BETT 2019

Vydáno:

Americkému průmyslníkovi Henrymu Fordovi je připisován výrok: „Kdybych se zeptal lidí, co chtějí, řekli by, že rychlejšího koně.“ Podstatou této myšlenky je mnohokrát prověřená skutečnost, že lidé setrvávají ve stejném paradigmatu – nevědí, co chtějí, dokud to nevidí, resp. dokud jim to neukážeme. Každý by si přál věci levnější, rychlejší a lepší. Pokud jde ale o inovace, o schopnost předpovědět budoucnost, představit si přelomové produkty a nové modely, pak už nestačí jen vylepšovat stávající formu. Je nezbytně nutné vymanit se z existujícího rámce. Když přemýšlíme, jaké produkty budou ovlivňovat náš život za 10 let, snadno se přeneseme do žánru sci-fi. A právě proto se vyplatí navštívit BETT, kde můžeme blízkou budoucnost vidět na vlastní oči už dnes.

BETT 2019
PhDr.
Jan
Voda
Ph.D.
ředitel základní školy Wonderland Academy
British Educational Training and Technology Show (BETT) je globálně největším veletrhem, na kterém jsou vystavovány nejmodernější technologická řešení ve vzdělávání a pomůcky pro výuku a učení. Akce se koná v různých termínech v pěti světových regionech1), pro nás je nejdostupnější výstaviště ExCel v Londýně, kde letos na konci ledna proběhl 35. ročník2). Veletrh navštívilo 35 000 návštěvníků ze 135 zemí, vystavovalo na něm přes 800 vystavovatelů, z toho 300 zcela nových firem a přes 100 start-upů v oblasti inovací ve vzdělávání3). Tento rok navíc probíhal BETT souběžně s jinou významnou událostí svého druhu ve Velké Británii, Education Show4), což je každoroční (v pořadí 28.) veletrh školního vybavení a vzdělávacích materiálů. Návštěvníci, kteří se 23.–26. ledna 2019 vypravili do Londýna, tak měli v jeden čas, na jednom místě a s jedinou registrací možnost zažít hned dvě zcela unikátní akce. Já jsem měl to štěstí, že jsem mohl cestu na BETT podniknout díky finanční podpoře místní akční skupiny MAP Říčany5).
Budoucnost technologií ve vzdělávání
Vyplatí se věnovat před odletem určitý čas přípravě. Díky online registraci se vyhnete frontám a pořadatelé vám budou zasílat informace relevantnívašemu profilu. Totéž platí o mobilní aplikaci, kde si můžete předem prostudovat program a poskládat si chytře svou návštěvu z přednášek, workshopů a demo ukázek podle svého zájmu a přitom na nic důležitého nezapomenout. Já jsem odjížděl na BETT s tím, že jsem si znovu pročet poslední výroční zprávu6)Horizon Report 2018, kterou lze považovat za jeden z hlavních zdrojů informací o budoucím vývoji vzdělávacích technologií. Horizon Reports již od roku 2002 sestavují předpovědi o tom, které inovační technologie a postupy budou mít v příštích pěti letech signifikantní vliv na vzdělávání po celém světě. Pro nadcházející období určil panel 70 odborníků šest klíčových trendů, šest významných výzev a šest vzdělávacích technologií.
Očekává se, že v tomto a příštím roce budou stále častěji zaváděny analytické nástroje, které umožní rozvoj personalizovaného učení díky využití širokého spektra údajů, jež technologie shromažďují o studentech. Ve stejném časovém horizontu se očekává, že ve vzdělávacích institucích budou rychle růst tzv. makerspaces – prostory poskytující zázemí technologickým nadšencům a lidem s vášní pro design, tvorbu, inženýrství a výrobu věcí s pomocí 3D tisku, 3D modelování, robotů, webových aplikací apod. – a že budou tyto činnosti integrovány do učebních osnov. Doba pro přijetí adaptivních učebních technologií a umělé inteligence se odhaduje do dvou až tří let. Smíšená realita a robotika nastoupí výrazně na vysokých školách a univerzitách do čtyř až pěti let.
Protože většina z nás si pod výše uvedenými a dalšími podobnými pojmy jako learning analytics, artificial intelligence, connected learning, digital learning, extended reality, virtual learning environment apod. nedovede nic konkrétního představit, je BETT jedinečnou příležitostí, jak nadeběhnout budoucnosti a uvidět tyto věci naživo, ještě než samy, dříve nebo později, dorazí do našich škol.
Inovační index pro učitele
V této souvislosti není od věci porovnat naši vlastní výchozí pozici se situací v domovině BETT, v britských školách. Takzvaný BETT Innovation Index7), vyvinutý v loňském roce, má být ukazatelem, jak se daří inovace reálně prosazovat ve školách a nakolik se daří pedagogům v rámci hlavního proudu vzdělávání přibližovat technologiím a zapojovat je do výuky. Do výzkumu bylo zahrnuto přes tisíc respondentů a zde jsou výsledky, s nimiž se můžete poměřovat: 88 % se shodlo, že technologie umožňují inovovat výuku, 88 % souhlasí, že technologie zlepšily kvalitu v jejich oblasti vzdělávání, 87 % souhlasí, že technologie mají pozitivní dopad na výsledky vzdělávání, a 84 % souhlasí, že jim technologie šetří čas. 91 % souhlasí, že vzdělávací technologie jsou zajímavé i pro ně osobně, 91 % se cítí sebejistě, když používají vzdělávací technologie, 66 % přiznává, že vnímají riziko vzdělávacích technologií, pokud jde o kázeň ve třídě, a 56 % cítí, že pro běžné učitele není výuka s technologiemi jednoduchá.
Vize lepšího vzdělávání
BETT ale není jen veletrh sám o sobě, je to globální iniciativa za lepší vzdělávání, která stojí na důsledném, výzkumně podloženém sledování a vyhodnocování moderních trendů. Proto organizátoři definovali svoji vizi prostřednictvím vymezení několika klíčových oblastí, které chtějí podporovat:
Znalosti a dovednosti pro 21. století: Obtížně předvídatelná budoucnost staví pedagogy před výzvu pomáhat studentům připravit se na nejistotu a vybavovat je takovými dovednostmi, které dnešní děti upotřebí zítra ve svém podnikání a k dosažení prosperity. Organizátoři proto chtějí prezentovat nejlepší školy a výrobce, kteří pomáhají mladým lidem využívat své schopnosti a dělat výjimečné věci.
Neurodiverzita: Další výzvou se stává nárůst viditelných i obtížně rozpoznatelných specifických vzdělávacích potřeb a zdravotních omezení. Organizátoři BETT chtějí podporovat sdílení osvědčených postupů a inspirujících příběhů, které směřují k integrovanému vzdělávání a vytvářejí různorodější učební prostor.
Výjimečná pedagogika: Výjimečná pedagogika je dílem učitelů, kteří pomáhají svým žákům využívat nejlepší způsoby učení a myšlení při zlepšování jejich výsledků. Na BETT jsou proto zvány osobnosti, které se mohou vykázat nejlepšími příklady z praxe personalizovaného učení, mobilní výuky apod.
Technologie ve třídě: Organizátoři zdůrazňují, že bez ohledu na „blýskavý“ hardware budou propagovat velké i malé příklady inovativních technologií, které prokazatelně posilují učení a jsou současně finančně dostupné nebo docela zdarma.
Institucionální řešení: Takové řešení zahrnuje postupy používající data a analytiky ke zlepšení výsledků žáků a pomáhá se snižováním administrativní zátěže a pracovního vytížení. Organizátoři chtějí pomoci zviditelnit takové příklady a případové studie, které pomáhají managementu škol činit správná rozhodnutí a posilovat infrastrukturu školy.
Výhled do budoucnosti: BETT si buduje pověst instituce, která posouvá hranice a pomáhá inovacím nalézat cesty k uplatnění ve školách. Organizátoři požadují, aby vystavovatelé dokládali, jak jsou jejich produkty a služby efektivní.
Doprovodný program veletrhu
Není v možnostech tohoto příspěvku a ani to není jeho smyslem, abych čtenáře provedl celým veletrhem po jednotlivých stáncích a exponátech. Kdo chce získat podrobné informace o vystavovatelích a produktech, včetně hlavního sponzora – Microsoftu –, najde je v katalogu. Kdo si chce udělat představu o atmosféře veletrhu, která připomínala velké hučící hnízdo, může zhlédnout krátká highlights videa8)z každého dne. Neméně podstatnou součástí veletrhu jsou vystoupení pečlivě vybraných řečníků reprezentujících hlavní oblasti pedagogiky, školské politiky, pedagogického výzkumu a technologického vývoje. Úhrnem za celý veletrh se jedná o 300 hodin přednášek, které probíhají souběžně na pěti pódiích, jimž dominuje tzv. BETT Arenav samém středu výstaviště. Kdybyste si na BETT sestavili program jen z řečnických vystoupení, nemohli byste litovat. Anotace přednášek najdete v mobilní aplikaci, z nich vybírám namátkou: Vesmír – příští území pro vzdělávání, Jeden den v životě digitálně vybaveného dítěte, Umělá inteligence pro reálnou třídu
Jak nakupovat
Ve skutečné záplavě podnětů přicházejících ze všech stran může člověk snadno ztratit orientaci. Jak z bezbřehé nabídky produktů vybrat ty, které budou skutečně užitečné a účelné? Jaké technologie nejlépe využít, aby s nimi byla výuka efektivnější a učení produktivnější? Sami organizátoři BETT iniciovali vývoj jednoduchého, ale ověřeného nástroje, který vám pomůže s výběrem a nákupem (ačkoli z Česka se vydáváme na BETT především pro inspiraci, jedná se koneckonců o veletrh, jehož podstatou je setkávání kupujících a prodávajících). Jedná se o sadu otázek při rozhovoru s vystavovatelem, organizovaných do tří oblastí, které jsou myslím univerzálně použitelné i při pořizování vzdělávacích technologií u nás9).
1.
Praktické aspekty
a)
Jak dlouho trvá průměrnému učiteli naučit se používat váš produkt?
b)
Je potřeba dokoupit ještě nějaký další software nebo zařízení, abychom mohli využívat plný potenciál vašeho produktu?
c)
S jakým softwarem je váš produkt kompatibilní?
d)
Jaké pedagogické vzdělání poskytujete v souvislosti s integrací vašeho produktu do škol?
e)
Jak podporujete školy při udržení a rozvoji používání produktu v průběhu času?
2.
Vzdělávací přínos
a)
Jakým způsobem váš produkt usnadňuje práci pedagogům?
b)
Můžete vysvětlit podstatu vašeho produktu a jeho vzdělávací přínos v jedné větě?
c)
Jakou podporu poskytuje váš produkt studentům, pro které angličtina není jejich první jazyk, nebo pro studenty se speciálními vzdělávacími potřebami nebo zdravotním postižením?
d)
Jak vaše technologie pomáhá připravit mladé lidi na práci v budoucnosti?
3.
Důkazy
a)
Kde a jak byl váš produkt testován? Máte nějaké výsledky z pilotních studií?
b)
Jak vaše společnost čerpá ze stávajícího relevantního výzkumu, aby zajistila, že její technologie zůstane aktuální a použitelná pro běžné školy?
c)
Jaké důkazy na základě výzkumu můžete poskytnout, že je váš produkt účinný?
d)
Jak byli učitelé nebo pedagogové zapojeni do navrhování nebo vytváření fází vašeho produktu?
Závěr
V tomto článku jsem se snažil podat čtenáři objektivní informace o letošním BETT. Vysvětlil jsem, jak BETT přispívá k proměně vzdělávání tím, že zviditelňuje nejlepší inovační počiny a umožňuje setkání jejich tvůrců s potenciálními odběrateli, a tím doručuje nejvyšší kvalitu ke koncovému uživateli. Toto poslání veletrhu je pro mě uvěřitelné a myslím, že se organizátorům daří. Iniciativa BETT zahrnuje poctivou analýzu stavu soudobého vzdělávání a z nich odvozuje předpovědi jeho dalšího vývoje a potřeb. Na ty se snaží odpovídat pečlivě sestaveným portfoliem vystavovatelů a řečníků, kteří jsou zprostředkovateli nejlepších příkladů dobré praxe. Konečně vytváří formát pro poučené a oboustranně prospěšné obchodování a zároveň poskytuje příležitost zviditelnění pro začínající, slibné projekty, které potřebují počáteční investici.
Pokud bych mohl v závěru sám za sebe zmínit několik osobních postřehů, pak bych chtěl poukázat na tyto trendy: Virtuální realita a tzv. hands-on praktické/činnostní učení jsou podle mého soudu zdůrazněním vizuálního a kinestetického učebního typu oproti dosud převažujícímu auditivnímu, kdy žák zůstával odkázaný poslouchat výklad učitele. Gamifikace (uplatnění digitálních her, např. hry Minecraft, ve výuce) a fascinující mediální obsah (např. projekty BBC) jsou pravděpodobně výsledkem přesvědčení, že vzdělávání musí děti také bavit – průnikem vzdělávání a zábavy je pak anglický novotvar i edukační přístup edutainment (srov. entertainment = zábava, estráda).
Nástup umělé inteligence do oblasti vzdělávání je stále v začátcích, avšak do budoucna bude její nesporný přínos ve schopnosti personalizovat výuku podle individuálních potřeb studenta zjišťovaných sofistikovanou analýzou všech dostupných informací, včetně jeho předchozích výsledků učení (tzv. big data).
Jak rostou možnosti a poměr zastoupení technologií ve vzdělávání, proměňuje se nezadržitelně i role učitele. Učitel ustupuje ze své dominantní pozice, aby uvolnil prostor žákovi, jenž se učí prostřednictvím technologií. Angličtina tento trend umí opět vtipně vyjádřit odebráním písmene A ze slova TEACH (učit). Vznikne slovo TECH (technologie, chápej EdTECH = vzdělávací technologie) a o tuto subtrakci právě v budoucím vzdělávání jde.
Pokud ale srovnávám letošní a předloňskou návštěvu BETT, musím konstatovat, že jsem nenarazil na nic úplně zásadně nového. To může být v dnešním překotném světě svým způsobem dobrá zpráva…
1) http://www.bettglobalseries.com/
2) Naposledy jsem referoval o veletrhu BETT před dvěma lety v Řízení školy 3/2017. Když se dnes s odstupem vracím ke svému původnímu textu, musím připustit, že se v něm zračí určité okouzlení. Při letošní návštěvě jsem již věděl, do čeho jdu, a předchozí zkušenost mi umožňuje porovnat minulost s přítomností a zaujmout více kritický postoj.
3) Katalog s přehledem všech vystavovatelů v abecedním i tematickém řazení, jakož i celý doprovodný program je dostupný zde: https://www.bettshow.com/exhibiting-at-bett/download-the-brochure.
4) https://www.education-show.com/
5) Zpáteční letenku a dvě noci v hotelu lze při troše štěstí a zkušenosti pořídit okolo 6 000 Kč. Vstup na BETT je zdarma.
6) https://library.educause.edu/~/media/files/library/2018/8/2018horizonreport.pdf. V českém prostředí jsou Horizon Reports popularizovány velkou zásluhou Bořivoje Brdičky, https://spomocnik.rvp.cz/clanek/21857/HORIZON-REPORT-2018.html.
7) https://lp.events.ascential.com/rs/324-QRH-396/images/BETTEducation%20Innovation-Index.pdf
8) https://www.youtube.com/watch?v=DhhxtP20RDw
9) Například veletrh Vše pro školy & školky v Praze 4. a 5. dubna 2019; http://www.vseproskolyaskolky.cz/.