Bádat a chránit: Program GLOBE v ČR

Vydáno:

„Vyčistili jsme horní polovinu celkové délky potoka. Vytáhli jsme z něj jízdní kolo, lyže nebo dopravní značení, které Dopravní odbor Magistrátu města České Budějovice následně osadil na původní místo.“ - Nacházíme se v prostorách Amerického centra v Praze a dvě studentky Česko-anglického gymnázia v Českých Budějovicích hostům popisují svou práci na programu GLOBE. Za dlouholetou příkladnou péči o Dobrovodský potok si následně přebírají z rukou prof. RNDr. Bedřicha Moldana, CSc., ocenění Czech GLOBE STAR.

Bádat a chránit: Program GLOBE v ČR
Mgr.
Radka
Vašíčková,
vzdělávací centrum TEREZA, vedoucí mezinárodního programu GLOBE
116 zemí, 29 055 škol po celém světě, 126 škol v ČR. Tolik GLOBE v číslech. Mezinárodní program GLOBE je ale především komunitou. Komunitou žáků, učitelů, odborníků, veřejnosti a vědců. Všichni členové této mezinárodní sítě bádají, pozorují, rozvíjejí své výzkumné dovednosti a sbírají data o životním prostředí s cílem jej poznat a chránit. V ČR koordinuje program GLOBE vzdělávací centrum TEREZA.
CO JE TO GLOBE?
V mezinárodním programu GLOBE (Global Learning and Observation to Benefit the Environment) žáci zkoumají přírodu v okolí své školy. Tito tzv. gloubáci se nejčastěji zabývají hydrologií, meteorologií, pedologií, fenologií, koloběhem uhlíku. Mnozí z nich výsledky svých výzkumů odesílají do mezinárodní vědecké databáze, kterou spravuje americká kosmická agentura NASA. Mají tak jistotu, že výsledky jejich práce poslouží skutečným vědcům, kteří data od GLOBE škol používají například k ověřování a zpřesňování družicových a počítačových modelů.
„Naše škola již od svého založení v roce 1992 povzbuzovala studenty k tvůrčímu využívání poznatků, se kterými se ve výuce všech předmětů setkávali. Vstupem do sítě GLOBE před 19 lety a řadou uskutečněných projektů dáváme studentům hodnotné podněty ke spolupráci s kamarády různého věku, učiteli a v budoucnu i odborníky, kteří se stávají konzultanty jejich odborných prací. Studenti tak postupují velmi přirozeným vývojem od záliby k hodnotné vysokoškolské přípravě. Osvěžením je čilá komunikace v angličtině i propojení s vrstevníky podobných zájmů doma i v zahraničí,“ říká RNDr. Danuše Lhotková, ředitelka Česko-anglického gymnázia s. r. o., České Budějovice.
Program GLOBE poskytuje velký prostor pro spolupráci. Pomáhá ale i výrazně proměnit klima uvnitř školy. Umožňuje učitelům zlepšovat jejich vlastní běžnou výuku. Je totiž založen na metodě Badatelsky orientovaného vyučování, zkráceně BOV, což je český ekvivalent anglického IBSE Z Inquiry Based Science Education - přírodovědné vzdělávání skrze bádání, zkoumání, objevování, pídění se po odpovědi.
„Naše škola je zapojena do programu GLOBE od roku 1997. Jeho přínos pro žáky je nesporný. V rámci programu funguje velmi dobře badatelsky orientované vyučování. Většina starších dětí ztrácí schopnost ptát se ze strachu, že jejich otázka bude hloupá. A tady najednou zjišťují, že ptát se je přirozené, že žádná otázka není hloupá. Hledají odpovědi, jsou schopni formulovat hypotézy, naplánovat a provést pokus a prezentovat výsledky své práce. Pokud svoji hypotézu nepotvrdí, ví, že to není chyba a jsou schopni navrhovat nová řešení,“ vysvětluje Mgr. Jiří Suchý, ředitel ZŠ Josefa Bublíka, Bánov.
V GLOBE máme s metodou BOV bohaté zkušenosti. Navazujeme na úspěšný projekt 3V - Vědě a výzkumu vstříc z roku 2011, prostřednictvím kterého jsme rozvíjeli metodu BOV na středních školách. V roce 2013 jsme stáli u zrodu unikátního projektu Badatelé.cz, který poprvé umožnil učitelům základních škol ve větší míře zařazovat BOV do běžné výuky.
Učitelé v programu GLOBE získávají při zavádění BOV do výuky systematickou podporu a bez nadsázky tak patří v ČR mezi badatelskou špičku, někteří fungují dokonce jako vyškolení mentoři - pomáhají s badatelstvím ostatním kolegům, poskytují odborné konzultace nebo se k nim mohou učitelé z jiných škol přijet podívat přímo do hodiny. Hrdě se potom pyšní titulem „Expertní badatelská škola“ a jsou příkladem školám ve svém okolí.
Mezi takovými mentory je i citovaný pan ředitel Jiří Suchý nebo Bronislav Králíček ze ZŠ Pomezí, který dodává: „Z hlediska učitele je GLOBE ideální program pro využití ve většině předmětů (přírodopis, zeměpis, chemie, fyzika, matematika, anglický jazyk na II. stupni, přírodověda, vlastivěda na I. stupni). Z pohledu ředitele musím říct, že GLOBE je program, kterým se každá škola dokáže prezentovat před rodiči, zřizovatelem nebo školní inspekcí.“
JAKOU PODPORU ŠKOLÁM NABÍZÍME?
Všechny učitele nejprve metodicky a odborně proškolíme na seminářích a poskytneme jim výukové materiály potřebné k realizaci programu. Školu vybavíme pomůckami, jako jsou půdní, maximo-minimální a další teploměry, trubice na pozorování průhlednosti vody, konduktometry na měření elektrické vodivosti vody, nejrůznější fenologické barevné škály atp. Program GLOBE je z velké míry dotován. Už samotná cena vstupního pomůckového balíčku vysoce převyšuje roční poplatek za účast v programu. Za něj ale škola navíc získává mnoho dalšího: celoroční informační servis v podobě newsletterů, odborné semináře v průběhu roku, čerstvou zásobu badatelských aktivit, výzvy, kampaně a mnoho dalšího.
PŘÍKLADY TÁHNOU
Výše uvedený příběh Česko-anglického gymnázia v Českých Budějovicích je pro GLOBE typický. Jan Blažek, koordinátor programu GLOBE, jej blíže popisuje: „Od roku 2011 žáci pravidelně zkoumají vlastnosti vody a výskyt bezobratlých živočichů na několika vytipovaných stanovištích Dobrovodského potoka. Díky opakovaným měřením potvrdili například souvislost mezi abiotickými faktory a rozmanitostí života ve vodě. Když jednou narazili na podezřelý výkyv hodnot měření, začali pátrat po příčinách a jako praví detektivové objevili zdroj znečištění vody. Poté, co na případ upozornili příslušný odbor ochrany přírody magistrátu, přičinili se nejen o spravedlivé potrestání viníka, ale hlavně o včasnou nápravu poškozené části kanalizace, odkud znečištěná voda vytékala. Za ty roky se žáci naučili mít,svůj’ potok rádi a záleží jim na tom, jak vypadá. Dnes každý rok čistí koryto od odpadků a snaží se působit na veřejnost, aby se k vodnímu zdroji chovala šetrně. Stávají se tak skutečnými místními odborníky na životní prostředí.“
ZAPOJTE SE
Je to přesně to, co hledáte? Nebo vám to zní příliš odborně? S badatelstvím je dobré začít už od nejútlejšího věku. Na tom se všichni naši učitelé z praxe shodují. Začněte s námi proto postupně, bez ohledu na věk žáků. Úroveň a tempo si volí každý vlastní!
Do unikátní sítě GLOBE škol se můžete připojit kdykoliv během celého školního roku. Aktuálně vypisujeme termíny vstupních seminářů 19.-20. 9. v Praze a 17.-18. 10. v okolí Brna. Kontaktujte GLOBE kancelář na e-mailu: globe@terezanet.cz, telefonu 734 252 503 nebo navštivte web www.globe-czech.cz a bádejte s námi!
Program v ČR garantuje MŠMT a MŽP. Aktivity v regionech podporuje hlavní město Praha a Středočeský kraj.
Tento článek byl vytvořen za finanční podpory SFŽP ČR.