatořích dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení studentů ve vyšších odborných školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Prolomená hesla k služebním e-mailům mohou být bránou k úniku dat ve školních sítích
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Vztahy školy a zřizovatele - školy veřejné
Základní metodický rámec pro hodnocení škol ze strany zřizovatele
Hodnocení žáka omluveného z důvodu odmítání testování, ochrany dýchacích cest
Procvičování, domácí úkoly
Virtuální hospitace: cesta k lepší škole

Poradna

Výuka plavání a omluvenky
IT technika do výuky a nákup z dotace
Smlouva
Nehodnocení
Náhrada druhého cizího jazyka
Poskytnutí informací třetí osobě
Rozsah a obsah hodnocení žáka
Hodnocení v náhradním termínu
Vstupní lékařská prohlídka u pedagoga na DPP
Hodnocení za 1. pololetí - nehodnocen