Česká školní inspekce: testování je pouze jedním z mnoha hodnotících nástrojů

Vydáno:

Česká školní inspekce (dále jen „ČŠI“) realizuje od 1. července 2011 vlastní rozvojový a transformační projekt s názvem Národní systém inspekčního hodnocení vzdělávací soustavy v České republice (dále jen „NIQES“). Jeho součástí je také problematika tzv. plošného testování. Následující článek stručně prezentuje skutečný obsah projektu, přibližuje místo testování v něm a snaží se vyvrátit některé často opakované omyly.

Česká školní inspekce: testování je pouze jedním z mnoha hodnotících nástrojů
PhDr.
Ondřej
Andrys
náměstek ústřední školní inspektorky a vedoucí projektu NIQES
TESTOVÁNÍ JAKO DOPLNĚK, NIKOLI PRIMÁRNÍ CÍL
V rámci různých mediálních zkratek je projekt NIQES často prezentován pouze jako nástroj pro zavedení tzv. plošného testování v 5. a 9. třídách základních škol, odpovídajících ročnících víceletých gymnázií a konzervatoří. Takové posouzení je však nesprávným a nesmyslným zjednodušením cílů projektu a je velmi vzdáleno jeho skutečnému smyslu.
Cílem ČŠI je s pomocí projektu NIQES vytvořit transformovaný, moderní a flexibilní systém národního inspekčního hodnocení škol, vytvořit nové metody a nástroje pro hodnocení kvality české vzdělávací soustavy a zajistit vzdělávání jak svých zaměstnanců, tak učitelů a ředitelů škol v oblasti nových inspekčních postupů.
Projekt je tvořen 4 klíčovými aktivitami a oblast tzv. plošného testování je součástí pouze jedné z těchto klíčových aktivit, navíc jen součástí doplňkovou.
TVORBA NOVÝCH INSPEKČNÍCH METOD A NÁSTROJŮ
Hlavním cílem první klíčové aktivity projektu je vytvořit soubor nových inspekčních postupů, nástrojů a metod pro zjišťování a hodnocení kvality vzdělávání jak na úrovni vzdělávací soustavy, tak na úrovni jednotlivých škol.
Prioritním cílem druhé klíčové aktivity je vytvořit systém pro inspekční hodnocení školních vzdělávacích programů(dále jen „ŠVP“) a zejména vytvořit funkční a uživatelsky příjemnou technologickou platformu pro podporu tvorby a administrace ŠVP ze strany pedagogických pracovníků.
Třetí klíčová aktivita projektu je zaměřena na vybudování komplexního systému personálního rozvoje ČŠI a důsledné další vzdělávání školních inspektorů, pedagogů i ředitelů škol v problematice nových inspekčních postupů, metod a nástrojů, které budou vytvořeny v rámci projektu.
NÁRODNÍ ŠETŘENÍ VÝSLEDKŮ ŽÁKŮ
Čtvrtá klíčová aktivita, která je některými médii mylně označována jako celý projekt NIQES, si klade za cíl vybudovat technologickou platformu pro elektronické ověřování výsledků žáků ve školách, napříč ročníky a předměty, a umožnit žákům, rodičům, školám i státu získat účinnou zpětnou vazbu o vzdělávacím procesu.
V rámci této klíčové aktivity je vyvíjen testovací systémpro ověřování výsledků žáků na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol, dále systém pro tzv. školní testování spojené se školním e-learningem, kdy každý učitel získá možnost provádět vlastní elektronické testování v libovolném ročníku a z libovolných předmětů jako běžný nástroj vlastních evaluačních procesů, včetně nástroje pro tvorbu vlastních elektronických kurzů, a v neposlední řadě sytém pro tzv. domácí testování, které umožní rodičům využívat on-line testovací systém pro domácí přípravu svých dětí.
Nejde tedy pouze o vývoj jednoho systému pro státní plošné testování, jak je občas chybně prezentováno, ale o
celý soubor elektronických testovacích modulů, které by měly pro své potřeby využívat především školy samotné, jež tyto moduly získají zcela zdarma.
STÁLE TRVÁ PILOTNÍ OBDOBÍ
Občas se objevují snahy hodnotit výstupy projektu NIQES, jako by byl projekt ukončen. Skutečnost je však zcela opačná. Teprve nyní postupně získávají výstupy z projektu takové obrysy, aby bylo možné vést o parametrech či vlastnostech jednotlivých projektových výstupů odbornou diskuzi a ovlivňovat tak dále jejich vývoj a směřování(např. typy funkčností systému pro tzv. školní testování).
V této souvislosti navazuje ČŠI úzkou spolupráci také s odbornými sdruženími, jako je Asociace ředitelů základních škol, Asociace pedagogů základního školství, Asociace ředitelů gymnázií či organizace zastupující zřizovatele škol, jako je Svaz měst a obcí nebo Asociace krajů. Na žádném z jednání, která se dosud s uvedenými organizacemi uskutečnila, se neobjevily zásadní rozpory či nesouhlas s obsahem projektu a zástupci jednotlivých klíčových školských asociací a sdružení postupně přistupují na nabídku ČŠI k další spolupráci při realizaci projektu NIQES.
Veškeré relevantní informace o projektu NIQES naleznete na
www.niqes.cz
a také na webových stránkách České školní inspekce (
www.csicr.cz
).

Související dokumenty

Pracovní situace

Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Hodnocení pedagogického pracovníka
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Podmínky hodnocení výsledků vzdělávání žáka na vysvědčení
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení žáků ve středních školách a konzervatořích dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení studentů ve vyšších odborných školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Vztahy školy a zřizovatele - školy veřejné
Základní metodický rámec pro hodnocení škol ze strany zřizovatele
Manuál k testování žáků a zaměstnanců (testy Lepu Medical)
Co školám hrozí v souvislosti s pandemickými opatřeními?
Kdo nese odpovědnost, pokud se při testování podle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví něco pokazí?
Hodnocení žáka omluveného z důvodu odmítání testování, ochrany dýchacích cest
Procvičování, domácí úkoly
Úvod do formativního hodnocení
Formativní hodnocení v praxi učitele
Učící se komunity učitelů

Poradna

Výuka plavání a omluvenky
Nehodnocení
AG testy
Hodnocení v náhradním termínu
Poskytnutí informací třetí osobě
Náhrada druhého cizího jazyka
Rozsah a obsah hodnocení žáka
Hodnocení za 1. pololetí - nehodnocen