Biomatky a jiné atributy alternativního školství: 1. část

Vydáno: 14 minut čtení

Dlouho jsem sbíral materiál i odvahu k tomuto článku, který nemá jinou ambici než pojmenovat některé jevy běžné v tzv. alternativním školství a poukázat na jejich výhody a slabiny. Předesílám, že jsem sám ředitelem takové školy a mám eminentní zájem na tom, aby možnosti vzdělávacích alternativ zůstaly zachovány a nadále se rozvíjely, zároveň ale vnímám, že v některých aspektech je nanejvýš vhodné, aby se alternativa pokorně poučila školským standardem a nekochala se sama sebou ad absurdum.

Biomatky a jiné atributy alternativního školství: 1. část
Mgr.
Jan
Jícha
ředitel Naší základní školy v Litni, spisovatel, překladatel a písničkář; www.naseskola.eu, www.honzajicha.cz, jicha.jan@seznam.cz
1. Vznik alternativní školy
S výjimkou bohatě dotovaných soukromých velkoprojektů vznikají alternativní školy zpravidla z iniciativy rodičů, kteří chtějí pro své děti lepší přístup, než poskytují státní školy v okolí, a jsou si vědomi toho, že reforma školství je záležitost generační, ale děti jsou tady a teď. Několik takových rodičů stačí, aby byl projekt nové školy doveden k akreditaci, a může se začít učit… nebo učit raději ne… nebo jak kdy. Tato gründerská fáze bývá vedena láskou k dětem, svatým nadšením a nezměrnou obětavostí, takže školu je skutečně možné založit i při minimálním hmotném zabezpečení. Další výhodou pak je narůstající celospolečenský hlad po školách, „kde se k dětem chovají slušně“, a mezi veřejností se předávají recenze na školy podobně jako na porodnice. Každý takový počínající projekt má tedy obvykle zajištěný relativně slušný zájem, a nepřestřelí-li výše školného možnosti regionu, může se nová škola hned od prvního roku solidně naplnit.
Nevýhodou je, že mezi zakladateli nebývá mnoho pedagogů a ne vždy je zakladatelům jednotně jasné, jaká má být ko