Bett 2017

Vydáno:

Bett Show (British Educational Training and Technology Show; www.bettshow. com) je světově největší událostí věnovanou informačním technologiím ve vzdělávání. Odehrává se každoročně od roku 1985, letos tedy již po třiatřicáté, v Londýně, pravidelně čtyři dny v lednu.

 

Bett 2017
PhDr.
Jan
Voda,
Ph.D.,
katedra primární pedagogiky, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy; ředitel školy
Jak význam technologií narůstá, stěhuje se BETT do stále větších výstavních prostor - od roku 2013 sídlí v kongresovém centru ExCeL ve východním Londýně. Hala má na délku 600 m (z každé strany je jedna vlaková zastávka) a celková výměra areálu představuje asi 30 fotbalových hřišť. Jestliže v roce 2014 navštívilo Bett 35 tisíc návštěvníků ze 113 zemí, lze předpokládat, že letos byla účast návštěvníků i vystavovatelů ještě větší.
BUDOUCNOST VZDĚLÁVÁNÍ
Vize Bett je vyjádřena slovy: „Věříme v lepší budoucnost utvářenou změnami ve vzdělávání a naším posláním je umožnit potkávání lidí a sdílení nápadů, praxe a technologií, takže každý vyučující i každý, kdo se učí, může naplnit svůj potenciál.“ Heslem letošního ročníku bylo „Be the Next Game Changer“, což můžeme volně přeložit jako „Buďte tím, kdo napříště změní pravidla hry“. Pravidla hry mění v tomto smyslu člověk, událost či produkt (v minulosti i současnosti), jež měli či mají zásadní dopad na lidské životy tím, že posunuli hranici možného. Velké změny se neodehrají přes noc, ale začínají malými krůčky, které nevyhnutelně provází řada neúspěchů a chyb.
Jako příklad osobností, které změnily pravidla hry, jsou uváděni Marie Curie, Charles Babbage (otec prvního počítače), Emmeline Parkhurst (bojovnice za práva žen) či Louis Brail; jako současní tvůrci pravidel byli organizátory Bett uvedeni na pódium Anthony Salcito (viceprezident Worldwide Education, Microsoft), Sir Ken Robinson (mezinárodně známý řečník a poradce v oblasti vzdělávání), Dame Alison Peacock (profesorka, autorka knihy Učení bez limitů), Heston Blumenthal (kuchař a nositel řádu Britského impéria), Karen Blackett (stojí v čele MediaCom - největšího média ve Velké Británii). A kdo bude měnit pravidla hry v budoucnosti? Ti, kdo dnes sedí ve školních lavicích a za jejichž rozvoj máme odpovědnost. Negramotný v moderním světě 21. století už není ten, kdo neumí číst, psát a počítat, ale ten, kdo se není schopen učit, odučovat a přeučovat. V době chytrých telefonů a internetu, jejichž prostřednictvím mají mladí lidé prakticky neomezený přístup k informacím, je hlavním úkolem školy rozvíjet v žácích dovednost vlastní motivace a sebeřízení a posilovat jejich osobnostní rozvoj.
CO VŠECHNO BETT NABÍZÍ
Bett je jedno velké hučící hnízdo. V letošním katalogu je uvedeno 919 vystavovatelů z širokého spektra vzdělávacích technologií: 3D tisk, audio/video, cloudové služby, školní administrativa, konektivita, software pro digitalizace kurikula (online kurikulum), nástroje pro tvorbu kurikula, audit školy, uchovávání dat, bezpečnost v kyberprostoru, e-knihy, distanční vzdělávání, interaktivní učebnice, prezentační technika, překladače, odborné časopisy, další vzdělávání učitelů, správa školních knihoven, mobilní/tabletové aplikace a platformy, monitorovací systémy, otevřené zdroje, vybavení laboratoří, školní nábytek, web design a mnoho, mnoho dalšího.
Stánky vystavovatelů jsou uspořádány tak, aby odpovídaly zájmu návštěvníků: podle stupňů vzdělávání (primární, sekundární, univerzitní), dále podle vzdělávacích oblastí (předmětů) a konečně podle typu produktu. Ke každé sekci přináleží přednášková místnost, kde se střídají lektoři a prezentující v třicetiminutových vystoupeních. Oddělený přednáškový prostor a specifický tematický program byl věnován leaderům ve vzdělávání a speciálním vzdělávacím potřebám. Celému areálu vévodí Bett aréna, centrální pódium s kapacitou tisíc diváků, kde vystupují od rána do večera přední motivační řečníci. Dalšími významnými místy výstaviště jsou Microsoft Campus, STEAM Village (platforma určená k digitální distribuci her a softwaru a zajištění multiplayerového a komunikačního zázemí) a Bett
Futures
- 30 technologických startupů ve vzdělávání, o jejichž kvalifikaci rozhoduje panel expertů. Bett také uděluje každoroční prestižní cenu Bett Awards (http://bettawards.com/) za výjimečné inovativní technologické počiny ve vzdělávání. Sluší se rovněž uvést partnery akce - Microsoft (netřeba představovat) a TES (největší světová online komunita učitelů; TES podněcuje excelenci ve vzdělávání tím, že zprostředkovává učitelům přístup k potřebným nástrojům a technologiím; https://www.tes.com/).
OSOBNÍ ZKUŠENOST
Při návštěvě Bett 2017 jsem si uvědomoval určité trendy, které technologie do vzdělávání vnášejí a s nimiž budou v blízké budoucnosti konfrontovány nevyhnutelně i české školy. Bez nároku na odbornost a úplnost chci zmínit tyto:
-
3D a virtuální realita - jakoukoli zkušenost lze dnes dětem zprostředkovat všemi smysly (ve speciálně navržených učebnách či stanech s holografickou projekcí a bohatými smyslovými podněty nejen vizuálními a sluchovými, ale i čichovými, hmatovými, pomocí otřesů, kouře atd.). 3D vizualizace a tisk umožňují žákům prezentovat věrohodné obrazy (fungování lidského srdce, matematické či fyzikální principy, rekonstrukce historických událostí, umělecký design atd.). Díky aplikacím v tabletu obrázky v učebnicích oživnou. S pomocí brýlí pro virtuální realitu lze žáky exponovat 360° pohledu, ať už uprostřed pyramidy, na Marsu, v sopečném kráteru, tváří v tvář tyranosaurovi, ve válkou zdevastovaném městě, na dně moře...
-
Digitalizace vzdělávacího obsahu - prakticky vše je dnes digitalizováno, a tak může být předkládáno žákům pomocí multimediálních, digitálních platforem -aplikací na chytrých telefonech a tabletech, k učení ve škole i doma. Nabídka je prostě nepřeberná.
-
Programování a kódování - v září 2014 došlo k významnému obsahovému posunu v britském kurikulu v předmětu informační a komunikační technologie (ICT) s důrazem na kódování (instruování počítače, co má udělat, pomocí série příkazů) a programování. Na trhu se objevily stovky učebních pomůcek a produktů, od hraček ve tvaru myši, kterou je nutno naprogramovat sekvencí kroků, aby proběhla bludištěm k sýru, speciálních LEGO stavebnic, které lze připojit k tabletu a naprogramovat, přes BBC micro:bit (programovatelnou desku 4x5 cm s procesorem, sensory, USB a 25 LED) až po roboty-humanoidy.
Celkově bych ale charakterizoval trendy na Bett souslovím trvalá změna - vzdělávání už nebude nikdy stejné, je třeba být změnám otevřený a sám je iniciovat. To bylo vyjadřováno hesly vystavovatelů jako „Reinvent Learning“ (znovu objevte/zcela přepracujte učení), „Light Up the Future of Education“ (zapalte/prosvětlete budoucnost vzdělávání), „Energy. Enrich. Engage.“ (energizujte, obohacujte, zaujměte), „Learn. Play. Create.“ (uč se, hraj si, tvoř), „Ready for your next lesson?“ (připraven na příští hodinu?)... A vy? Jste připraveni?