Jak může mít motivaci ke vzdělávání dítě, které zažívá od počátku své školní docházky neúspěch?

Vydáno: 11 minut čtení

Kvalitnější podpora žáků se sociálním znevýhodněním by byla prospěšná pro celou společnost. Současná podpora dětí a žáků se sociálním znevýhodněním v hlavním vzdělávacím proudu je však nedostatečná a neefektivní. Jak ukazují výzkumy z posledních let (Člověk v tísni a UPOL, 2015; Němec, Philippová, 2021), skrze systém podpůrných opatření se těmto žákům dostává podpory asistentů pedagoga v naprosto nedostatečné míře.

Jak může mít motivaci ke vzdělávání dítě, které zažívá od počátku své školní docházky neúspěch?
Mgr.
Barbora
Šebová
koordinátorka projektů pro rozvoj komunikace a spolupráce mezi znevýhodněnými rodinami a školou
Faktorů, které to ovlivňují, je vícero: pedagogicko-psychologické poradny, které by měly podpůrná opatření doporučovat, jsou přetížené, mnozí rodiče do nich s dětmi vůbec nedorazí a hlavně ani samotní oborníci z poraden nemají žádnou pomůcku k identifikaci sociálního znevýhodnění žáka – ve výzkumu z roku 2021 74 % pracovníků těchto zařízení uvedlo, že nemají k dispozici žádný materiál použitelný pro diagnostiku sociálního znevýhodnění.
Dílčí změny v podpoře sociálně znevýhodněných žáků prostřednictvím masivního doučování v rámci Národního plánu obnovy a dalších nástrojů, které mohou školy čerpat z NPO i ze šablon, jsou

Související dokumenty

Pracovní situace

Jak na modrou velrybu
Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže
Metodické doporučení MŠMT pro práci s Individuálním výchovným programem v rámci řešení rizikového chování žáků
Nový metodický pokyn k prevenci a řešení šikany
Podpora implementace novely školského zákona z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání
Žádost o souhlas k využití asistenta pedagoga
Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních
Záškoláctví a skryté záškoláctví - jak mu předcházet
Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Jak postupovat v případě konfliktních situací ve škole
Adaptační kurzy
Minimální preventivní program
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže
Metodický pokyn Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k řešení šikanování ve školách a školských zařízeních
Odborná kvalifikace asistenta pedagoga
Vybrané aspekty implementace společného vzdělávání
Odborná kvalifikace speciálních pedagogů, psychologů, metodiků prevence a asistentů pedagoga
Škola jako bezpečné místo pro učení s technologiemi a internetem