Charakteristiky učitelských sborů

Vydáno:

Odborná literatura se shoduje v tom, že práce učitele ve třídě je nejdůležitějším faktorem na straně školy ovlivňujícím vzdělávání žáků. Individuální kvality každého učitele se však realizují v kontextu učitelského sboru jako celku, v němž jsou jedinci působením pospolitosti různou měrou regulováni. Tuto konstelaci ovlivňují různé formy spolupráce učitelů, kvalita jejich interakcí apod. Příspěvek prezentuje dominantní charakteristiky učitelských sborů, které byly identifikovány prostřednictvím výzkumné sondy mezi studenty na katedře Centrum školského managementu Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze (dále též „CŠM PedF UK“). Tento model lze aplikovat na další lokality regionů České republiky.

Charakteristiky učitelských sborů
PhDr.
Jan
Voda
Ph. D.
Centrum školského managementu, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze; ředitel školy
UČITEL V KONTEXTU PEDAGOGICKÉHO SBORU
Východiskem pro tento text byla pociťovaná antinomie ve výzkumu učitelské profese, na níž vhodně upozornili autoři vícepřípadové studie české základní školy Dvořák, Starý, Urbánek, Chvál a Walterová. Ti ve svém výzkumu na jedné straně uvádějí výroky ředitelů, že „škola stojí na lidech“ (s. 201), že „bez fungujícího sboru by nebylo možné zajistit chod školy“, že „na kvalitě učitelského sboru jsou závislé možnosti a limity práce celé školy“ (tamtéž), na druhé straně konstatují, že „problematika učitelských sborů, přestože je pro chod školy zásadní, není v českém prostředí, na rozdíl od více frekventovaného tématu učitele,
výrazněji teoreticky rozpracována
ani výzkumně rozvíjena“ (s. 181). „Různorodé individuální kvality učitele se tak v prostředí školy bezprostředně realizují v kontextu učitelského sboru jako celku“ (tamtéž), v rámci něhož jsou učitelé různou měrou regulováni.
Složitost a citlivost vztahu mezi individuální kvalitou učitele a vyváženým fungováním sboru je tak neodmyslitelnou komponentou personálního řízení a vedení ředitele školy
a současně zcela zásadní kolektivní dimenzí klimatu ve škole a přeneseně celkové kvality školy. Je tedy zřejmé, že
problematika učitelských sborů je významným předmětem školského managementu
a měla by být výzkumně uchopena.
Za tímto účelem byla realizována orientační sonda v rámci diskusního setkání studentů oboru školský management na katedře Centrum školského managementu Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Toto setkání proběhlo v lednu 2012 a zúčastnilo se ho 35 studujících ředitelů / vedoucích pracovníků, kteří úhrnem referovali o charakteristikách pedagogických sborů na všech typech škol, od mateřské (40 %), přes základní (23 %) a střední (13 %) až po základní umělecké školy (18 %) a zastoupeny byly rovněž domovy dětí a mládeže (6 %)
(typ školy, resp. školského zařízení byl tedy jedním ze vstupních momentů charakteristiky pedagogického sboru).
Podkladem
pro toto setkání bylo písemné zpracování seminárního úkolu, jímž byl
personální audit pedagogického sboru
se zaměřením na identifikaci symptomatických znaků konkrétního sboru jako specifické profesní a sociální skupiny s uvedením příkladů vztahových konstelací, pnutí, synergických momentů, potencialit a limitů sboru (v rozsahu dvou normostran). Výzkumná sonda se tedy zakládala na
obsahové analýze
zmíněných
seminárních prací a řízené skupinové rozpravy studentů
s cílem kategorizovat základní charakteristiky sborů a vztahy ve sborech zahrnutých do šetření.
PARAMETRY PRO KATEGORIZACI UČITELSKÝCH SBORŮ
Výsledkem analýzy byl seznam klíčových parametrů charakteristik pedagogických sborů, který uvádí výčet níže. K jednotlivým odrážkám jsou přiřazeny příklady atypických až extrémních podob, které ilustrují, jaké šíře může celkový interval daného parametru nabývat, popř. na jaké nápadné znaky se může pedagogický výzkum soustředit.
Klíčové parametry charakteristik pedagogických sborů
A) Velikost
 
malý/extra malý sbor ( jednotřídky)
 
velké sbory (> 50)
B) Kvalifikovanost
C) Gender
 
problémy feminizace
 
muž v MŠ
D) Věková skladba
 
stárnoucí sbor
 
příliš mladý sbor (bezdětný)
 
mezigenerační vztahy
E) Organizace
 
sloučené školy
 
integrované různorodé stupně (MŠ + ZŠ + ZUŠ)
 
pavilony, více budov (až 5)
 
sbor na malém městě / místem bydliště v obci
F) Vztahy
 
„žabomyší války“, kabinetní politika, „tábory“, zapouzdření, rivalita, napětí, vztahy nadřazenosti, pocity méněcennosti, nedoceněnosti... (protikladná, pozitivní kategorie nebyla účastníky popisována, což však nemusí znamenat, že se nevyskytuje, spíše je považována za samozřejmou)

G) Soudržnost, stmelenost, sladěnost, spolupráce, atmosféra

 
neúplné úvazky
 
hodně mateřských dovolených
 
fluktuace
 
sbor po personálních výměnách (původní a nově příchozí vyučující), odchody pro nadbytečnost
 
(ne)stabilní
 
specifické skupiny (trenéři, hudebníci, družinářky, mistři OV, netřídní učitelé, asistenti; provozní zaměstnanci)
 
individualismus X týmový duch
H) Pracovní potenciál
 
přetížený, přepracovaný
 
laxní, (ne)přístupný novým myšlenkám
 
schopný, ale neochotný
 
vyhořelý sbor
 
(ne)tvořivý
 
pružný (flexibilní), dynamický

I) Politické názorové spektrum, kulturní a jazykové odlišnosti

KONKRETIZACE KATEGORIÍ NA PŘÍKLADECH
Dále jsou uvedeny výroky účastníků kurzu, které považujeme vzhledem ke stanovené kategorizaci za příznačné.
Naším cílem
není detailní kvalitativní analýza, spíše ilustrace a orientační popis celkové variety učitelských sborů. Text kurzivou představuje doslovná písemná vyjádření účastníků, která jsou z pochopitelných důvodů anonymizována. Ačkoli tyto výroky už samy o sobě mají dobrou vypovídací hodnotu, v některých případech jsou doplněny stručnými komentáři, které je ukotvují v jejich původním kontextu a současně naznačují přesahy do obecné problematiky českých škol.

Velikost

 
Naše škola je jednotřídní. Celkový počet členů pedagogického sboru jsou 3 lidé. Odborná kvalifikovanost je velice nízká, splňuje ji pouze 1 pedagogický pracovník.
Autorka mj. upozornila na velmi specifickou, často problematickou situaci malotřídních, resp. jednotřídních škol, kdy jsou charakteristiky sboru dominantně ztotožněny charakteristikami jedinců ve sboru.

Kvalifikovanost

 
5 učitelek naší mateřské školy má úplné střední odborné vzdělání v oboru předškolní pedagogiky, 3 jsou vzdělané vysokoškolsky.
Výrok dokumentuje specifickou situaci mateřských škol, kdy se na jednom pracovišti setkávají učitelky, které jsou si rovny co do uznání kvalifikace, ale dosáhly odlišného stupně vzdělání. To může vyvolávat různé pocity subordinace.

Gender

 
Pan učitel pracuje v naší MŠ druhý školní rok. Hned po jeho nástupu byla znát jakási soutěživost mezi zaměstnankyněmi, a to zejména mezi provozními. Celkově ale hodnotím vliv mužského pohlaví na pracovišti pozitivně.
Účastníci velmi často poukazovali na feminizaci sborů, tento stav většinou nijak nerozporují, protože jsou srozuměni s širšími společenskými kontexty, do kterých je usazen.

Věková skladba

 
V kolektivu panuje kreativní, týmová spolupráce, přátelská atmosféra, tolerance a fungují i mezigenerační vazby (nejstarší pracovník - 74 let, nejmladší - 18 roků).
Je zřejmé, že při hodnocení věkové struktury sboru nemusí průměr či medián sdělovat žádné zásadní informace. Důležitější je spíše vysledovat zastoupení jednotlivých věkových skupin a míru spolupráce uvnitř těchto skupin i napříč celým věkovým spektrem.
Výhodou mladších pedagogů je jejich pružnost, dynamika a přístupnost novým myšlenkám. Nedělá jim problém zavádění netradičních vyučovacích metod, lehce se dovedou přizpůsobit změnám. Oproti tomu prioritou starších učitelů jsou jejich zkušenosti a určitý nadhled. Dá se říci, že obě skupiny, ač věkově odlišné, spolupracují a vzájemně se doplňují. Věkový rozdíl zde není negativním faktorem ani překážkou, ale motivací pro obě skupiny zaměstnanců. Na druhé straně se lze setkat s různými formami generačních antipatií: Mladší podceňují starší, že jim uniká odbornost, a starší podceňují mladší, protože nemají zkušenosti.
 
V našem pedagogickém sboru bylo vzhledem k věku pracovnic obtížné zavedení ICT. Používání počítače, elektronické docházky, interaktivní tabule byly pro mnohé kolegyně oříšek.
Naopak lze z jiných míst v textu zobecnit, že mladší generace problém s technikou nemá, což jí v současné technizované společnosti dává zřejmou výhodu.

Organizace

 
Škola je rozčleněna do čtyř pavilonů umístěných za sebou s dlouhou spojovací chodbou, jeden pavilon je vyhrazen pouze pro odborné ekonomické předměty. Tomu odpovídá rozmístění kabinetů. Učitelé různých předmětů a komisí mají k sobě „daleko“, dojednávání a hlavně dolaďování prováděných akcí v rámci vzdělávacího procesu a ŠVP je slabinou pedagogického sboru.
Výrok dokládá, že vztahové konstelace ve sboru mohou být významně determinovány prostorovými podmínkami ve škole. Charakteristika sboru jako „nespolupracujícího“ či „vzájemně uzavřeného“ může být tedy spíše důsledkem než vlastní charakteristikou. Např. ve vyjádření
„Náš pedagogický sbor je typický také tím, že nám chybí sborovna. Nemáme žádné zázemí, kde bychom se mohly scházet a svým způsobem se více poznat, zvláště při nástupu nových pracovnic.“
si všimneme, že respondentka přímo ztotožňuje kvalitativní znak sboru (skupiny lidí) s materiálním zázemím, které má sbor k dispozici.
Ukazuje se rovněž, že tyto problémy lze řešit a stavební či organizační úpravou lze navozovat příznivější podmínky, které následně aktivizují sbor ke spolupráci:
Protože hrozilo riziko jakéhosi „zapouzdření“ skupinky učitelek 1. stupně a jejich oddělení od druhostupňových učitelů, nemluvě o tom, že se objevovaly situace, kdy tyto paní učitelky nechtěly chodit suplovat na druhý stupeň z obav z nedostatečné autority u tamějších dětí, přistoupilo vedení k promísení tříd na jednotlivých patrech budovy. Z hlediska dozorů je to pro učitele jistě náročnější situace, má však kromě začlenění učitelek prvního stupně přínos v tom, že se žáci staršího věku učí ohleduplně fungovat i vedle těch mladších.
 
Škola vznikla spojením dvou samostatných mateřských škol v rámci optimalizace škol a školských zařízení. Jedna mateřská škola zanikla a její zaměstnankyně přešly do druhé, s vyšší kapacitou tříd. Vedení, řízení takového sboru s sebou přinášelo mnoho problémů. Bylo nutné poznat nové učitelky, aby je bylo možné snáze začlenit do pracovní atmosféry, sociálně začlenit, ztotožnit s vizí naší mateřské školy, aby každý zaměstnanec měl možnost podílet se na tvorbě strategie.
Slučování sborů jako výsledek optimalizačních, převážně ekonomicky motivovaných opatření se do situace ve sborech promítá dlouhodobě. Dosažení koheze sboru představuje pro vedení školy mimořádně náročný úkol:
Pracuji jako zástupce ředitele na integrované ZŠ, MŠ, ZUŠ. Již z názvu vyplývá, že tato organizace má de facto tři pedagogické sbory. Tudíž hlavním úkolem vedení je postupné myšlenkové prolnutí těchto tří sborů do jednoho, tzn. vytvořit jeden tým, který se ztotožní s nastavenou filozofií (koncepcí) školy.
Podmínky mohou být ještě ztíženy, pokud sbor nemá faktické příležitosti a potřebu ke spolupráci:
Škola má 3 odloučená pracoviště. Situace ve sboru je nepřehledná, školka nemá společnou vizi, nevytváří společně ani školní vzdělávací program, nespolupracuje, neevaluuje. Každá část školky si vytváří svou autonomii.
 
Na škole se za mého působení vystřídala 2 vedení a odešlo a přišlo mnoho kolegů. Z původního složení učitelského sboru, když jsem v roce 2001 nastupoval, nás zbylo pouze 7.
Z vyjádření je zřejmé, že sbor jako celek lze posuzovat teprve tehdy, představuje-li relativně ustálené personální uskupení. V daném případě si všimneme, že sbor může mít jakési jádro, které je nositelem kontinuity. Vysoká míra fluktuace znemožňuje, aby se charakteristiky sboru více vytříbily, což je nicméně samo o sobě zajímavou vlastností sboru, která by mohla být dále šetřena.

Vztahy

 
Učitelský sbor je velmi rozmanitý (různorodostí profesí, charakterů), což je přínosem pro tvoření týmů, pokud chceme pracovat na různých projektech. Nevýhodu této rozmanitosti spatřuji ve vedení těchto skupin, z nichž každá si žádá specifické přístupy. Poměrně snadné je vedení učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů, kteří většinou sdílí společné cíle a vize, jsou ochotni více spolupracovat, omezit vzájemnou rivalitu, dovedou se sami řídit a rozhodovat.
 
Větší úsilí je potřeba vynaložit při vedení učitelů odborného výcviku. Zde se jedná z 50 % o lidi s maturitním vzděláním a z 50 % o lidi vyučené v oboru. Mezi skupinou učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů a učitelů OV panuje velmi napjatý vztah, vyplývající z dosaženého stupně vzdělání, pocitu méněcennosti a domnělé nadřazenosti učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů. Vznikají tak často konflikty.
Z uvedeného je zřejmé, že charakteristiky učitelských sborů je nutné šetřit s respektem k vnitřnímu formálnímu i neformálnímu uspořádání útvarů podle specializace a kvalifikace pracovníků.
 
U starších učitelek bývá někdy problém v tom, že nedokážou přijmout mladou (nekvalifikovanou) kolegyni jako partnera. V podstatě se považují za nadřízenou z pohledu zkušeností a věku.
Komentář se týká vyučujících v mateřských školách. Ty pracují ve dvojicích, každá dvojice učitelek má na starosti jednu třídu. Z hlediska oficiální organizační hierarchie není ve dvojici vztah nadřazenosti-podřazenosti, v sociálních vztazích učitelek se však tato relace vyskytovat může.

Soudržnost, stmelenost, sladěnost, spolupráce, atmosféra

 
Pro zklidnění atmosféry a klimatu ve škole zvolila ředitelka školy záměrně výběr nových uchazeček na místo učitelky z tzv. „jiného města“. Jejich nadhled a nulová vazba na předcházející pnutí, vycházející z příbuzenských vztahů na malém městě, pomohla škole dosáhnout příznivějšího klimatu. Personální změny vedené tímto směrem byly rozhodně jedním z faktorů, které přispěly k navrácení dobrého jména a postavení školy. K tomu integrace nových „tváří“ do učitelského sboru z jiného prostředí pomohla zpestřit výuku novými postupy práce.
Tento případ dokumentuje personální změny jako pozitivní stimul k obnovení rovnováhy učitelského sboru. Je příkladem konkrétních zásahů, které mohou vést k dosažení dlouhodobé stability. Tu popisuje další respondentka následovně: Ředitel školy cítí vnitřní uspokojení, že se mu povedlo za více jak desetileté působení na této škole vytvořit silný pedagogický sbor, který táhne za jeden provaz, což je samo o sobě základní kámen úspěchu každé školy.
Pokud je změna, respektive fluktuace v učitelském sboru příliš častá, stává se vážnou překážkou soudržnosti kolektivu:
A právě tato neustálá změna ve složení sboru má negativní účinky jak na děti, rodiče, tak hlavně na zůstávající učitelky, na nabourávání interpersonálních vztahů, neustálé zvykání si na nové kolegyně, jejich začleňování do již zaběhnutého roku. Často tak dochází k situacím, kdy se „do páru“ dostanou lidé, kteří si nesedí, a to je opravdu problematické.
 
Mezi učitelkami je jedna, která má výrazné a specifické povahové vlastnosti. Je velmi sebevědomá, ráda svoji práci komentuje a hodnotí na veřejnosti, trpí pocitem, že je přetížená, že odvádí práci i za ostatní. Je v trvalé opozici vůči všem a všemu. Hledá vysvětlení, proč něco nejde, místo toho, aby hledala řešení. Spolupráce s ní je velmi těžká.
Uvedený výrok dokumentuje vliv jedince na klima v učitelském sboru. Jestliže jsme tedy v úvodu uvedli, že individuální kvality učitele se v prostředí školy realizují v kontextu učitelského sboru, potom i sbor je významně determinován působením jednotlivých učitelů na celek.
Dále je zajímavé, kde respondenti identifikovali třecí plochy interpersonálních problémů:
Napjaté vztahy vznikají u učitelek, které jsou příliš stejné nebo příliš rozdílné. Pnutí zapříčiněná rozdílností mohou být ovšem nejen ve vztahu jednotlivců uvnitř sboru, ale i profesních podskupin, jak vyplývá z případu sportovní školy: Stejně jako někteří učitelé i někteří trenéři, zvláště hokejoví, výrazně vyvyšují důležitost sportu nad vzděláváním a komunikace s nimi je velmi problematická. Kdo jiný než sportovci by měl dodržovat daná pravidla? Ale pokud učitelé požadují jakýkoliv trest pro studenta na poli sportovním, protože si neplní studijní povinnosti, a měl by být např. vyloučen ze zápasu apod., dohoda s trenérem není v podstatě nikdy možná. Toho studenti dokážou značně zneužít a dochází opět k pnutí jak mezi učitelem a žákem, tak mezi učitelem a trenérem, případně učitelem a vedením školy.

Pracovní potenciál

 
Za pozitivum pedagogického sboru ZUŠ považuji to, že pedagogové jsou zároveň činní v komorních a symfonických orchestrech, výtvarníci tvoří samostatně, tanečnice je členka profesionálního tanečního souboru. Nezakrňují, sledují novinky ve vývoji svých nástrojů. Velmi často nabývají zkušenosti v zahraničí a veškerý svůj nástrojový a pedagogický potencionál jsou schopni aplikovat na své žáky.
Ve vyjádření je zdůrazněn pozitivní přínos překrytí učitelské a neučitelské (odborné, umělecké) profese. Rovněž je poukázáno na zdroje autority učitele jako uznávaného experta, která posiluje jeho postavení před žáky i kolegy ve sboru. Současně autor zmiňuje specifické osobnostní rysy učitelů této profesní skupiny: Jako umělci jsou to lidé citliví, často reagují na podněty nepředvídatelně.

Politické názorové spektrum, kulturní a jazykové odlišnosti

 
Na naší škole působí několik rodilých mluvčích z USA. Jejich vztah k českému školství, jeho tradici a probíhající kurikulární reformě je indiferentní. Současně je jejich neznalost češtiny v řadě případů na překážku komunikace s rodiči žáků.
FORMOVÁNÍ PEDAGOGICKÉ SBORU
Shora uvedené citace jednotlivých případů jsou uvedeny jako zástupné příklady, jež dokládají, s jak pestrou varietou sborů se lze ve školském terénu setkat. Vyplývá z nich mimo jiné, že
veškeré obecné teoretické poznatky z oblasti řízení a vedení lidí musejí vedoucí pracovníci transformovat do konkrétních
a zcela jedinečných
podmínek dané školy a jejího pedagogického sboru.
To zcela jistě vyžaduje mimořádnou zdatnost v interpersonálních vztazích a pružnost při řízení lidských zdrojů.
Schopnost ředitele zformovat pedagogický sbor a aktualizovat jeho potenciál tak, aby bylo efektivně
a účinně využito pracovního úsilí každého jednotlivce, se v tomto světle jeví jako klíčová.
Řízení pedagogického sboru znamená zabezpečení jeho kvantitativních i kvalitativních charakteristik
, což předpokládá neustálé usměrňování změn ve struktuře a kvalitě sboru v souladu s potřebami a rozvojovými záměry školy. Kvalitní, pružně reagující a výkonný učitelský sbor je tak výsledkem dlouhodobého, cílově orientovaného přístupu vrcholového vedení školy, což je zcela určitě kategorie, která by měla mít své zastoupení v případném profesním standardu ředitele.
Na závěr bych rád citoval výrok jedné účastnice ankety, že při řízení jakéhokoli sboru jsou
„nutná neustálá osobní setkávání, hledání společných řešení, naslouchání názorům ostatních, vysvětlování. Předpokladem dobrého fungování je vstřícné chování ředitele, vymezení rolí, strategie a způsobu práce s dětmi, kvalita spolupráce mezi pedagogy, jejich zaujetí, přátelské chování, celkové klima.“
Příspěvek byl přednesen na Konferenci školského managementu 7. 6. 2012 v Praze (viz Řízení školy 7/2012, s. 40-41).
ZDROJE
 
DVOŘÁK, D. et al. Česká základní škola: vícepřípadová studie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2010. 310 s. ISBN 978-80-246-1896-8.
 
POL, M. Škola v proměnách. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, s. 53-80. ISBN 978-80-210-4499-9.
 
POL, M. a LAZAROVÁ, B. Spolupráce učitelů - podmínka rozvoje školy: řízení spolupráce, konkrétní formy a nástroje. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1999. 78 s. Škola 21. Praxe ředitele; sv. 4. ISBN 80-86106-07-1.
 
VEBER, J. a kol. 1. vyd. Management. Základy, prosperita, globalizace. Praha: Management Press, 2005, s. 166-193. ISBN 80-7261-029-5.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka
Co udělat s učitelem podporujícím Putina nebo šířícím proruské dezinformace?
Cestovní náhrady
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Komunita praxe a její role v profesním učení učitelů
Spolupráce pedagogických pracovníků
Rozvoj pedagogických pracovníků
Komisionální zkouška žáka střední školy
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Převedení učitele na jinou práci za nouzového stavu
Přespočetné hodiny - mimořádná opatření
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí
Cíle profesního učení
Pracovněprávní důsledky odsouzení pedagogického pracovníka za trestný čin
Virtuální hospitace: cesta k lepší škole
Nástup do práce - znovu otevření škol v době mimořádných opatření
Jak má postupovat ředitel školy v případě, že učitel odmítne nosit roušku?

Poradna

Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Platová třída
Odměna za očkování
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Prodloužení zkušební doby
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz