Asociace certifikovaných jazykových škol, o. s. (ACERT)

Vydáno:

Patří jazykové školy do tohoto časopisu? Mnozí patrně odpovědí záporně, protože jazykové školy neposkytují stupeň vzdělání a zabývají se pouze výukou jazyků. Navíc je v ČR jazykových škol nepřeberné množství a jazyk může učit takříkajíc každý, protože například získání živnostenského oprávnění pro výuku jazyků není podmíněno prokázáním žádných kvalifikací. Na druhou stranu jazykové školy navštěvují nejenom dospělí, ale i žáci v rámci kroužků pořádaných přímo ve školách, a nemalé množství žáků a studentů dochází na kurzy přímo do jazykových škol. Mají tudíž jazykové školy svou roli?

Asociace certifikovaných jazykových škol, o. s. (ACERT)
PhDr.
Andrea
Křížková
 
ACERT, o. s.
Asociace certifikovaných jazykových škol
(původně Asociace jazykových škol) – ACERT – vznikla v roce 2003 z iniciativy několika škol, které si uvědomovaly anomálii neexistence takového sdružení v naší republice. V té době nebylo v okolí (ani v tzv. exkomunistickém bloku) země, kde by takováto asociace neexistovala, a jazykový trh byl naprosto nepřehledný. ACERT si od svého vzniku vytyčil konkrétní cíle – propagovat kvalitu na veřejnosti, vysvětlovat, co toto slovo v jazykovém vzdělávání znamená, kvalitu výuky kontrolovat. Tyto cíle se snažíme naplňovat dodnes.
Termín kvalita má i v jazykovém vzdělávání mnoho výkladů (kvalita jako dokonalost, kvalita jako zdokonalování a dosažení výsledků, kvalita jako soubor procesů a kvalita jako naprosté naplnění potřeb klienta). Naše asociace promítla významy pojmu kvalita do svého inspekčního schématu, které je veřejným dokumentem a jehož standardy musí každá z členských škol naplnit, aby se mohla stát členem ACERT.
Kvalita výuky je
prověřena při vstupu do asociace
a poté kontrolována každé tři roky znovu. Inspekční schéma vychází z evropských zkušeností a standardů, neboť jsme se v roce 2008 stali přidruženým členem EAQUALS (www.eaquals.org), což je panevropská asociace poskytovatelů kvalitního jazykového vzdělávání.
Asociace EAQUALS
nám rovněž umožnila zařadit se do tzv. celoevropského kontextu. Panevropská asociace EAQUALS existuje již 20 let a za tu dobu si vytvořila úctyhodné portfolio jazykových odborníků; jejími členy jsou experti z oboru (tvůrci Společného evropského referenčního rámce pro jazyky a Evropského jazykového portfolia, normy ISO pro vzdělávací služby pro neformální vzdělávání), každoročně pořádá konference, kterých se od vstupu pravidelně zúčastňujeme, a navíc jsme konferenci EAQUALS napomohli uspořádat v roce 2011 v Praze.
Členství v EAQUALS nám umožnilo zapojit se do mezinárodních projektů, jako byl např. QUALITRAINING pod záštitou ECML, a naopak my jsme koordinovali projekt IPALE v rámci partnerství GRUNDTVIG. Za partnery tohoto projektu jsme si vybrali asociace z Polska, Maďarska, Rumunska a Bulharska, a získali tak vhled do jejich stylu práce, výuky jazyků v daných zemích, inovativních metod, které využívají.
Žádná organizace ani asociace není bezejmenná, a tak i my jsme si vědomi, že
kvalita výuky v podstatné míře závisí na kvalifikovanosti lektorů.
Platí to i v dnešní době, nazývané Web 2.0. Existují pochopitelně výukové metody využívající e-learning, blended learning, zkrátka IT ve všech podobách. Za vším je ale nutné vidět člověka, který studentům zprostředkuje vhodné využití a je v oboru adekvátně vzdělaný a trénovaný. ACERT zakotvil do svých standardů pro všechny členské školy minimální povinné procento objemu výuku odučené kvalifikovanými lektory, navíc při inspekcích prověřuje metodickou práci s lektory a začal pořádat pro své členy, ale i širokou odbornou veřejnost jednodenní konference. Konference získaly
akreditaci MŠMT
a zveme na ně
odborníky z EFL
(English as a Foreign Language), ale i odborníky na výuku češtiny jako cizího jazyka a dalších jazyků. Konferencí se účastní kolem 180 posluchačů.
Nejen že sledujeme dění v oboru, ale snažíme se také, aby názory našich expertů byly slyšet. V poslední době se například schvalovalo zavedení výuky druhého jazyka jako součást RVP. Naši zástupci měli možnost jednat s úředníky MŠMT a přihlásit se k podpoře tohoto rozhodnutí. Od svých mezinárodních partnerů víme, že
ve všech evropských zemích
se v současné době žáci v základním stupni vzdělávání další jazyk učí. I naše vlastní praxe nám potvrzuje, že zaměstnavatelé očekávají od absolventů středních škol znalost dvou jazyků, jednoho na vyšším stupni znalostí, druhého například v základní komunikační dovednosti. Znalost dvou jazyků zvyšuje konkurenceschopnost. Také z aktuálních údajů Eurobarometru vyplývá, že pro 45 % dotázaných Čechů je další jazyk kromě angličtiny důležitý pro jejich osobní rozvoj. S povinnou výukou druhého cizího jazyka pochopitelně souvisí i její zajištění kvalifikovanými učiteli, kterých je v naší zemi stále nedostatek.
Další téma, kterým se členové ACERT současně zabývají, je tzv. pomaturitní studium. Tato forma studia opět není zařazena do žádného stupně vzdělání, avšak každoročně zajistí několika tisícům absolventům středních škol intenzivní výuku cizího jazyka a přitom doposud umožňuje zachovat si statut studenta. ACERT podporuje iniciativu Sdružení za zachování pomaturitního studia, protože se domnívá, že jeho zrušení určitě nepřispěje ke zvýšení jazykové vybavenosti Čechů.
Místo odpovědi na otázku položenou v úvodu tohoto článku si dovolíme použít citát filozofa Ludwiga Josefa Johanna Wittgensteina:
„Hranice našeho jazyka jsou hranicí našeho světa.“
1)
1 SEDLÁČEK, T. Ekonomie dobra a zla: po stopách lidského tázání od Gilgameše po finanční krizi. 1. vyd. Praha: 65. pole, 2009, s. 48. ISBN 978-80-903944-3-8.