Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání

Vydáno:

Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV) byla založena v roce 2011 jako občanské sdružení, které bylo následně transformováno na spolek. Jejím posláním je pomoc při rozvoji inkluzivního vzdělávání v České republice. Zaměřuje se na podporu systémových opatření vedoucích ke zlepšení podmínek vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v běžných školách.

Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání
Mgr.
Lenka
Felcmanová,
Ph.D.,
katedra speciální pedagogiky UK v Praze, místopředsedkyně České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání
Z mezinárodních srovnávacích výzkumů vyplývá, že aplikace prvků inkluzivní pedagogiky, kterými jsou například kooperativní učení či formativní hodnocení, vede k celkovému zlepšování vzdělávacích výsledků žáků. Lze tedy říci, že cílem aktivit ČOSIV je zlepšení kvality vzdělávání pro všechny děti. ČOSIV sdružuje zástupce akademické sféry, neziskové organizace, pedagogické pracovníky, zástupce zřizovatelů, rodiče dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a mladé lidi se speciálními vzdělávacími potřebami. Členy či odbornými spolupracovníky ČOSIV jsou akademičtí pracovníci Univerzity Karlovy v Praze, Masarykovy univerzity v Brně, Univerzity Palackého v Olomouci, Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Západočeské univerzity v Plzni, Ostravské univerzity a Univerzity Hradec Králové.
ČOSIV zpracovává podklady, analýzy a studie pro odbornou argumentaci prosazovaných změn a opatření směřujících ke zvýšení kvality a rovnosti přístupu ke vzdělávání. Pro své členy a příznivce pořádá pravidelná setkání, tzv. work-coffee, na kterých jsou řešena aktuální témata i představovány inspirativní projekty a příklady dobré praxe. Organizace realizovala a realizuje projekty zaměřené na zvýšení povědomí o inkluzivním vzdělávání a na zlepšování podmínek pro vzdělávání dětí s různou mírou potřeby podpory. Z uskutečněných projektů lze zmínit projekt zaměřený na síťování škol podporujících inkluzivní vzdělávání. Jeho hlavní aktivitou bylo sdílení zkušeností mezi zástupci učitelských sborů a informační podpora ředitelů škol směřujících k inkluzi.
Další z realizovaných projektů byl orientován na podporu pracovníků pedagogických fakult v zavádění inkluzivních metod práce do přípravy budoucích učitelů. Praktické workshopy byly zaměřeny například na protipředsudkové vzdělávání či vzdělávání dětí s odlišnou mírou znalosti vyučovacího jazyka.
Projekt podporující sdružení rodičů handicapovaných dětí vedl k posílení sítě rodičovských iniciativ v Čechách i na Moravě. V rámci projektu byly realizovány kulaté stoly, jejichž cílem bylo seznámení rodičovských iniciativ, prezentace jejich zkušeností s účastí na rozhodování a tvorbě politiky ve vzdělávání znevýhodněných dětí a formulace jejich potřeb v této oblasti. Workshopy byly zaměřené na zvýšení povědomí o mezinárodních a českých právních předpisech týkajících se vzdělávání dětí s handicapem. Rodičům byly také poskytovány individuální konzultace v souvislosti se vzděláváním jejich dětí. Projekt vyústil do vzniku platformy Rodiče za inkluzi, která nyní funguje jako samostatná sjednocená iniciativa rodičů usilujících o zlepšení podmínek pro vzdělávání dětí s handicapem v běžných školách.
ČOSIV byla také v letech 2013-2015 partnerem projektu Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v ČR, jehož hlavními řešiteli byly Univerzita Palackého v Olomouci a organizace Člověk v tísni, o. p. s. V rámci projektu byly vytvořeny katalogy podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory z důvodu zdravotního postižení a sociálního znevýhodnění, metodiky pro asistenty pedagoga, analýzy a výzkumy a řada dalších výstupů, kterých bylo celkem 186. V projektu bylo také proškoleno více než 7300 pedagogů v rámci kurzů dalšího vzdělávání cílících na vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Veškeré výstupy projektu jsou ke stažení na http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/.
Nedílnou součástí činnosti ČOSIV jsou také advokační aktivity - ČOSIV organizuje informační setkání a semináře pro zástupce státní správy a samosprávy, účastní se projednávání návrhů legislativních a strategických dokumentů v oblasti vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Je také připomínkovým místem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Zástupci ČOSIV jsou členy pracovních a odborných skupin zřizovaných například Vládním výborem pro zdravotně postižené občany, Vládním výborem pro práva dítěte či Národním ústavem pro vzdělávání.
ČOSIV je členem Stálé konference asociací ve vzdělávání (SKAV). Předsedkyně společnosti Mgr. Klára Šimáčková Laurenčíková se v roce 2015 stala „ashoka fellow“ pro Českou republiku v oblasti vzdělávání. V současné době se ČOSIV zaměřuje na šíření informací o praktických dopadech novely školského zákona v oblasti podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, která bude v platnosti od září tohoto roku. Pro následující období připravuje také rozsáhlejší informační kampaň, která bude cílit na učitele i rodiče žáků.

Související dokumenty

Pracovní situace

Individuální vzdělávací plány a plány pedagogické podpory pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Metodická informace pro školská poradenská zařízení
Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (2. část)
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování
Vybrané aspekty implementace společného vzdělávání
Změny vyhlášek související s poskytováním podpůrných opatření
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Rámcový vzdělávací program pro speciální vzdělávání
MŠMT finančně podporuje učitele základních škol, kteří se věnují nadaným žákům
Legislativní rámec vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami daný školským zákonem
Školy s rozšířenou výukou
Žádost o souhlas k využití asistenta pedagoga
Individuální vzdělávací plán
Zařazení dítěte do přípravného stupně základní školy speciální
Školní psycholog na střední škole
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 1. stupni ZŠ a v přípravných třídách
Odborná kvalifikace speciálních pedagogů, psychologů, metodiků prevence a asistentů pedagoga
Kdo je výchovný poradce

Poradna

Přiznání podpůrného opatření prodloužení délky studia střední školy – nutnost podávání žádosti a vydávání rozhodnutí