Architekti ve škole

Vydáno:

Rozvoj našich sídel a celé krajiny ze své podstaty představuje nikdy nekončící sled změn a událostí, na kterých se svou měrou, vědomě či nevědomě podílíme každý den. Avšak k dosažení výsledku většinou považovaného za optimální je třeba nejen kvality, konsensu či komplexního řešení, ale též vědomého zapojení odborné i laické veřejnosti. Takové zapojení se však zakládá na uvědomění si propojení kvality života a prostředí a rozvíjení vztahu k němu.

 

Architekti ve škole
Ing. arch.
Kristýna
Stará
architektka, urbanistka, spoluzakladatelka platformy Architekti ve škole
Řízení školyPoslední výzkumy (např. Smrtová, 2014)1)opětovně ukazují nedostatečné pochopení krajiny i člověka jako její nedílné součásti a našich neustálých vzájemných interakcí. Na vztah mezi rozvojem naší krajiny, jejím vnímáním a spoluutvářením jejích hodnot upozornila i Politika architektury a stavební kultury ČR (2015), která stejně jako Memorandum Architektura ve vzdělávání (2014) reaguje na nedostatečnou výchovu k občanské odpovědnosti, pro niž je zásadní učení se dialogu, porozumění principům v tvorbě i procesech naší krajiny, a umění nahlédnout svět v souvislostech. Uchopení komplexnosti vztahů člověka a prostředí, vědomá účast na jeho utváření či odpovědnost za něj se řadí mezi tematiku projektu Architekti ve škole.
Architekti ve škole představují široce zaměřenou platformu věnující se osvětě veřejnosti, a zejména pak vzdělávání dětí již od raného věku v tématech souvisejících s architekturou, urbanismem a prostorovým plánováním. Tato mezioborová platforma zprostředkovává živou databázi českých i zahraničních osvětových projektů a iniciativ, a vzdělávací portál určený výukovým materiálům pro pedagogy i neformální vzdělávání od škol mateřských po školy střední. Cílem je sdílení zkušeností i inspirace pro výuku a hledání možností interpretace tematiky v souvislosti s jejím začleňováním do vzdělávacího systému České republiky. Postupně se vytváří mezioborová síť, která se nejen dělí o svou zkušenost, ale též přenáší informace mezi úrovněmi, na kterých působí, ať již strategickými, či místními.
Dílny vytvářené v souvislosti s výchovou a vzděláváním v oblasti architektury a urbanismu nezprostředkovávají pouze architektonicko-urbanistickou tvorbu. Usilují o postupné provázání tematiky se všemi vzdělávacími obory. Prostor pro osvětu skýtají i konkrétní projekty jako „Proměna vnitrobloku Krašovská“ v Plzni. K této příležitosti Architekti ve škole vytvořili tvůrčí dílnu, při níž mohli rodiče s dětmi nahlédnout na prostředí svého domova novým pohledem a dostali příležitost ztvárnit a diskutovat své vlastní představy o prostranství mezi panelovými domy. Podstatným se ukázalo znovuobjevování vztahu k místu a jeho posílení vlastním dílem, porozumění, informovanost i spolurozhodování o budoucí podobě.
Kromě workshopů, procházek, přednáškových aktivit pro děti i pedagogy, veřejných diskusí, tvůrčích dílen na projektech jako reSITE, Landscape festival Praha či spolupráce se spřátelenými iniciativami jako Nadace Proměny se soustředíme na přípravu a ověření vzdělávacích aktivit do školních předmětů zaměřených na osvětu v oblasti architektury a urbanismu v návaznosti na rámcové vzdělávací programy. V roce 2014 jsme tak s podporou Nadace české architektury, Fakulty architektury ČVUT a Katedry primárního vzdělávání FP TUL zahájili workshop Architektura ve vzdělávání. Již více jak stovka studentů architektury a pedagogiky hledala a ve svých rodných městech zkoušela, jak prolnout uvedenou tematiku s obsahem konkrétních předmětů tak, aby učitelům sloužila k výuce a žákům pomohla ukázat přesah probírané látky do praxe.
Vztah k naší krajině a informovanost ovlivňují každodenní rozhodnutí přímo či nepřímo působící na dané prostředí, potažmo kvalitu našeho života. Zprostředkovávat tematiku architektury a urbanismu žákům a studentům přesahuje rámec vzdělávacích oborů výtvarné výchovy či dějepisu. Znamená to otevírat cestu k prožití prostoru ve všech souvislostech a snahu činit tomu tak vědomě.2)
Více informací naleznete na www.architektiveskole.cz.
1 SMRTOVÁ, E. Výchova a vzdělávání v intencích Evropské úmluvy o krajině. 2014. s. 51-53.
2 Era 21, o architektuře víc: Krajiny her, 03/2013, s. 48.