Bez ředitele to stejně nepůjde...

Vydáno:

Letošní téma konference Škola jako místo setkávání nemá na první pohled ve svém obsahu ani záměru ředitelské téma a nechci být ten, kdo ho tlačí všude za každou cenu. Jenže při podrobnějším pohledu a zamyšlení se nad anotací konference mne napadlo, že nelze jinak a že nepůjde o žádné zbytečné tlačení na pilu.

Bez ředitele to stejně nepůjde…
PhDr.
Václav
Trojan
Ph.D.
ředitel Ústavu profesního rozvoje pracovníků ve školství, PedF UK
Očekávám, že účastníci konference budou převážně pedagogové a ředitelské téma jim může být zdánlivě vzdálené. Mým cílem zde v článku i v konferenčním příspěvku bude ukázat jim ředitele v jiném světle a budu osobu ředitele právě s jejich nápady, novinkami a pedagogickými lahůdkami spojovat.
Ředitel školy v českém kontextu je vskutku zajímavě uchopen. Je zároveň lídrem, manažerem i učitelem, často během dne přechází několikrát z jedné role do druhé a očekává se od něho bezchybné plnění všech úloh. Navíc – a to je důležité právě pro tuto konferenci – má ve srovnání se všemi řediteli v zemích OECD nejvyšší úroveň tzv. kurikulární autonomie. Ručí tím pádem za pedagogický proces nejen z hlediska jeho řízení (v tu chvíli je manažer), ale zejména z hlediska vytváření (v tu chvíli je lídr), inovace, implementace, evaluace a všeho ostatního, co se týká školního vzdělávacího programu jeho školy.
Na rozdíl od mnoha posměváčků vzpomínajících na osnovy a považujících ŠVP za zbytečnost jsem já přesvědčen a vidím to na stovkách příkladů, jaká důležitá, zajímavá a nenahraditelná kompetence českému řediteli přísluší. Jistě – je to pro něho i pro celý pedagogický sbor mnohem náročnější, za program ručí konkrétní lidé, nikoli anonymní instituce. Náročnější o to, že práce na dobře koncipovaném ŠVP nikdy nekončí, jen tak lze mít program odpovídající představám týmu pedagogů, podmínkám školy i možnostem jejího okolí.
A opět máme spojovací linku s konferencí. Lidé ze školského terénu i z akademického prostředí budou diskutovat o škole jako takové, o nových metodách, o práci s učiteli, o úskalích práce s nejrůznějšími skupinami žáků, o možných formách hodnocení žáků – a podle mne vědomě či nevědomě bude konkrétní ředitel v debatách vždy přítomen. Vzhledem k popisované odpovědnosti to bude zkrátka on, kdo inovaci ve škole podpoří nebo zasekne. Bude to on, kdo podpoří své učitele a vybuduje důvěru v jejich práci nebo je bude svými nařízeními a kontrolami dusit. Bude to on, kdo bude tím pověstným lídrem změny a tvůrcem týmu nebo balvanem na krku.
Na druhé straně si během konferenční diskuse pedagogové uvědomí, že existuje také ředitelský pohled na školu a okolní svět, že existuje právní vymezení, kontinuita školy či logika jejího školního vzdělávacího programu. Ředitel školy má odpovědnost za celou školu a musí ji vidět neustále v celkovém pohledu. Věřím tomu, že konferenční příspěvek pojednávající o řediteli školy bude na jedné straně mírně provokovat, na druhé straně vytvoří potřebné spolupracující východisko pro další debaty, inspirace a zajímavé cesty. Sám se na to moc těším.
Poznámka redakce: Příspěvek bude prezentován na konferenci Škola jako místo setkávání, která se uskuteční 5. 4. 2019. Více informací na www.kpskonference.ff.cuni.cz/skola-jako-misto-setkavani. Akci spolupořádá redakce Řízení školy.

Související dokumenty

Pracovní situace

Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Kalendář
Soudní přezkum a rozhodnutí ředitele školy
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Ředitelské volno
Právní postavení školské rady
Zápis z jednání školské rady
Řízení zařízení školního stravování (školní jídelny, vývařovny, výdejny)
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Vztahy školy a zřizovatele - školy veřejné
Základní metodický rámec pro hodnocení škol ze strany zřizovatele
Plány činnosti - červenec 2021
Plány činnosti - srpen 2021
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Jak reagovat na požadavky rodičů, aby jejich dítě bylo vyjmuto z povinností stanovených ochrannými opatřeními Ministerstva zdravotnictví?
Jak reagovat na výzvy ohledně covidu-19, které ředitelé nalézají v datových a e-mailových schránkách

Poradna

Granty
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP