Celoživotní učení manažerů vzdělávání

Vydáno:

„Efektivní vedení školy má na výsledky vzdělávání naprosto zásadní vliv, důležitější už jsou jen schopnosti učitele“ - tolik citace z aktuální studie společnosti McKinsey & Copany „Klesající výsledky českého základního a středního školství: fakta a řešení“. Je zřejmé, že efektivní vedení školy nemůže být záležitostí intuice, ale výsledkem působení vzdělaného ředitele školy.

Celoživotní učení manažerů vzdělávání
Mgr.
Irena
Lhotková
Centrum školského managementu, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, ředitelka ZŠ Bohumila Hrabala
Ale jaký je dnešní stav vzdělávání nejen nastupujících ředitelů?
Katedra Centrum školského managementu Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze uspořádala pod záštitou děkanky fakulty docentky Radky Wildové Kulatý stůl na téma Celoživotní učení manažerů vzdělávání. Diskuzní fórum, které se neslo v duchu motta Aurelia Augustina: „K učení se toho, čeho je zapotřebí, se mi žádný věk nemůže zdát pozdní“, zahájil vedoucí katedry PhDr. Václav Trojan, Ph.D. úvodním příspěvkem o současné situaci vzdělávání ředitelů. Zdůraznil fakt, že ředitel školy často nastupuje (a zákon mu to umožňuje) do funkce bez patřičného vzdělání a do dvou let mu k vykonávání této funkce stačí 100 hodin Studia pro ředitele škol a školských zařízení, které neobsahuje nic z oblasti vedení lidí. Může takto vzdělaný ředitel řídit školu? Přitom možnosti studia jsou mnohem širší: Studium pro vedoucí pedagogické pracovníky nebo bakalářské studium
Školského managementu v rozsahu 350 hodin, navazující magisterské studium Management vzdělávání s možností následného rigorózního studia. Není však stanovena žádná další vzdělávací povinnost ředitelů škol ani kariérní řád. Neexistuje uvádění ředitelů do praxe (uvádění učitelů je přitom zdůrazňováno), ale ani podpora služebně starších ředitelů pro předcházení syndromu vyhoření. Tyto důvody vedly Centrum školského managementu k nutnosti vyvolání diskuze mezi vzdělavateli ředitelů škol i řediteli samotnými a dalšími organizacemi působícími v oblasti školství.
Úvodní příspěvky seznámily účastníky se situací v zemích OECD, konkrétněji pak ve velké Británii a na Slovensku. Závěry ze studií OECD zdůrazňují celoživotní vzdělávání ředitelů, propojení teorie s praxí, a především zajištění kvality tohoto vzdělávání. Ve Velké Británii se pedagogický pracovník nemůže stát ředitelem školy bez patřičného vzdělání. Aby však mohl toto vzdělávání zahájit, musí dokladovat celou řadu aktivit i prioritní zájem o řízení školy. Na Slovensku ředitel školy vykonává svoji funkci po dobu 7 let se základním funkčním vzděláním, poté musí absolvovat inovační vzdělání. Jsou u nás ředitelé o tolik lepší než v těchto zemích, že další vzdělání nepotřebují? Blok úvodních příspěvků uzavřela studie Masarykovy Univerzity v Brně sledující vývojové fáze ředitele školy.
Na základě úvodních vstupů byly stanoveny čtyři diskuzní otázky:
*
Může ředitel začít vykonávat svoji funkci bez speciálního funkčního vzdělávání?
*
Jaký by měl být systém celoživotního vzdělávání ředitelů?
*
Je potřebný standard ředitele školy?
*
Jaký by měl být kariérní řád ředitele školy?
Jak bylo hned po jejich formulování zdůrazněno, tyto jednotlivé otázky společně tvoří jednotu a jedna z účastnic diskuze je označila jako pilíře kvalitního rozvoje školství. V diskuzi dostali slovo zástupci jednotlivých organizací – MŠMT, ČŠI, NUOV, ale i ředitelé škol a akademičtí pracovníci, kromě domácích i kolegové z pedagogických fakult v Bratislavě a Nitře a jeden zástupce z Velké Británie. Souhlas převládl u nutnosti vzdělávání ředitele ještě před jeho nástupem do funkce, ale jako důležitý byl shledán i prvek jeho výběru a položena otázka:
Jsou v konkurzních komisích dostatečně kvalifikovaní lidé pro výběr ředitele? A je správný konečný výběr zřizovatele bez ohledu na doporučení komise? Proč chybí uvádění začínajících ředitelů do praxe jejich staršími kolegy?
Toto uvádění by jistě mohlo být i obohacením praxe služebně staršího ředitele a jednou z možností jeho dalšího vzdělávání.
Celoživotní vzdělávání ředitelů by mělo vycházet z potřeb ředitelů samotných a mělo by být odlišné v průběhu jejich profesní dráhy.
Odlišnost jednotlivých etap této dráhy zdůraznil jeden z úvodních referátů, chybí však výzkum potřeb ředitelů škol. Teprve na základě tohoto výzkumu je možné začít koncipovat celoživotní vzdělávání a provázat ho s kariérním řádem. Standard by pak sloužil ke stanovení vzdělávací mezery a následně konkrétní potřeby dalšího vzdělávání i k hodnocení ředitele.
První Kulatý stůl pořádaný Centrem školského managementu otevřel otázku vzdělávání ředitelů škol. Vzhledem k aktuálnosti problematiky, potřeby začít budovat systém celoživotního vzdělávání, standard a kariérní řád, není rozhodně aktivitou ojedinělou. Nejen kladné ohlasy účastníků, ale i potřeba najít společné řešení, utvrdily pracovníky katedry v tom, že je žádoucí pokračovat.
Další Kulatý stůl je plánovaný na březnový čtvrtek 24. 3. 2011 a bude se zabývat obsahem vzdělávacích programů pro ředitele škol a školských zařízení.
Centrum školského managementu tímto srdečně zve všechny, kdo se chtějí podílet na rozvoji českého školství prostřednictvím zkvalitnění vzdělávání ředitelů škol, k účasti na další diskuzi a těší se na další názory a výměnu zkušeností.

Související dokumenty

Pracovní situace

Kalendář
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Rozvoj pedagogických pracovníků
Zkušenosti s uzavřením škol i distančním vzděláváním
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Kdy použít hlavičkový papír
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Bezplatné poskytování učebnic
Soudní přezkum a rozhodnutí ředitele školy
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Ředitelské volno
Právní postavení školské rady

Poradna

Granty
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Výuka Aj
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Ukončení předškolního vzdělávání
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání